/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Solvarme i helårs hus
Fra : lhg1
Vist : 699 gange
100 point
Dato : 26-09-11 20:34

Hej

Jeg overvejer at købe et rækkehus med Elvarme.
Der er mulighed for at få lagt fjernvarme i huset til en ca. pris på 100.000 (incl alt)

Men jeg overvejer om det er en bedre løsning at bruge solpaneler og et anlæg der kan levere størm tilbage i elnettet.

Jeg har pt. ingen erfaringer med det og vil gerne vide om der er nogle der har erfaringer, jeg har hørt om disse løsninger på sommerhuse, men om det giver mening på et helårshus ved jeg ikke?

Huset har en rimelig stor væk mod syd og meget skråt tag.

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-09-11 20:45

Vi har nogle venner, der har solenergi. Det fungerer rigtig fint, ved jeg. Nu er det længe siden, jeg har talt med dem om det, så jeg ved ikke lige, hvordan denne sommer har været.

Læs evt her:
http://www.varmeogviden.dk/solenergi/din-besparelse

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-09-11 20:47

Kig også på denne:
http://www.solenergi.dk/SEC/visTekst.asp?id=1
(reklame!!)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-09-11 20:53

Hvis meget skråt betyder meget stejlt, så få installeret solvarme (vandbåret). Det giver ingen elektricitet men masser af varme, og hvis det er lagt ud til elvarme, er der rimelig eller god isolation. Du burde kunne få al varmen året rundt!
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-09-11 21:09

Det størts problem ved solvarme er ikke at det ikke kan levere nok, men at systemet koger,
så husk at få tilstrækkeligt kapacitet til at gemme energien på varme sommerdage.

Og du må stadig have reserve opvarmning, når solen ikke skinner og det er koldt om vinteren.

Som alternativ, har du overvejet at køle haven ned? Det er langt sikrere end solvarme...

Og det med at levere strøm tilbage til nettet fra solfangere kan du godt glemme i Danmark,
i modsætning til Tyskland hvor der betales tre gange så meget for solproduceret el.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 26-09-11 21:17

Citat
Og det med at levere strøm tilbage til nettet fra solfangere kan du godt glemme i Danmark,
i modsætning til Tyskland hvor der betales tre gange så meget for solproduceret el

Selvfølgelig kan det lade sig gøre i DK. Det køre faktisk flere steder med 2 målere....

Elektrikeren

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-09-11 21:25

Jeg ville da bede om et tilbud fra et eller flere solvarme/celle-firmaer, og ikke mindst sammenligne med fjernvarmetilbuddet, såvel økonomien (her og nu og i fremtiden, priserne på energi falder nok ikke fremover) som det energibehov de forventer anlægget skal dække.

Selv om de 100000 for fjernvarme er dyrt, går jeg ud fra det meste af prisen er radiatorer mv. i huset, den udgift vil du også have med solvarme/el, så det afgørende må blive de forventede fremtidige driftsomkostninger, på kort og langt sigt.

Alt er bedre end traditionel elvarme, du kunne også kigge på luft/luft varmepumpe, hvis det kan passe til husets rum, er det langt billigere i anskaffelse, men noget dyrere (i hårde kuldeperioder især) end jordvarme.

Accepteret svar
Fra : Rustica.dk

Modtaget 50 point
Dato : 27-09-11 09:33

Hej Lhg1.

Jeg har selv solvarme, og jeg må sige at det ikke vil lave nok, til helårs bolig.

Men du skulle overveje at få jordvarme, ikke den med en helt masse meter rør i 70 m dybte, men den løsning de bruger med at bore direkte ned, (Langt ned) det skulle give et rigtig godt og varmt system, der ikke skal passes / vedligeholdes de næste 25 år.

Dette koster også en del, men det virker bare....

Håber du finder løsningen der passer lige til dig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-09-11 10:21

Hvis huset er bygget til elvarme, skulle det være tilpas isoleret til at kunne opvarmes året rundt med solvarme - forudsat der også er lagertank til nogledages varme til de helt stygge vintre. En tidligere kollega til mig kunne da holde varme hele året i et fritliggende hus bygget til oliefyr FØR energikrisen i starten af halvfjerdserne. Et rækkehus er endda pakket ind til to af siderne.
En helt anden sag er, om din bebyggelse har servitutter, der forhindrer at sydtaget bliver belagt med solfangere. Det er nok noget, du lige skal kontakte ejerforeningen og kommunen om.
vh
pbp

De 100 000 kroner for fjernvarmen - er det tilslutning, eller er prisen på en komplet centralvarmeinstallation medregnet?

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 15-03-12 11:41

Tak for svaret Rustica.dk.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 19-10-12 09:09

Da det er rækkehus, kan du sælge sommer-overskudsvarme til naboernes varme vand, evt. via varmeveksler.
Mvh W.