/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Det danske velfærdssamfund
Fra : vagnr
Vist : 1486 gange
300 point
Dato : 26-09-11 09:31

Hej politikinteresserede Kanduer

Jeg har netop læst denne kronik i Politiken

http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1403839/velfaerdshistorikerens-raad-til-den-nye-regering/

skrevet af Gunnar Viby Mogensen, cand.polit. og dr.phil. Han er tidligere lektor ved Københavns Universitet, forskningsleder ved Socialforskningsinstituttet og leder af Rockwool Fondens Forskningsenhed.

Det er ikke en opbakning til den ene eller den anden fløj, men en gennegang af Dks udvikling på velfærdsområdet de sidste ca 40 år, og en skitsering af de udfordringer vi står overfor fremover.

Lystigt er det ikke, men alternativet til at gøre noget ved tingene er bestemt værre-

Dette kunne have været et tip, men jeg håber flere vil læse artiklen,når det er et spm.

Problemet er, at jeg ikke rigtig ved hvad spm. er, ligeså lidt som jeg kender svaret på udfordringerne, bortset fra at det næppe kan gøres op i blå eller rød blok er de bedste/eneste der kan klare ærterne!

Så points bliver givet til det bedste svar på hvad vi kan gøre, men læs nu kronikken før I svarer.

Og hvis I bor i Hvidovre, kan I godt bestille bogen kronikken henviser til på biblioteket, men jeg står først i køen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-09-11 10:10

Jeg er stort set enig:

Vi har en alt for stor offentlig sektor og hvordan skal en rød regering kunne effektivisere denne?

Vi får alt for meget i løn i forhold til hvad vi kan/gider lave, i modsætning til kineserne og andre.
Det er desværre endnu værre i Sydeuropa, og i USA der nu i stor udstrækning ejes af Kina.

Og så bliver der jo flere og flere gamle, jeg er selv én af dem,
der er nu færre der arbejder end der nyder, og de unge ryger og drikker som aldrig før.

Håber min 15 årige ratepension holder nogenlunde, de tre år er gået?
Som Heinesen sagde: På afgrundens rand, den er vi tættere på nu...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-09-11 12:24

Jeg har skimmet den artikel og selvfølgelig er den rigtig. Vi har for høje lønninger i landet så en løsning vil være at sætte lønningerne ned, sæt andre offentlige ydelser ned og afskaf alle afgifter på mad og el, vand og varme. Så er der en mulighed at enhver kan leve på nedsatte lønninger eller ydelse.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-09-11 13:33

jeg er helt enig med svendgiversen og granner01, lønningerne er alt for høje så lad os skær ned på dem med samme og dem der så ikke selv kan klare sig med de små lønninger er simpelhen selv ude om det så lad os skyde dem ved daggry, der er aligevel alt for mange mennesker på denne jord og hvad bilder de sig ind at tro at de kan komme her og gå ud fra at de skal kunne leve af de lønninger, de må da være pervers eller sådan noget.
Jeg har opdaget noget mærkligt ved det danske samfund, der er ikke de rigeste der har noget imod at folk får så de kan leve nogenlunde ordentligt, nej der er desværre middelstanden der med deres misundelse spreder pest over vores land, de samme mennesker der når naboen får en større campingvogn også vil have en men bare lidt større og sådan køre det danske tog.
Jo ældre jeg bliver jo mere skammer jeg mig over at være dansker, det gør mig ked af det.
alan57

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 26-09-11 17:43

man kan ikke spare sig ud af krisen !

men istedet kan man arbejde sig ud af en krise.

og det er dumt at gøre de fattige fattigere, og de rige rigere.
hvis alle er villige til at gøre en ekstra indstats vil der også i fremtiden være, råd til velfærd til alle.

uanset om man har få penge eller mange penge på kontoen.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 300 point
Dato : 26-09-11 17:53

Ikke imponeret.

En lang gang vævning, med vridninger der selvfølgelig er "neutrale" og derfor hverken er pro rød eller pro blå.....

Næ. vær ærlig og afliv alle os, der alligevel ikke er til nytte for samfundet. Gamle og kronisk syge og handicappede. Så er der så mange flere penge at "fordele" blandt resten af befolkningen. Og så slipper VI for at opleve den fortsatte stigende sociale skævhed og tiltagende fattigdom, --ikke bare fattigdom på ussel mammon, men også sindets fattigdom, hvor alt er helt acceptabelt hvis bare der spares eller optjenes penge. Hvis bare de overlevende bliver rigere.

"Incitamentsproblemerne er siden 1980’erne blevet mindsket, uanset regeringernes farve, men de er stadig mærkbare. For eksempel er der ikke mange velfærdssamfund, der har så ringe en meraflønning for god uddannelse, som vi har det her i landet."

--Altså dermed siges der, at det er blevet mindre eftertragtet at have et arbejde, og at det skyldes en for ringe løn?
Det er åndelig fattigdom UDELUKKENDE at anse lønnen som "incitament" med hensyn til at bestride et job.
Det er skræmmende fattigt, at en mand som Gunnar Viby Mogensen kan sidde og skrive en bedrevidende artikel udelukkende fokuserende på de økonomisk målbare aspekter af samfundet.

Incitamentsproblemerne kunne også skyldes stigende styring og kontrol af mennesker med "gode uddannelser". Folk med topuddannelser får jo topstillinger med toplønninger, så det er næppe DEM, GVM taler om..
Man skal nok kikke mere på andre "incitamenter" end lønnen, f.eks. trivsel, personlig vækst og frihed. Og fælles ansvar og mulighed for at genfinde arbejdsglæde frem for effektivitet.

"Effektivitet" er et uhyggeligt og demoraliserende ord....
--Man tilsidesætter enhver form for individuelle behov.

Alan57, har DIN nabo lige fået en stor campingvogn, eller har du selv?
--Jeg har aldrig ejet sådan en, men det er vel som med biler, TV, computere, mobiler oma, at NÅR man skifter den højtelskede nyttige brugsting, så skifter man til noget bedre og større fordi sådan ER de nye modeller. Det er jo ikke de samme middelklassemennesker, der hele tiden køber "hele striben". Der er én familie, der køber en campingvogn, der er større end naboens. En anden familie køber et fladskærms TV i kæmpeformat. En tredie køber en ny bil, der er flottere end den en anden nabo købte sidste år.. osvosv...
Det er ikke et kapløb, men en naturlig konsekvens af den stadige udvikling i de produkter der er til salg.
Man KAN jo ikke købe den samme model i dag som man kunne for 10 år siden.
---Og det er så en del af de voldsomme problemer vi har med økosystemer, klimaændringer og naturforfald... Som den gode hr. GVM slet ikke kommer ind på i sin opblæste artikel..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-09-11 18:08

Foreløbig tak for gode kommentarer, de har som jeg håbede gået på indhold og holdninger, og ikke på om den ene eller anden blok er idioter.

Som Hal Koch sagde "Demokrati er samtale", demokratiet er desværre gået meget ned ad bakke siden.

Måske fordi TV-jounalisterne kun giver politikerne 12 sekunder, ikke 12 minutter til at argumentere for deres holdninger. Til gengæld har journalisterne end ikke brugt 12 sekunder til at sætte sig ind i stoffet, så de kan stort set kun sige "Hvad siger du til det, din modpart lige har sagt" , og, hvis politikeren kommer med et nyt forslag "Hvorfor har I ikke gjort det før?"

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-09-11 19:11

Sådan som jeg ser det, er det er globalisering af arbejdspladser der er det største problem, fordi, når arbejdspladser flytter til udlandet, taber den lavtuddannede selvværd, fordi der er kun arbejdsløshedsunderstøttelse tilbage - for tilsidst at ende på kontanthjælp.
Derfor, som svendgiversen så smukt udtaler: og de unge ryger og drikker som aldrig før. er snarere et symptom end det er livsstil.

Engang var Danmark en stor skibsbygger-nation, så lærte vi japanerne at bygge skibe, nu er der 0 skibsbyggere tilbage. Produktionen ligger i Japan - fordi japanerne er billigere, Engang havde vi en systuer i næsten hver en by - i dag 0 syersker. Produktion er flyttet til østlandene - de er billigere
Om ikke så længe, har vi heller ikke flere slagterier tilbage. Produktionen er ved at blive flyttet til Tyskland og Italien - de er billigere.
Globaliseringslisten kan sikkert fortsættes.

