/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Olie i kompressor
Fra : myg
Vist : 3838 gange
100 point
Dato : 27-09-11 10:47

Måske et dumt spørgsmål - men alligevel:

Man kan få oliefri kompressorer og kompressorer, der skal påfyldes olie i en lille tank.
Vil denne olie udelukkende blive brugt "internt" i kompressoren til smøring af denne, eller vil noget af den komme med ud i luften (lidt som når der kommer fortættet vand med ud).

Vandet prøver man jo at fjerne med en vandudskiller, og jeg har set at man kan få en olieforstøver til smøring af værktøj gennem trykluften, men det er jo en selvstændig ting.

Men kommer der olie i trykluften fra en kompressor med olietank ?????

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-09-11 11:03

Ja det kan ikke undgås at man har et lille bitte oliespild. Men det er meget lille og ikke nok til at smøre noget som helst. De såkaldte oliefri kompressorer, lever normalt ikke længe, hvis man sammenligner med en god gammeldags Stenhøj. Vi har nogen kørende i montørbilerne af de oliefri og de lyder rent ud sagt ikke rart. I de glade dage, hvor man konverterede kølemidler, anvendte man også oliefri kompressorer til at skylle kredsen ud, så der ikke længere var mineralsk olie i. Kan også huske dem for deres ret anstrengte og trælse lyd.

I trykluftkredse monterer man som du selv nævner vand (og olie-) udskiller. Har man værktøj der har behov for smøring, bruger man så en tågesmører helt oppe ved værktøjet, idet man ikke er interesseret i at hele rørsystemet (og slanger) flyder med olie.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-09-11 11:07

Den olie du påfylder en kompressor (som regel lidt større modeller en Harald Nyborg hobbymodel) bruges KUN til at smørre svinghjulet på kompressoren, altså bliver olien internt i kompressoren.

Normalvis vil man bruge en vandudskiller til at fjerne vand med og dernæst tilsætte olie, fra en olietågesmører, se link.

http://www.multikoeb.dk/luftvaerktoej-169/vandudskiller-860/vandudskiller-taagesmoerer-m-manometer-og-1-4-gevind-5634.html

Den olie du hælder på en kompressor er også en anden type end den du smørrer udstyr med.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-09-11 14:49

Tak for hurtige svar.

Snedig: Virker en vandudskiller også på den smule olie, som du siger kommer med i trykluften???

Jeg har nemlig en vandudskiller (som jeg dog aldrig har syntes fungerede særlig godt).

Det jeg er ude efter, er om trykluften kan betragtes som oliefri selv om man kommer olie på kompressoren. ??? Jeg bruger nemlig "puste"funktionen ret meget.

Den anden side af sagen med lyden, holdbarheden osv. kan jeg sagtens følge.
Den kompressor jeg har haft indtil nu var oliefri og lød som et overbelastet tærskeværk.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 100 point
Dato : 27-09-11 15:19

Nej, skal det være absolut oliefri er du tvunget til "tærskeværkerne". Var i problematikken for år tilbage med renovering af et større pneumatisk automatiksystem. Der specificerede man brug af oliefrie kompressorer, men disse havde ikke ordentlig holdbarhed. Man valgte så slutteligt fra bygherre's side at anvende Stenhøj stempelmaskine, med tilhørende filter med automat udlader. Som vanlig fik vi det hvide snask u ( som du sikkert kender fra din tank, når du lukker vand ud af denne). Når man rører ved det, er man ikke i tvivl om at der er en lille bitte smule olie i dette. Olieforbruget på kompressorer er iøvrigt yderst minimalt. Så det er lidt lidt vi snakker om.

Hvis det er fordi du air brusher eller sådan noget, ville jeg nok købe tørrefiltre til køleanlæg og skyde imellem (silikagel). Så er du ude af de problemer. Normalt er det nok, at man har en tank. Den virker som plenum.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-09-11 15:24

Er meget interesseret i at høre lidt mere om de tørrefiltre. Hvor, hvordan osv.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-09-11 18:08

Vi har dem liggende i halvstore antal på hylderne og man skifter dem både ved service på større anlæg og ved reparationer osv. Det kunne være interessant at putte sådan et ind i kredsen og se om det kunne hjælpe på fugten (til f. eks. air-brush brug).

Fortæl hvorfor du er meget interesseret i helt ren luft! Er det bare rens/rengøring ville jeg kalde det overkill.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-09-11 18:17

Måske er det lidt overkill til daglig brug, men jeg har også brugt kompressoren til rengøring af elektronik af forskellig art - f.eks. computere, tørretumbler o.l.
Derfor vil jeg gerne have luften oliefri og helst også rimelig tør.

Men måske er jeg for forsigtig, jeg ved det ikke ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-11 18:29

Hvis du vil have ren luft skal du bruge en oliefri kompressor.
Skal du bruge luftværktøjer er det nødvendigt med tilsætning af special olie.

Vandudskiller og olieudskiller er ikke det samme.

Har du beholder til din kompressor, vil vandet som regel lægge sig i bunden og kan lukkes ud med en ventil.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-09-11 19:49

Korrekt, men olie udskilles alligevel i vandudskilleren. Til rens og almindelige gøremål er det overkill. Hvis skidtet har en beholder, er det normalt rigeligt. Troede du air brushede. Det er lidt småfølsomt og der kan den allermindste mikroskopiske oliedråbe (eller vand) virkelig lave hærværk.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-09-11 19:51

air brush - er det maling ? Jeg er ikke bekendt med udtrykket

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-09-11 19:51

Hyppig tømning af beholderen yder fin renhed. Udskillerne bruges normalt kun ved installationer med pænt forbrug og pænt med drifttimer.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-09-11 21:50
Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 29-03-12 22:35

Tak for svaret Snedig - langt om længe