/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mazda 626 termostat
Fra : Cluz
Vist : 820 gange
100 point
Dato : 28-09-11 09:16

Hej

Jeg har lige købt en Mazda 626 fra 98 og sælger sagde der manglede en termostat for bilen ville ikke køre med den men vil gerne uden.

Spørgsmål: Hvad kan der ske med bilen når den kører uden termostat

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-09-11 11:20

Citat
Spørgsmål: Hvad kan der ske med bilen når den kører uden termostat

Tjaa,.. så opnår den (under normale omstændigheder) aldrig normal arbejdstemperatur,
det går bla. ud over økonomien og holdbarheden mm.
der findes mange tricks, fup og fiduser når der skal sælges brugte biler,

et sjovt gammelt trick når der er for mange 'mislyde',..
består i at lave hul i lydpotten,... og minsanten om der ikke stadig er nogen der 'hopper på den'

der er sikkert en grund til den manglede termostat,
i værste fald en defekt toppakning,
ud fra din beskrivelse er det næsten umuligt at gætte præcis hvad årsagen er.

du kan jo prøve at montere en termostat,.. så finder du ud af hvorfor,
den koster normalt under 100 kr.

Kommentar
Fra : Cluz

Dato : 28-09-11 21:39

Ja det må jeg gøre men jeg har da noget varme igennem ventilatoren nu kan jeg jo ikke se hvor varm motoren bliver er der så chance for at motoren bliver for varm eller bryder sammen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-09-11 00:16

Citat
nu kan jeg jo ikke se hvor varm motoren bliver er der så chance for at motoren bliver for varm eller bryder sammen.

er temperaturmåleren i instrumentgruppen også defekt, ?

hvis motoren ellers er i orden, er der ingen fare for at den bliver for varm,
tværtimod,.. når det nu bliver koldere og vinter,
får du problemer med at få varme i bilen,

samtidig vil du sikkert opleve et større benzinforbrug,
når motoren ikke er driftvarm, vil den forsøge at give en federe blanding,
fordi den tror den behøver 'choker'

prøv at kikke rundt i motorrummet,
se om der er lysebrunt omkring køler, slanger, samlinger, mm.
det er tit tegn på at motoren har været for varm (kogt over)
så sprøjter det rundt med lysebrunt farvet kølevæske,

det kan have været en defekt termostat,.. som derfor er smidt væk,
det kan også være noget værre som fx defekt toppakning,
revnet topstykke, osv.

Kommentar
Fra : Cluz

Dato : 29-09-11 08:40

Nej temperaturmåleren er ikke defekt men den viser jo kold hele tiden på nær når den har stået i tomgang et stykke tid så virker den fint. Motor rummet ser fint ud. Den står også sådan rimeligt højt i tomgang ca 1000 er det også normalt men det er kun når den er kold.

Som du kan høre så har jeg ikke det helt store kendskab til biler og takker mange gange for dine svar det er jo rart at vide hvor man står.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 29-09-11 11:30

Citat
Den står også sådan rimeligt højt i tomgang ca 1000 er det også normalt

den helt korte forklaring er ja,.. det gør alle biler m/kold motor,
det forhindrer motoren i at gå i stå i opvarmningsperioden,

men motoren har ikke godt af at køre under drifttemperatur,
det går fx,. ud over oliens smøreevne som er beregnet til en driftvarm motor,

en koldstart,.. slider mange tusinde gange mere på motoren,
i forhold til en varm / driftvarm,

hvor længe det varer inden det giver problemer er umuligt at sige,
men det forkorter helt sikkert motorens levetid, og bliver dyrere i det lange løb.

Godkendelse af svar
Fra : Cluz

Dato : 29-09-11 12:03

Tak for svaret EA_HS.