Man kan så spørge, hvorfor er det gået sådan !!??
Det største problem er skatten på arbejdet, afgifter til erhvervslivet, afgifter på forbrugsvarer, det er jo disse ting som presser lønninger i vejret. Derfor, kort og godt; Nedsat skatter og afgifter og sæt lønnen tilsvarende ned.

Jeg var i tyskland i weekenden, og jeg kan fortælle Jer, at Fleggaard, Calle og Sky, er ved at udvide deres grænsebutikker - Ved I hvorfor ? Fordi omtalte butikker forventer at danmark sætter afgifterne i vejret på alm. forbrugsvarer - og forventer derfor handel i milliard klassen.

Det sidste nye - næsten. Toms Chokoladefabrik ønsker også, såfremt der kommer merafgift på fedt og sukker, at flytte produktionen til Tyskland.

Min opfordring til politikerne; Tænkt nyt - for engang skyld !

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-09-11 20:29

Nej. Største problem er manglende respekt for naturen. Og klimaforandringerne.

Hvem der tjener hvad og hvordan, bliver ganske ligegyldigt når millioner af mennesker dør. Af sult eller fordi deres lande bliver ubeboelige.

Unges druk er jo også en flugt fra det rædselsfulde samfund, som vi har skabt til dem.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-09-11 20:45

Nu, når du bringer klimaforandringerne på banen, kan man spørge sig selv om:
Er det mennesket skyld, at temperaturen stiger..? Eller er det jordens naturlige cyklus..?

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-09-11 21:07

Hver gang jeg personligt eller på nettet har mødt klimaskeptikere, altså folk der ikke tror på den ganske store videnskabelige enighed (Lomborg er ikke videnskabsmand på klima, men muligvis på politik, cand scient pol!) har jeg stillet dette enkle spm.

"Hvorfor skulle nogen politiker, der har en højst 4-årig horizont (måske også viden?), fortælle vælgerne de skal lide afsavn, fordi det vil gavne verden om mange år, hvis ikke det skyldes at politikeren er (blevet) overbevist om problemets betydning?"

Jeg har til dato aldrig fået et brugbart svar, det nemmeste og mest bekvemme i forhold til vælgernes stemmer er netop at love guld og grønne skove. her og nu, som vi ser i USA med tea-party-folkene.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-09-11 21:38

Citat
Hvorfor skulle nogen politiker, der har en højst 4-årig horizont (måske også viden?), fortælle vælgerne de skal lide afsavn, fordi det vil gavne verden om mange år, hvis ikke det skyldes at politikeren er (blevet) overbevist om problemets betydning?"
Muligvis har du en pointe der, vagnr., men - og det er et men - og det er; Jeg gad godt se den politiker, der stemte imod sin gruppe.

HH

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-09-11 21:43

Citat
Er det mennesket skyld, at temperaturen stiger..? Eller er det jordens naturlige cyklus..?

.... der kan vel ikke være tvivl om at forureningen er et problem,,.. ?

mig bekendt er det 'jordboer' der skaber forureningen, og ikke 'jordens cyklus'

et stort antal dør rent faktisk af adskillige følgesygdomme som følge af forurening,..
ikke kun fra motorkøretøjer,.. men alt forbrænding, incl. kulkraftværker,

en stor del af denne forurening kan gradvis nedsættes,.. og når teknologien er til det helt undgås,
ikke kun i Danmark,.. men globalt.

dem der husker tilbage til olympiaden i Kina,
vil huske hvor store problemer der var med at holde luften bare nogenlunde ren.

byer der allerede har fået en betalingsring,.. påstår at luften er blevet meget renere,
efter ringens indførsel
også selvom man pt. kan læse om modstand mod ringen i Danmark

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-09-11 21:44

Ja, HH, det kan du have ret i, men Fogh, der i 2002 sagde "ikke en fugl, ikke en....." VAR jo gruppen, alligevel sagde han i 2006, mener jeg det var, at der var noget at komme efter med klimaet!

Så et elelr andet må have overbevist ham undervejs, jeg tror ikke det var et krav fra hans vælgere, Øs vælgere kunne han være ligeglad med

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-09-11 22:51

Joeeee, muligvis. Menæh, man kan vel ikke være i det gode selskab, hvis man ikke anerkender Al Gore's dommedags doktrin.

Jeg læste forøvrigt en interessant artikel - skrevet af en russisk videnskabsmand (Jeg kan desværre ikke finde artiklen) Som havde - eller har, nogle interessante teorier. Nemlig, at grunden til, det er blevet varmere, skyldes brintafbrændingen fra solen. Men det er som bekendt slut nu - vi husker alle, hvad der skete i sommers med brinteksplosioner fra solen ? ..... Nu går vi imod et koldere klima.
Okay teori - men det er alt det andet jo også - altså at temperaturstigningen er menneskeskabt.

EA_HS, jeg snakker ikke om luftforurening - det er vi alle enige om. Men om luftforureningen er skyldig i temperaturstigningen på jorden.

HH.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-09-11 05:14

Ved du virkligt ikke det vagnr, det er som så meget andet i den retning, hvis vi giver mennesket skylden og fortæller dem at der kan gøres noget ved det, hvis de altså ønsker det og når det så ikke ændre sig kan de så forsætte vi har som folk ikke gjort nok osv:.
Jeg hørte at der var nogle antoller der var i fare for at forsvinde i havet og det var også vores skyld, hvad er det for noget vrøvl havet har ALTID skabt antoller, men det har også ALTID taget de små ja endda de større af dem også.
Så det er altså noget vrøvl.
Jeg vil da ikke sidde her og sige at vi mennesker ikke udleder en masse ting der ikke skal udledes, men jeg har nu også fundet en anden forklaring og den er faktisk bevist ved boringer i indlandsisen fra før mennesket begyndte at svine jorden til.
Jeg mener at det er noget der vil ske fra tid til anden, måske har det noget med solen at gøre for den har virkligt noget at skulle have sagt og indlandsisen har været smeltet før både på nord og sydpolen.
At vi mennesker hopper på en forklaring er jo ikke noget nyt også selvom den er helt hen i vejeret og at sige at flertallet siger at det er vores skyld er jo ikke et agument, flertallet har tit haft uret.
Idag er det når man taler om klimaforandringerne som at tale om religion, det stopper meget hurtigt når man får slynget i masken at det skam står i biblen, her er det bare FN og ikke biblen.
Og til Birgitta, nej jeg har aldrig ejet en campingvogn, men jeg har virkligt set det ske, jeg køre på en scooter og bor til leje i en boligforening.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-09-11 08:21

Som Birgitta m.fl., og en stort set enig videnskab, tror jeg på menneskeskabte klimaforandringer, hvad der jo har den mulige positive konsekvens, at menneskeheden har mulighed for at gøre noget ved det, hvis vi altså kan finde en fælles hammel at trække på.

Men jeg er bange for, at klimaforandringer, der som alan57 skriver nærmest minder om en religiøs diskussion, helt afsporer den økonomiske og velfærdsmæssige diskussion, jeg gerne ville have, så jeg foretrækker vi diskuterer klima en anden gang

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 27-09-11 09:23

Okay, vi tager klimaet op en anden god gang.
Som en forlængelse af mit første indlæg: http://ekstrabladet.dk/biler/Haandvaerkeren/article1627682.ece
Bringer jeg liiiige et link. Scroll lidt ned - og du finder en artikel vedr. 7000 fyringer på vej...etc...

Kort fortalt; desto flere skatter afgifter der bliver pålagt erhvervslivet og varene, desto flere virksomheder flytter...og desto flere bliver arbejdsløse....desto flere "fattige" .....desto fattigere bliver staten....desto rigere bliver Tyskland og Sverige.... flere smuglere - og derved flere kriminelle ......Altså, skruen uden ende.
Gamle Danmark, din røver !! Hvad skal det dog ende med..?

Min gamle Mutti render rundt og nynner en gammel sang af Kai Normann.....

