/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Uoverskuelig økonomi, RKI mm.
Fra : mettesofie
Vist : 581 gange
50 point
Dato : 22-05-03 17:36

Jeg er i en stor krise lige nu, som jeg slet ikke kan finde vej ud af. Derfor prøver jeg nu her,...måske er der én eller flere der kender situationen, og har et råd eller to.
Jeg er uden arbejde, da jeg lider af angst, og venter på behandling på Stolpegården i Gentofte. Jeg er meget deprimeret i øjeblikket, og alt vokser mig over hovedet :´O( Min økonomi er meget dårlig.....jeg får bistandshjælp, og har efter et dårligt parforhold, fået oparbejdet en samlet gæld på ca 130.000 kr. Jeg har taget kontakt til de forskellige kreditorer og fået hhv både henstand, og afdragsordninger. Alligevel kan jeg slet ikke overholde aftalerne. Jeg er blevet registeret i RKI af selvsamme årsag. Min bank (Nordea) vil ikke hjælpe m at få samlet alt til ét lån hos dem.........og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg sidder i en ét værelses fremleje lejl......har fået tilbudt en dejlig andels lejl., men må desværre sige nej til denne. Jeg bliver mere og mere depressiv...og aner ikke mine levende råd.
Jeg har hørt om DGR, Dansk Gælds Rådgivning, men intet positivt. Økonomiguiden har jeg også haft kontakt med....men uden noget rigtigt brugbart råd. Jeg har også hørt lidt om "folk" der køber ...overtager...gæld?
Er der nogen der har et råd...forslag....eller måske selv har siddet i samme situation?
Mange hilsner fra Mette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-05-03 18:17

Årh,din stakkel.
Det er da godt, at du snart skal i behandling på Stolpegården. Men med den økonomi er det da ikke så sært, at du bliver rundtosset. Hvordan kunne det dog gå så galt?? -Kan du ikke gå til din sagsbehandler og bede om hjælp til at få styr på din økonomi?. Og så må du jo stramme livremmen alvorligt ind, så du kan slippe af med bare lidt af gælden. Når først du ser, at den svinder -bare en lillebitte smule, og der ikke mere er kreditorer, der står og ånder dig i nakken, så vil du måske få det bedre også psykisk.
Jeg tror ikke, at der er nogen hurtig løsning.
Og selvfølgelig kan du da ikke flytte, når din økonomi er så dårlig. En flytning koster jo også penge... -Du må prøve på at se lidt realistisk på din situation.
Prøv nu at få en snak med din sagsbehandler, og vis, at du har viljen til at betale af på din gæld.
Jeg håber meget for dig, at du får lidt styr på det hele. -Indtil da, så prøv på at leve sundt og regelmæssigt, selv om det er fristende bare at lade stå til.
Kærlige tanker fra Birgitta

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-06-03 16:17

Økonomien kan du ikke gør meget ved lige her og nu. Men når Nordea har sat dig i RKI, har de vel også stoppet renterne?? Det gjorde de i hvert fald med min samlever. Han afdrog med 100 kr pr. mdr.. Nu er de sat op til 500 kr pr. mdr. fordi hans økonomi er væsentlig bedre. Når du har Nordea som bank, har du også en bankrådgiver. Prøv at tale med ham, og tag alle dine aftaler med. Han burde kunne få noget arrangeret med de forskellige, så gælden bliver afdraget, og du kan leve alligevel. Men det gælder om at vende hver eneste 50-øre og undgå ALT, der ikke er stærkt nødvendigt. Hvis du ryger, så stop. Det er alligevel meget usundt. (jeg stopper selv til august) Lad være med at købe kosmetik, sko og tøj, der ikke er stærkt nødvendigt
Hvad du end gør, så holdt dig LANGT væk fra dem, der "køber" folks gæld. Det kan ende meget, meget galt. Og du får nok lov til at betale mere end det dobbelte af, hvad du gør nu.
Når du køber ind, så kig efter i reklamerne, hvor du kan få hvad billigst. Hvis du bor i nærheden, så tag cyklen i stedet for bussen. Skal du flere steder et godt stykke fra hinanden, så tag den ene butik den ene dag, og den anden den næste.
Når du kommer i behandling på Stolpegården, vil deres socialrådgiver kunne hjælpe dig med mange ting. Indtil du kan komme i behandling på Stolpegården, kan du få en henvisning til en psykiater, der kan sætte dig i behandling, både mod din angst og dine depressioner. Men hør dig for, så du ikke kommer hen til en der stikker dig et læs piller og så færdig. Der skal også samtaleterapi til. Der er MEGET stor forskel på psykiatere.
Held og lykke med det hele. Håber, du snart får styr på livet.

Kommentar
Fra : tblaabjerg

Dato : 27-06-03 16:37

Stakkels dig. Det er ikke en sjov situation du sidder i.
Da du har indgået afviklingsaftaler med alle kredittorer, tror jeg det er svært at komme tilbage og spørge til lempligere vilkår - det er ikke sikkert kreditorerne er indstillet på at hjælpe 2. gang også.
Jeg tror det bedste du kan gøre er at tage fat i din bankrådgiver og bede vedkommende hjælpe dig med en løsning - ikke nødvendigvis en løsning som betyder at du skal låne flere penge hos Nordea, men disse rådgivere må gennem flere år have en vis erfaring i disse situationer og en række forslag til tilfredsstillende løsninger.
Ellers støt dig til Stolpegården, jeg er sikker på man vil se denne problemstilling som en hæmsko for at hjælpe dig på rette vej m.h.t. din psyke.

Du må for alt i verden ikke gå på det "lyssky" markede for at lån til at indfri - jeg er sikker på du her møder kreditorer som har en endnu kortere tolmodighed og tilgengæld en markant højere rente..

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Vix1

Dato : 15-07-03 12:32

Stop op og træk vejret.... 130.000 er langt fra en umulig gæld og med hensyn til ribers er det eneste de kan gøre at sætte dig i registret i 5 år hvilket betyder at at du ikke kan låne men det er jo ikke så slemt...en måde at komme ovenpå er at tale med et socialkontor om at få sat din økonomi underadministration .. dette betyder ikke at du er umyndiggjort men at du har et ok beløb at leve for hver måned.. og at der bliver betalt på din gæld hver måned .. så kan det godt være det tager lang tid at betale den af .. men din situation bliver stabil hvilket er nødvendigt hvis du skal ud over din depression.
Evt kan du bede om at få sat noget at gælden i bero på ubestemt i og så betale af løbende altså når en gæld er betalt.. begynde på en ny de fleste LEGALE kreditorer acceptere dette da deres alternativ er at hive dig i fogedretten... hvilket i din situation er nyttesløst da de ikke må kræve at du afbetaler hvis du ikke har miumsbeløbet at leve for...

Men op med humøret... jeg er ung kvinde der på samme uheldige måde fik gæld og jeg er gået fra 210. 000kr til 68.000kr på fire år og sidder nu og kan se lyset for enden af tunnelen.

Indrøm overfor verden at du ikke længere har kontrol og FORLANG/KRÆV hjælp og husk det er ok at sidde i en et værelses lejlighed og ikke have mange mange. lykke kommer ikke bare ved hjælp af en god økonomi...

Og tag dig ikke af folks gode spare råd det er ikke det det handler om men om at tage fat om roden. og tro når der er kommet styr på tingene så lader man det ikke ske igen.