Har man som jeg temprament,
nærmest i smag med det spanske,
glemmer man gang efter gang
at vi bør være så danske.
Ta' det sagtmodigt og sødt
om vores ølkasse vælter.
Jeg syn's nu tit det går for vidt.
Undskyld jeg nyser lidt rødt.
Jeg ku' bli' no'et så 1-2-3
og så ikke et ord! Men De ser vel fidusen?
For man ved hvad der nemt ku' ske
hvis man pluds 'lig gik hen og fik åbnet for slusen.
Jeg må ta' lidt forsigtig på'et,
kan De ikke forstå' et.
Ærlig talt De kan ikke få mer' besked
De må tænke Dem te' et!

Du er ik' så tosset endda, Mutti !

H.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-09-11 09:26

Jeg er ked af det på dine vegne vagnr, for lad os bare sige at alle de videnskabsmænd der bliver betalt af enten FN eller nogle lande som har adopteret den mening om at det er menneskets skyld har ret og jeg også siger at de/i har ret, jeg er altså enigt med jer.
Hvad skulle vi så gøre?
andet end det vi gør allerede?.
Jeg kan ikke se at der er noget vi kan gøre iøjeblikket.
Jeg vil meget gerne høre hvad du ville gøre, du siger at det jo har den positive konsekvens, at menneskeheden har mugelighed for at gøre noget ved det, hvis vi altså kan finde en fælles hammel at trække på.
Jeg må godt nok indrømme at du har gjort mig nysgerrig, for jeg kan simpelhen ikke se nogen mugelighed for at gøre mere end vi gør iøjeblikket, der kan måske gøres ca: 5-10% mere (og det er endda højt sat) det vil ikke ændre noget væsentligt i det store regnestykke.
Og fordi jeg (LILLE MIG FORMASTER MIG TIL AT) samenligner klimaforandringer og religion bliver det så gjort til at diskussion, helt afsporer den økonomiske og velfærdsmæssige diskussion, jeg gerne ville have, så jeg foretrækker vi diskuterer klima en anden gang.
Hvorfor ikke nu?.
Det må da haste efterhånden gør det ikke?
Men sådan kan man jo også komme om ved det uden at skulle finde ud af hvad du ville gøre, for jeg har ikke hørt nogen god forklaring der kan løse bare nogle få af de problemer, untagen måske lige flere a-kraftværker, men det forslår jo også som en skrædder i helvedet og selv om jeg kravler op i det højeste optimistiske træ, så vil det ikke hjælpe ret meget, men du skal jo selv bestemme om du mener det er nok med den diskustion vi her har taget hul på eller ej.
alan57.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-09-11 10:20

Helt enig i at vi bør holde klima forandringer ude om et spørgsmål om: Det danske velfærdssamfund,

og selvfølgelig kan vi gøre noget ved det,
i gamle dage kunne man ikke få mere i løn end man var værd,
i dag er der for mange, der får mere i løn end de bidrager til lille Danmarks indtjening,

nogle kan indse det, og en overordnet pædagog er frivilligt gået ned i løn.

Men det skal mange andre også gøre før vi kan konkurrere,
det gør Thorning og Søvndal nok også snart...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-09-11 10:26

alan57, når jeg skrev en anden gang mente jeg ikke om 100 år, men jeg vil liige overveje, hvilket spm jeg vil stille. Andre må gerne komme mig i forkøbet

Men helt hurtigt, jeg er ikke så meget i tvivl om muligheden for teknologiske løsninger, men jeg tvivler meget på den globale politiske vilje til at gøre noget ved sagen, for -ligesom vores økonomiske situation- kræver det sikkert en ubehagelig medicin at gøre noget ved det!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 27-09-11 10:52

Det er rigtigt svendgiversen. Men først må vi drage den logik, at jo højere skattetryk vi har - og dets mere afgiftplagede varer vi har, desto højere er lønnen nødt til at være. Det er vel logik for perlehøns.

Tag Tyskland fx. Når vi er på familiebesøg - det er vi vel ca. 5 - 6 gange om året. I forbindelse med disse familebesøg, får jeg altid udført service på bilen - eller i visse tilfælde udført reperationer.
Her betaler jeg, omregnet til dk kroner - 200 kr. pr. værkstedstime, samt at alle reservedele er langt under halv pris, sammenlignet med danske priser. Kort sagt, det er billigere at få lavet bil i Tyskland, end det er at få lavet bilen "sort" herhjemme i Danmark.
Min kone, det søde væsen, handler alt ind i forbindelse med familiebesøgene - dvs hun propper bilen op med varer - og vi sparer tusindvis af kroner på besøgene.
Derfor er der kun een vej Danmark kan gå; Sæt afgifter på varene ned, sæt skat på lønninger ned, og i samme åndedrag sættes lønningerne ned.

Nu lyder det jo så smukt, at Anders Bondo går fx 20 % ned i løn. Men han har det også noget lettere ved at gå ned i løn, end fx en ufaglært arbejder, der der tjener 129 kr. pr/time.

HH.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-09-11 10:56

Det er nemlig her filmen knækker vagnr, når man begynder at tro at teknologiske løsninger nok skal hjælpe os det dummeste dyr på denne planet.
Selv med de optimistiske briller på vil det kun blive lappe løsninger.
Jeg har meget svært ved at se hvem der skal sparre mere på el og varme osv: jeg tror nemligt at vi, de fleste af os virkligt prøver at sparre hvor vi kan, men der er ikke nogen der vil sidde og fryse samt sidde i mørke.
Vi kan ikke engang finde ud af at begrænse menneskets formering om 170 dage er vi sku 7 milliater der allesammen skal have en bil bruge strøm og varme/ eller køling.
Og hvis det er menneskeskabt så slukker sidste mand lyset og smider nøglen væk.
alan57

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-09-11 12:43

Det er da kollektiv dødsforagt at satse på, at klimaforandringerne IKKE er menneskeskabte.

Og egentlig synes jeg at skyldsspørgsmålet er ligegyldigt.

Det væsentlige er at tage kampen op. Hvis vi ikke kan vende "cyklus", -menneskabt eller ej, --så må vi da dælme i gang med at indrette os på de store ændringer, vi imødeser. Både på lokalt plan, hvordan tackler vi skybrud og varme/kolde somre og vintre? Og på globalt plan, -hvordan hjælper vi de mennesker, der ikke mere kan overleve i deres eget land.

OG: HVIS der er tale om en naturskabt cyklus, så ER der en mulighed for at alting vender til det bedre "af sig selv". Måske ikke i vores levetid, men måske i vores børns eller børnebørns levetid.

Og så skylder vi DEM at vi også forsøger at tage vare på naturens mangfoldighed. At ikke tusindvis af dyrarter skal udslettes eller udryddes på grund af naturskabte katastrofer eller på grund af menneskelig grådighed og uforstand.

-----Hvis denne "cyklus" ALLIGEVEL ender med total udslettelse af menneskeheden, så ER det måske ligemeget hvad vi gør. Men så længe vi har håb om at bare en lille håndfuld mennesker kan videreføre menneskeheden, så har vi pligt til at tænke på den verden og den natur, vi giver videre..

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-09-11 12:49

Tilsyneladende er den nye regering ved at komme til fornuft.
http://jp.dk/indland/indland_politik/article2560387.ece

HH.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 28-09-11 12:55

Jeg taler ikke om hvis skyld det er Birgitta, men om hvad det er der gør at tingenene er som de er, vi er jo nød til at vide det hvis vi vil prøve at gøre noget, jeg er da ligeglad hvis skyld det er.
Men jeg er ikke ligeglad med hvorfor.
alan57

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-09-11 14:31

På netavisen 180 GR læste jeg denne;

Citat
Fordelingspolitik i praksis.

Dette er historien om ti personer, der hver dag går ud på restaurant og spiser middag sammen.

Den fælles regning på restauranten ender hver dag på 1.000 kroner, og de ti deler den op på nogenlunde samme måde, som vi betaler skatter her i landet.

De første fire - de fattigste - skal derfor ikke betale noget. Den femte skal betale 10 kroner, den sjette 30 kroner, den syvende 70 kroner, den ottende 120 kroner og den niende 180 kroner. Den tiende, den rigeste af dem, skal betale 590 kroner.

Sådan spiser de sammen hver dag, og alle er de glade for den måde, de deler regningen på. Lige ind til restauratøren pludselig giver dem rabat: “Eftersom I er så gode kunder, giver jeg jer 200 kroner i rabat på jeres middage” siger han. En middag for ti personer koster derefter 800 kroner.

Gruppen vil stadig betale regningen på samme måde, som vi betaler skatter her i landet. Så de første fire bliver ikke påvirket: De skal stadig ikke betale.

Men hvad med de seks andre - dem som betaler - hvad skal de gøre? Hvordan skal de fordele rabatten på 200 kroner, så alle får en lige del? Og nu skal man holde ørene stive: De finder ud af, at 200 kroner divideret med seks bliver til 33,33 kroner. Hvis de trækker det beløb fra hver persons andel, skal den femte og sjette person have penge for at spise.

Restauratøren foreslår, at det mest rimelige vil være at reducere hver person regning omtrent jævnt, og han sætter sig til at regne på, hvad hver person skal betale.

Resultatet bliver, at også den femte person kan spise gratis, den sjette skal betale 20 kroner, den syvende 50 kroner, den ottende 90 kroner, den niende 120 kroner. Den tiende skal betale 520 kroner i stedet for de 590. Ergo får alle seks personer en lavere pris end tidligere, og de fire første kan fortsat spise gratis.

Men så er det, at én i selskabet begynder at sammenligne, hvad de hver især har sparet, da de står uden for restauranten og snakker. “Jeg fik kun 10 kroner af de 200 kroner”, begynder den sjette person og peger på den tiende. “Men du tjente 70?. “Præcis”, siger den femte person. “Jeg sparede også bare en 10´er. Det er uretfærdigt, at han fik syv gange mere end mig!”. “Det er sandt”, råber den syvende person. “Hvorfor skal han have 70 kroner, når jeg kun fik 20? De rige skal altid have det bedre!!!”. “Hør et øjeblik”, forsøger de fire første. “Vi fik jo overhovedet ingenting. Det her system udnytter de fattige”.

De ni personer omringer den tiende og giver ham tæsk.

Næste aften kommer han slet ikke til middagen, men de ni andre sætter sig til bordet og spiser uden at vente på den tiende. Da regningen kommer, opdager de noget.......
Der mangler 520 kroner...
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-09-11 14:50

Hø-hø, HH.

Minder mig om en skottehiostorie fra min barndom, en lille knægt kommerhelt forpustet hjem til middag, lige til tiden.

Faren spø'r, hvorfor knægten er så forpustet, "jo, jeg var var i byen og så bussen, der kører herhjem til, så løb jeg efter bussen hele vejen hjem, og sparede 25 øre.

Starks får knægten en syngende lussing, og da han er færdig med at snøfte, spø'r han hvorfor han skulle have en lussing.

"Næste gang kan du løbe hjem efter en taxa og spare en to-krone!"

Jeg læser dagligt på 180grader, mit klare indtryk er at skriverkarlene tilsammen ikke har mere hjerne end en daggammel kylling, de har fået velfærdsgoder gennem hele deres opvækst, nu klynker de over at skulle betale skat af deres gode løn

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-09-11 16:24

He he he........
Okay, jeg vil godt medgive dig, at skriverkarlene på netavisern er en lille smule ensporet.

HH.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-09-11 07:05

Hvorfor har du Heidi-Ho, så meget imod at når regninger skal betales at de så er indtægtreguleret, det kan da ikke være mere retfærdigt og hvis du er midsundligt på de fattige der ikke skal betale, hvorfor går du så ikke med dem hjem i den kælderskakt hvor de bor, jeg er sikker på at de godt vil dele deres madres med dig hvis de har en.
alan57

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-11 09:27

Hej alan57, jeg er helt sikker på, du misforstår hvad skriver.
Jeg har helt og aldeles intet imod de fattige - eller de hjemløse.

Eksemplet viser meget godt hvad der sker, hvis alle får en skattelettelse på fx 10 % - og selvfølgelig får millionæren mest ud det, fordi 10% af en million giver mere, end 10% af 300.000
Millimeter- retfærdighed findes ikke i et demokrati.

Citat
hvorfor går du så ikke med dem hjem i den kælderskakt hvor de bor, jeg er sikker på at de godt vil dele deres madres med dig hvis de har en.
Det udsagn er helt ude af proportioner, og jeg vil selvfølgelig heller ikke svare på det.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-11 10:10

Nu vil jeg slå mig ned som vognmand - jeg har nemlig fundet en god fidus. http://jp.dk/indland/kbh/article2561443.ece Et læs sand til vores poder og så afsted på raske fjed til de "varme lande" Ja ja, jeg skal nok tænke på Jer, når nu jeg mæsker mig i sprut, store cigarer og let påklædte lamsestege.

Adjøøøø folks.!!!

Mvh.
HH.
Nu milliardær

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-11 10:35

De hårdest "beskattede" mennesker i Dk er faktisk de fattigste, der ofte får mindre i procent ud af en merindtægt end folk der betaler topskat.

De er ofte på sociale ydelser, der modregnes hvis de skaffer sig andre indtægter, det gør fx friplads i vuggestue/børnehave, boligsikring osv også, så for (alt for) mange er gevinsten ved at få job nærmest lig nul.

På den ene side er det svært at forestille sig at man IKKE skulle aftrappe ydelserne, på den anden side er det trist, at det reelt ikke opmuntrer folk til at få et arbejde.

Jeg kunne forestille mig, at hvis man gradvist forhøjede aftrapningsprocenten, ville det være nemmere at gå fra sociale ydelser til arbejde (når der altså engang bliver noget arbejde at få), normalt stiger ens løn med tiden.

Hvis folk, der ikke betaler topskat, skulle få råd til at spare op til deres egen pension, vil de, udover ikke at få et ligeså stort skattefradrag (i %) på indbetalingerne, igen opleve at udbetalingerne til sin tid modregnes i folkepensionens pensionstillæg og i ældrechecken. Så der er et stort område, rent økonomisk, hvor det næsten ikke kan betale sig at spare op til sin pension, det er meget bedre at betale boligen ud, gøre sig gældfri på anden vis!

Endelig venter jeg spændt på at politikerne der stemte for den seneste efterløns"reform", vil protestere over at Peter Staarup åbenbart allerede skal på pension som 60-årig, han skal dog nok ikke have efterløn

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-11 10:36

HH, du kommer vist endda til at betale renter for lånet

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-11 10:54

Forklar en hårdt arbejdende fabriksarbejder, som tjener en timeløn på 130 kr pr/time, at en bistandsklient har økonomisk mere ud af at gå hjemme, end han- fabriksarbejderen, har ved at slide og slæbe fra morgen til aften. Hvad tror du, fabriksarbejderen motiveres til ?

Hvad er så forkert; Er timelønnen for lav - eller er bistandsydelsen for høj.

Men, hvis nu fabriksarbejderen ikke skulle betale så meget i skat, så havde han da lidt ud af at møde på jobbet hver morgen.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-11 11:42

HH, det er jo den Gordiske knude du omtaler, jeg savner Alexander den store!

Jeg kender folk, der har arbejde, som, forståeligt nok, er sure over at deres naboer, der er på støtten, har mere at rutte med end de arbejdende har!

Og hvis man skal betale mindre i skat, vil der være en masse ting, man slev skal betale for/forsikre sig imod, så er man hurtigt lige vidt for det store flertal, mens de fattige får færre penge, og de rige får flere.

I USA, fx, koster det mellem 70000 og 350000 om året for et universitetesstudium, inkl kost og logi, det ville jeg nødig skulle have sparet op for mine to sønner, pr. stk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Higher_education_in_the_United_States

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-11 13:38

Jeg tror ikke på, at du kan sammenligne dansk og amerikansk skattesystem med hinanden - og derved hvordan "goderne" fordeles.

Nå men, der går altid både tilbage, tibage till Danmark igen - hvad så, om jeg skulle forsage den nordiske vinter, min ven ! Så tænker jeg blot på den kalkede længe, mit fædrene hjem i den bølgende eng........... Ups..der gik nok lidt Holger Fællessanger i den.........Undskyld.

Vi kan hurtig blive enige om, at i dagens danmark, forsørger 49% de 51% - Det er da en ret uheldig velfærds- fordelingsnøgle, sku' jeg mene.

Men vi ved vel - forhåbentlig allesammen, at des flere produktionsarbejdspladser vi har, desto flere kommer der i arbejde, og desto flere er der til at betale for fællesskabet, fordi, desto flere der er til at betale skat, desto rigere bliver staten.
Denne beskrivelse kan vel alle nikke ja til...? Eller hvad..?

For at få gang i - og vedligeholde produktionen, kræves det, at folk køber nogle varer. For at få folk til at købe nogle varer, kræves det, at folk har nogle penge til at købe produktionsvarer for. Hvordan får folk så nogle flere penge til at købe produktionsvarer for ? Giv folk en skattelettelse - og nedsæt afgifterne på varene ! Så får folk igen tillid til deres egen økonomi. Folk bruger flere penge på varer, produktionen stiger, produktionsstederne skal bruge flere folk, vi får mindre arbejdsløshed, der bliver flere til at betale skat, staten får flere indtægter, som igen kan bruges til forbedringer, fx til hospitaler, børnehaver, osv, osv.. - kort og godt - mere velfærd, fordi, der er flere der yder end nyder.

Men det danske folk skal også indstille sig på, at dem der virkelig vil gøre en indsats for at uddanne sig, også skal ha' lidt mere i lønningposen, end dem, der ikke gider at gøre en indsats.
Og janteloven !!! Jo hurtigere vi skrotter den, desto hurtigere bliver alle rigere.

HH.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-09-11 14:11

Det løber mig koldt ned af ryggen nå jeg læser nogle af de ting vagnr og Heidi-Ho kommer med når i taler om folk på bistandshjælp osv:.
Jeg ved af egen erfaring hvor dårligt man har det når man er på overførelsesindkomst, jeg har dog ikke været på bistandshjælp, men er på pension og hvis dem på bistandshjælp har det bare halv så dårligt som jeg har, så behøver man ikke også at blive fremstillet som nogle der har det bedre end en arbejdsmand/kvinde, for det har man virkligt ikke.
Prøv at tænk på at der ikke er noget at stå op til, for der er ikke nogen der har brug for dig, du dur ikke til noget samfundet kan ikke bruge dig, men man har FRI og det er virkligt dejligt måske det første halve år, så går det langsomt men sikkert ned af bakke, man bliver mere og mere sløv og man begynder at gå ofterer til læge fordi man får flere og flere symptoner på at man er syg det nærmer sig næsten hypokonderi.
Lægen får en undersøgt i alle ender og kanter, men finder intet.
Symptomerne er de samme som når folk er syge, så hvad er man syg eller rask?.
Så kommer ligegyldigheden og man holder helt op med at leve, man trækker kun vejeret om det er dag eller nat, forår efterår sommer eller vinter opdager man ikke for det betyder ingenting, ja selv ens egen fødelsdag glemmer man og man begynder at "glemme" at vaske sig selv og sit tøj, man har ikke engang købt noget tøj til sig selv og den mad man spiser bliver til noget som er meget hurtigt samtidigt med at det bliver noget der glider ned af sig selv hvis man da husker at spise.
Jeg har meget svært ved at se at man skal være misunderligt på disse mennesker, men man ser jo heller ikke skyggesiden kun at der er en der får penge for ikke at lave noget.
Jeg klarede mig i ca 2½ år så måtte jeg løbe kommunen på dørene for at få noget at lave, langt om længe fandt de et halvdagsarbejde til mig i kommunen, den private sektor kunne ikke bruge noget af mig, de samme folk der har mest ondt i røven over at man kan få penge for ikke at lave noget.
Jeg var der i ca: 10 år indtil jeg måtte holde pga: sygdom men nu ca: 1-2 år efter er jeg klar igen og jeg kontaktede kommunen efter at havde talt med min gamle arbejdsgiver for at høre om han kunne bruge mig igen, heldigvis kunne han så nu er det op til kommunen og jeg håber at det snart går iorden for jeg glæder mig til at kunne bruges igen.
alan57

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-11 14:48

Stadig, alan57, du misforstår helt og aldeles hvad jeg skriver. Jeg beklager, at jeg ikke evner at udtrykke mig tydeligere.

Jeg mener da selv, at jeg flere gange har skrevet, at des bedre det går for erhvervslivet, desto bedre går det for den almene befolkning, i form af flere arbejdspladser - og mindre arbejdsløshed. Kort sagt, folk får noget at stå op til, så de ikke havner i den ulykkelige situation du beskriver.

I øvrigt mener jeg heller ikke, at det er velfærd, at parkere mennesker på bistandshjælp - det er en nødløsning, som hurtigt mulig skal ophæves - de mennesker skal ha' et job eller en uddannelse.

HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-11 15:28

alan57, jeg udtrykker mig åbenbart heller ikke godt nok, jeg mener bestemt ikke det er nemt eller dejligt at være på kontanthjælp eller førtidspension.

Men hvis man har et job, er ens løn ikke afhængig af ens familiesituation, mens kontanthjælpen er, derfor kan der være folk, der "tjener" mere på bistand end hvis de arbejdede, og derfor skal der for nogle et job med en god løn for at det kan "betale" sig at få et arbejde. Det skyldes blandt andet den aftrapning af ydelser, der sker når man tjener penge.

Som eksempel, min viv er på førtidspension, og hvis hun, eller jeg, tjener 100 kr ekstra, skal vi selvfølgelig betale skat, men derudover ryger der 30 kr af hendes pension. og så er udbyttet af at gå på arbejde pludselig meget lille. Bor man til leje, eller har børn i institutioner, kan det gå ud over boligsikring/friplads, og så er der endnu mindre "udbytte" af at arbejde.

Det er IKKE et angreb på dem der er uden arbejde, på pension el. lign., men et angreb på et system, der ikke gør det økonomisk attraktivt at gå på arbejde for alle mennesker.

HH, hvis man kunne få så meget gang i hjulene herhjemme, at man efter en skatte- og afgiftsnedsættelse kunne få det samme ind til de offentlige kasser, ville det da være fint, men det er vist en ønskedrøm hos LA og lign.

Det afgørende for de fleste er vel, hvad de har tilbage til sig selv efter skatter mv, og, i lande hvor skatterne ikke dækker så mange af folks behov, udgifter til fx sygeforsikringer mv.

Den danske model betyder samtidig, at en masse funktioner er offentligt betalte, derfor tæller alle lærere på offentlige skoler, ansatte på offentlige hospitaler osv selvfølgelig som offentligt ansatte, mens de i andre lande er privatansatte og derfor tæller der. Det gør de naturligt, at vi har langt flere offentligt ansatte end de fleste andre lande, men den offentligt ansatte sygeplejersje er akkurat ligeså vigtig for samfundet, som hvis hun havde være privatansat.

Jeg har aldrig set, at man har prøvet at rense tallene for den forskel, det kunne være spændende.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-09-11 18:47

Jeg er ked af at jeg har misforstået både Heidi-Ho og vagnr det har ikke været med vilje.
Vi er nød til som samfund at lave om på nogle af de regler der er når man skal have bistandshjælp, man kunne jo lave det sådan at ALLE SKAL efter et ½ år på bistandshjælp ud og tjene sin hjælp og kun sygdom skal kunne stoppe det, jeg mener ikke dette for at straffe folk, men for at forhændre folk i at blive psykiske syge så de aldrig vil kunne fungere i et alm: samfund.
Bistandshjælp er ikke hjælp hvis man får den for længe og samfundet kan ikke forsætte med dette spild af mennesker.
Jeg får dog lidt mere i løn uden at blive trukket i pensionen, men der er selvfølgelig en grænse og det er også iorden med mig da jeg ikke gør dette for pengene skyld.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-11 19:53

alan57, jeg er glad for, at du skrev som du gjorde, det er jo den eneste mulighed vi har her på nettet for at forstå hinanden rigtigt.

Når jeg skriver, sidder jeg jo med flere tanker end jeg får skrevet (selv om jeg vist hører til dem der skriver langt), og så kan det være svært for andre at få det med, som jeg ikke skrev.

Jeg tror de fleste, ligesom dig, hellere vil have et arbejde, selv om det ikke giver så mange penge ekstra, det giver jo anerkendelse, selvværd, man møder nye mennesker osv.

Men der er desværre nogle, der ikke har det sådan, det er nok i høj grad dem der præger mediebilledet.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-11 20:45

Også thumbs up fra mig, alan57. Jeg kan levende forestille mig, hvordan det er at "køre på fribillet" når man gerne vil ha' et job. Og fuld respekt til dig, at du har et job ved siden af din pension.
Det er mit håb, at rød regering får skaffet nogle arbejdspladser (skønt jeg har min tvivl)
Et menneskes værste fjende, må absolut være den dræbende ledighed.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-09-11 08:31

De mennesker du der taler om vagnr, ( Men der er desværre nogle, der ikke har det sådan, det er nok i høj grad dem der præger mediebilledet.)
er faktisk nogle der var som alle andre engang så kom de på bistandshjælp og tiden gik og gik uden at der skete noget, der var ikke nogen sagsbehandler der tog fat i dem og fortalte dem at samfundet godt kunne bruge dem, måske ved at lave et hold der hver morgen kørte rundt og samlede dem sammen for derefter at tage dem med ud og samle papir langs vejene " det har jeg lavet og det er et rart job og man får mange klap på skulderen af folk der kommer forbi" eller de kunne køre i skoven og arbejde der er masser at lave.
Men nogle af dem du taler om er også mange psykiske syg der får lov til at gå for lud og kold vand, fordi samfundet ville spare og lavede det de kalder hjemmepsykritrien, det var mere værdigt at disse stakkels mennesker fik deres egen lejlighed, inden længe var det bare sådan at de var smidt ud af den ene eller anden grund, så var der kun gaden, derefter tog man deres medicin fra dem også gegyndte de at medicere sig selv med narko og/eller alkohold, der kunne de jo også tale med andre i samme surdej hvor de selv sad.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-10-11 07:30

alan57, jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at bistandssystemet mv. nemt virker fornedrende på de fleste, og reelt skader dem i stedet for at hjælpe dem til et bedre liv.

Men jeg har i over 30 år kendt en, der ikke har lavet en dags arbejde, ikke er syg, dum eller noget andet, men syntes han bare skal udnytte "systemet", og at alle der arbejder er nogle tumper, der ikke har forstået en skid af det hele

Mit gæt er, at han nok ikke er den eneste af sin slags i landet.

Jeg har også indtryk af, at der findes miljøer/grupper, for hvem kontanthjælp eller invalidepension er en accepteret "karrierevej", og at det desværre alt for ofte nedarves til deres børn. En eller anden rabiat blogger, der havde kæmpet sig ud af det miljø, skrev en del om det for noget siden, at jeg følte hun sked i sin egen rede og på sin familie er noget andet, men jeg er ikke i tvivl om at det findes.

Det skal selvf. ikke betyde, at alle der modtger offentlige ydelser skal skæres over den kam!

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 01-10-11 12:25

Det skal selvf. ikke betyde, at alle der modtger offentlige ydelser skal skæres over den kam!
Det er nok det der sker vagnr, jeg må indrømme at jeg aldrig har kendt sådan en person selv, men tror at de er der ude og jeg er også bange for at der er nogle der kommer fra lande hvor man ikke får noget gratis som overvældes af det de ser som dumhed fra det danske samfund side og det gør mig ked af det, men det siger meget mere om deres samfund og deres baggrund end om den måde vi danskere har lavet vores love på og så bliver jeg stolt af at bo i et land hvor man ikke vil se folk knuses.
Disse mennesker vil netop blive opdaget hvis vi begyndte at bede folk om at arbejde for den bistandshjælp de modtog, det jeg mener er at vi skal væk fra at det er krænkende at stille krav til folk efter et stykke tid på bistandshjælp, det er ikke krænkende, det er det vi gør nu sku da bare at lade dem passe sig selv.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-10-11 07:20

Bare til orientering, "min" bekendt er pæredansk, men det er jo ingen garanti for at være et ordentligt menneske

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 02-10-11 15:05

Nej det har du ret i vagnr.
Når jeg læser det indslag du henviser til i starten, kan jeg se at vi har mistet mange ting og den jeg selv mangler mest er at vi nu mangler det medie der skal være kritisk og indformere folket om hvad den og den politik vil gøre ved samfundet ikke 2-3 stk et eller andet sted i danmark det vil gå ud over, det må sku da skulle ses ud fra om det er godt for danskerne og danmark.
Jeg kan desværre godt se at Sven Auken lavede nogle fejl en af dem var faktisk med til at jeg sprang fra at være socialdemokrat, nemlig de grønne afgifter, afgifterne har jeg ikke noget imod som sådan, men at de ikke blev indtægtsreguleret blev jeg meget gal over, det var sku vandvittigt.
Derefter kommer vi tilbage til mediernes manglende overblik, hvis man talte om indvandringen og flygtninge var man racist og det blev der ikke engang stillet spørgsmål ved sådan var det bare.
Jeg kan huske en sag fra den tid hvor det blev brugt bevist, endda sådan at folk indenfor retsystemet blev bange og ændrede en dom og en skyldig mand slap for fængselet så han kunne begå næsten 3 mord på Femøren, det var især Ekstra Bladet der her førte an og som så racister allevegne.
Disse ting vil ske når medierne ikke tager deres arbejde meget alvorligt.
alan57

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-10-11 09:51

Rigtig hjertelig tillykke til alle Jer, der stemte på et af regeringpartierne.

Hvem husker ikke Villy's og Helle's ord; (Nu nævner jeg det lige i overskriftform...så ved I hvad det drejer sig om..)

Millionærskat
Bankskat.
Boligpakke.
Efterløn.
12 min.
Rulle børnechecken tilbage.

Føler i Jer snydt..?

Hvad fik I istedet ?

Afsløring af Henrik Sass Larsen. Det var godt.....men, hvilken signal sender det - og er der flere medlemmer af den socialdemokratiske folketingsgruppe, som også har skeletter i skabet..?
Et hav af spindoktorer.
Nedlæggelse af fradraget på 15.000 kr. til rep. af boligen.
Afgifter på....ja... så og sige ALT mellem himmel og jord.
En kirkeminister, som i sidste øjeblik trak sin udmeldelse af folkekirken tilbage.
Ingen fradrag på sundhedsforsikring.
Flere økonomer har udtalt, at alle regeringens tiltag rammer de lavtlønnede som et hammerslag i hovedet.
Porten til det danske samfund står åben som en ladeport for alle de uuddannede, der vil op til det høje nord og forsørges i hoved og røv.

Føler i Jer snydt..? Gud gør I så..!!!

DOG, vil jeg rose regeringen. Det lader til at knivloven rulles tilbage..?
Meeeen, lad os nu se.

HH.
Der nu bliver storkunde hos Calle, Sky og Fleggaard - og selvfølgelig i Bordershoppen. 3 ks. Carlsberg for kr. 130 kr. + afgiftfri slik - + et hav af andre afgiftfrie varer. Det er jo ikke at kimse af.

PS. Alle ønskes en god dag.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-10-11 10:50
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-11 10:53

De er sure. sagde ræven om rønnebærrene, som den ikke kunne nå.

Helle og Søvndal er nu, hvor de gerne vil være, ved magten og det er hovedsagen...

Tænk at han skal have hele tre aflastnings ministre, når man nu kun taler mellemskole engelsk,
og de skal alle have minister biler og pension, hvem skal betale disse?

Og en så overklasse dame, som repræssentant for arbejderklassen,
med privat skole for børnene, mand med ekstern skattely, og dermed mulig skatte unddragelse?

Den der har svigtet mest er Vestager, men på sigt er det kun godt,
hun har da foreløbig forhindret et par katastrofe projekter, og vil nok fortsætte...

Vi, der ved ved bedre, kan intet gøre...

Jeg vasker mine hænder, mit gamle bondeparti svigtede mig med regionale sygehuse,
så jeg stemte alternativt, selvfølgelig stadig blåt, men ude i hampen, uden indflydelse.

Dette spørgsmål, stillet før valget, virker nu lidt forældet, men overskriften gælder altid.
Indtil Danmark er pantsat som Grækenland...

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-10-11 10:56

Rønnebærene er ånenbart sure hvad Heidi-Ho, hvad med at lade regeringen lige komme igang.
Hvad hvis PET fulgte efter dig Heidi-Ho, tror du at du ville kunne klare kravene?.
Hold kæft hvor er jeg sur over at folk ikke lige kan give dem tid til at komme igang, men nej det de andre ødelage på 10 år skal de så klare inden de er startet.
alan57

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-10-11 13:13

Citat
Rønnebærene er ånenbart sure hvad Heidi-Ho, hvad med at lade regeringen lige komme igang.
Hvad hvis PET fulgte efter dig Heidi-Ho, tror du at du ville kunne klare kravene?.
absolut nej.
Jeg har altid levet med det ene ben i spjældet og det andet i graven. Men der er bare én forskel på mig - og så på Sass og Sohn. Jeg stiller ikke op til folketing, kommunal eller regionsvalg og vil bestemme hvordan andre mennesker skal leve deres liv -og gøre mig til dommer overfor andre om, hvad der er ret og navnlig ikke ret. Det er heller ikke mig, der indtager en dobbeltmoralsk attitude foran de snurrende tv-kameraer.
Det er heller ikke mig, der tordner imod sorte penge....alt imens jeg skovler ind af dem.
Og det er heller ikke mig, der laver love der går rockerne imod - og det er heller ikke mig der benytter gangstermetoder - alt imens, jeg sidder i folketinget og foregiver noget andet og spiller sød dreng.

Du spurgte så om "rønnebærene var sure" Absolut ikke ! Det var ikke mig der stemte på rød blok - men havde jeg gjort det - altså stemt på rød blok, så havde jeg eddermugme følt mig både snydt og bedraget.

Men, som du siger; "Lad os give regeringen tid til at komme i gang" Ja lad os det - og jeg glæder mig navnligt til.....(Arhhh, nu er jeg nok skadefro) Men, som skrevet, jeg glæder mig til, at Villy skal fortælle hele verden, at Zze eize are meltin on Zze northhh pøøøøvls.

Nå men æhhhh, vi håber det bedste - og frygter det værste.

HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-11 13:56

Jeg kan da sagtens se nogle, der hellere ville stemme på en "ærlig svindler", som lille Lars, var det Hansen han hed på hotellet, hvor han drak og så porno?film på vores regning, og som måtte betalke pengene tilbage da han ikke kunne modstå presset længere?!

LL, lovede at der ikke skulle laves kommunalreform ½ år før valget, hvorefter han lavede det, og at efterlønnen ikke skulle ændres ½ år før han gjorde det!

At politikere, uanset partifarve siger et og gør noget andet burde da ikke komme som en overraskelse for voksne mennesker. Og slet ikke når man, som fx om efterlønnen, må konstatere efter valget, at flertallet for at fjerne efterlønnen er uændret

Alt andet ville jo være et statskup!

Men, som man siger på engelsk "the testing of the pudding is in the eating.", så lad os nu se hvad der sker fremover.

I de sidste 10 år er Dk raslet ned på stort set alle målbare punkter, så jeg har meget svært ved at forestille mig det kan gå værre, så længe vi har vores ny regering!

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-10-11 14:21

Når det kommer til Villys måde at tale engelsk på Heidi-Ho, så er jeg helt tryg dem han taler med skal nok forstå hvad han mener, især nå jeg tænker på hvordan den tiderliger statsminister talte engelsk på, alle husker sikkert da han talte ved klimatopmødet i Kbh: tak skæbne.
Men hvis det er måden folk taler engelsk på der skal bestemme om de bliver gode politiker så er vi gået for langt.
En anden ting er at så vidt jeg ved har hverken Sass eller Sohn lavet noget kriminelt, men hvorfor du bringer Ole Sohn ind i debatten forstår jeg bare ikke for han er da ikke dumpet til at blive minister.
Hvis du hentyder til at manden har været komminist så mener jeg ikke at han er det mere, men hvis han var så rager det jo ikke os det skal han da have lov til at være, det er en af de ting jeg vil kæmpe ja enddog dø for, også selvom jeg bestemt, eller især fordi jeg næsten hader sådan nogen.
Jeg må indrømme at det er gået min næse forbi at nogen skovler sort penge ind om han har lavet en rockerlov og med hensyn til at der er blevet brugt gangstermetoder imens han sidder i folketinget har jeg heller ikke hørt, men det kan være min fejl da jeg ikke har hørt ret meget af de nyheder der har været om sagen.
Hvis det er Sass der menes nå du skriver om at gøre sig til dommer over andre så tror jeg ikke at han kan gøre noget da han skal have et flertal før det kan blive til lov.
Jeg er da glad for at han ikke kan blive minister, hvis han har lavet sådan noget det viser at systemet virker som det skal.
Der er bare en ting jeg ikke forstår og det er hvordan kan medierne især Ekstra bladet få fat i de ting de har fået fat i, misforstå mig ikke jeg er helt for at de skriver om disse ting, men der er mange detaljer i sagen de ikke skulle kunne få fat i og derfor skal der undersøges hvem der indenfor i PET har lægget de oplysninger da det er strafbart at vidergive sådanne oplysninger det må bare ikke kunne ske indenfor politiet, hvis man ikke kan stole på politiet hvem kan man så stole på i dette retssamfund.
Vi får det bare ikke at vide fordi det er politiet der skal undersøge politiet.
Hvorfor går man ikke hele vejen og lader de kriminelle om at låse de kriminelle ind i deres celler?.
Eller lader narkomaner om at arbejde på apotekerne, hvorfor er det kun politiet der må disse ting?.
alan57

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-10-11 16:02

alan57, jeg giver dig ret i
Citat
da jeg ikke har hørt ret meget af de nyheder der har været om sagen"

Så er det sku' svært, fordi, så kommunikere vi i hver sin retning.

Citat
At politikere, uanset partifarve siger et og gør noget andet burde da ikke komme som en overraskelse for voksne mennesker.
Det gør det, ihvertfald for mig - og jeg er fyldt 20 år.
Hvad lovede S.SF. under valgkampen som nu bliver gennemført ???
Skriv nu ikke afgifterne....som forøvrigt rammer de fattige, som slog man dem med en 20 punds forhammer.
Men S.SF. lovede da ellers ikke skattelettelser til de rige....

HH.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-10-11 16:17

Hov for sørensen, glemte lige...

En forsvarsminister der er militærnægter.
En udenrigsminister der kan lære De Nattergale at tale engelsk.
En Erhvervs- og vækstminister med kommunistiske tilbøjeligheder.
En Skatteminister der stadig går i børnehave.
En Kirke- og ligestillingsminister der ikke vil være medlem af folkekirken ...
Så mangler vi bare en Statsminister der ikke betaler korrekt skat og leaser biler i Tyskland......
ups..hende har vi da også.

GUD BEVARE DANMARK..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-11 16:21

HH "Det gør det, ihvertfald for mig - og jeg er fyldt 20 år."

Se, Fogh og hans nu fyrede vikar, lille lars, lovede jo skattelettelser hver gang, alligevel havde vi alle tiders højeste skattetryk i 2005.

Hvorfor nu det, jo meget enkelt, samtidig med at man jo lavede meget synlige og mærkbare skattelettelser, specielt for boligejere (fastfrysning af ejendomsværdiskatten, især), så hævede man ikke topskattegrænsen i takt med lønudviklingen, så hvor der var 15% af befolkningen, der betalte topskat i 2001, er der 44% nu.

Men folk som flest troede jo de havde fået en lettelse, og opdagede ikke sammenhængen, knap nok at dem der rent faktisk fik skattelettelserne var de mest velbeslåede i landet, der i forvejen betalte topskat, og fik glæde af af skatteloftet i tilgift!

SNYD, i strid med valgløfter osv., men ganske elegant gjort, det skadede nok heller ikke med en stort set borgerlig presse, inkl "Uffe-kanalen"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-11 16:24

Og så kom reaktionen:

Danske Bank nede med 8 %, Sydbank med næsten fire,
vi må vist skynde os at flytte vore værdier til udlandet...

Det har Helle sikkert allerede gjort?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-11 16:25

Som tidligere nævnt, jeg tror ikke på gud, hyn er vist på varig bistandshjælp uden krav om aktivering, og hvis man SKAL være medlem af folkekirken for at blive kirkeminsiter skulle titlen vel være folkekirkeminister!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-11 16:29

svendgiversen, Dk har enndu engang vist sin styrke, vi har trukket de øvrige børser med ned, UK, Tyskland og Frankrig er alle faldet over 3% i dag, vi styrer bare for vildt, grækerne er de rene amatører i sammenligning

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-10-11 18:05

Den nye regering vi har fået er blevet rost af flere lande og jeg er glad for at vi nu prøver noget nyt, alle i den gamle regering svigtede hvor de kunne komme afsted med det og havde vi haft en vågen kritisk medieverden var det også blevet opdaget og trykt, så vælgerne havde kunne se om de stadigvæk ville sætte deres X hvor de satte det.
V og K løj så det fløjtede bla: med skattenedsættelser plus DF stemte næsten for alt der blev fremlagt de kunne have fået meget mere af regeringen for at holde dem ved magten, husk de havde omkring 8-10 år til at få de fleste af deres forslag om bla: indvandringen/flygtninge og hvad fik DF?.
Krummer fra V og K,s bord de små stramninger der faldt af ville gøre mig så gal at jeg ville gå fra dem, hvis jeg havde været medlem af DF.
Måske skulle folk vente med at kritisere den nye regering indtil de havde fået et kontor, men det er typisk dansk spark stolen væk under dem før de får sat sig i dem, det er demokrati, altså dansk demokrati man bliver sku NÆSTEN stolt af Danmarks befolkning ikke sandt venner?.
alan57

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-11 18:22

Sjovt at Alan synes vi skal vente, og børs aktierne rasler ned,

de der venter længst taber mest...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-11 18:50

Det danske c20-indeks er faldet 2,23% i dag

http://www.euroinvestor.dk/Stock/MarketOverview_DK.aspx

UK -2,58, Fr -2,61, De -2,98%

http://www.euroinvestor.dk/Stock/MarketOverview_Global_Europe.aspx

Så Dk har i dag klaret sig bedre end de store EU-lande!

Men det kommer nok til at regne torsdag, det er givetvis den nye regerings skyld

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-10-11 19:13

Vagnr. og alan57, I kan øffe, I kan genere lille bilag-Lars fra Græsted så meget som I vil. I kan svine DF til, så meget som I lyster, men det ændrer ikke den kendsgerning, at rød blok har taget røven på deres vælgere - endda noget så grusomt.

Foruden løftebrud vedr. bankskat, efterlønsreform, 12 min, er der så grove sager, som fx. falske løfter til børnefamilier vedr. børnetilskuddet. Rød blok lovede højt og helligt børnefamilierne før valget, at børnetilskuddet blev rullet tilbage.

Hvad lovede Helle i sin åbningstale idag ? Afgifter på alle usunde varer, højere afgifter på benzin, olie og el. Og for det ikke skal være løgn - skattelettelser til de rigeste. + endnu mere EU. Samt et stort ta' selv bord til flygtninge fra 3. verden.
Og hvem går det så ud over...? Såmænd de aller fattigste.

Ufatteligt at rød bloks vælgere ikke har lært et og andet. Under Poul Nyrups regering, hvor den radikale Marianne Jelved var supporter, lukkede de netop samme kategori flygtninge ind - og disse flygtninge koster de danske samfund et sted mellem 50 - 100 milliarder kroner - eller sagt på en anden måde, efterlønnen røg sig en tur på den konto.

Det er ufatteligt, at den danske vælger befolkning ikke er blevet klogere.

HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-11 22:10

HH, jeg er glad for at lidt over 50% er blevet klogere, måske når du også dertil en dag, så du opdager, hvordan Fogh og hans vikar har taget røven på de blå vælgere, der end ikke nu har opdaget 10 års systematisk, men dygtigt udført fupnummer.

Er der nogen der kan huske lille lars bilag fra græsteds 10 visioner for Dk 2020, som han kom med for knap 2 år siden? Allesammen helt banale og selvfølgelige mål, som altid har været landets mål, at være i top i rigdom, klogskab dygtighed, konkurrenceevne osv.

Så det eneste nye var at LLFG formulerede flg drømme:

10 mål for Danmark i 2020, fra november 2009:

1. Danmark skal være blandt de 10 rigeste lande i verden målt ved BNP pr. indbygger.
2. Danmark skal være blandt de 3 lande i verden med flest vækstiværksættere.
3. I 2020 skal det samlede danske arbejdsudbud være blandt de 10 højeste i verden.
4. Danske skolebørn skal være i top 5 internationalt - både for så vidt angår læsning, matematik og naturfag målt ved de regelmæssige, sammenlignelige PISA-undersøgelser blandt 15-årige elever i OECD-landene og for så vidt angår engelsk målt i forhold til ikke-engelsktalende EU/EØS-lande.
5. Danmark skal have mindst et universitet i top 10 i Europa målt ved den ofte anvendte årlige sammenligning i Times Higher Education.
6. Den danske middellevetid skal være blandt de 10 højeste i verden.
7. Danmark skal være blandt verdens 3 mest energieffektive lande. Samtidig skal Danmark være blandt de 3 lande i verden, der løfter sin vedvarende energi-andel mest frem mod 2020.
8. Danmark skal være blandt de bedste lande i EU til at integrere ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på arbejdsmarkedet målt ved beskæftigelsesfrekvensen (dvs. den andel af en given befolkningsgruppe, som er i beskæftigelse).
9. Sandsynligheden for at blive udsat for en forbrydelse i Danmark skal være blandt de laveste i Europa.
10. Den danske økonomi skal fortsat være blandt de 5 stærkeste i verden målt ved et vægtet gennemsnit af følgende indikatorer: ledighed, offentligt underskud, inflation, inflationsstabilitet og betalingsbalanceunderskud.

Drøm 2, 3, 8 og 10 er det ikke muligt at efterprøve, i hvert fald for mig, på 7 er det gået nogenlunde, for de 6 øvrige er det gået tilbage siden Fogh og hans lille vikar kom til, det er mildt sagt ikke imponerende, men jeg er sikker på det kommer til at gå (lidt) bedre fremover.

1) Dk er nu faldet til det rigeste land i verden, vi har nu ca 60% af Singapores økonomi pr indbygger

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2004rank.html?countryName=Luxembourg&countryCode=lu®ionCode=eu&rank=3#lu

4) I pisa-undersøgelserne ligge Dk i midten, og har ikke rokket sig siden den først blev gennemført

5) København Universitet er dansk topscorer i 2009 med en 51. plads
http://www.timeshighereducation.co.uk/Rankings2009-Top200.html

6) Dks middellevetid giver os en 48. plads i verden, og under EU-snittet. I Monaco lever de lidt mere end 10 år længere end os, men vi bliver også slået af Spanien, Italien og Grækenland, og ligger lavest af de skandinaviske lande

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2102rank.html

9) Dk ligger 4. højest i verden på kriminalitet, og næsthøjest i Europa. Det er rigtig svært at sammenligne, hvad medtager de forsklleige lande, hvoe effektive er deres statisktikker osv, men billedet (som jeg har fået bekræftet andre steder) tyder desværre ikke på at vi er et af Europas sikreste lande, det ser dog ud til det isør er indbrud o. lign der plager os!

http://www.nationmaster.com/graph/cri_tot_cri_percap-crime-total-crimes-per-capita

Lidt bonusoplysninger

“Andelen af unge, som gennemfører (mindst) en ungdomsuddannelse er steget siden slutningen af 1990’erne, men er stagneret de seneste år i alle regioner. På landsplan er det i dag godt 8 ud af 10, der får en ungdomsuddannelse.”

Desværre tyder alt på, at det kun vil gå dårligere fremover, vores konkurrenceevne falder
http://www.business.dk/oekonomi/danmarks-konkurrenceevne-styrtdykker

Vores økonomiske vækst er i bund, 4. lavest af OECD-landene og lavest af de skandinaviske lande, så vi fra at være det næstrigeste skandinaviske land efter Norge I 2001 nu er det næstfattigste, Finland overhaler os om et par år!

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/dansk-v%C3%A6kst-halter-nordiske-lande/?id=42081474

Og selv om den lille vikar i sin gule seddel påstod fattigdommen er faldet i Dk, var det efter en special model Finansministeriet havde lavet, efter den normale europæiske model er fattigdommen i Dk steget.

Så jeg sidder tilbage med en stor undren over, hvad det lige var der efter nogle blå vælgeres opfattelse var så dejligt de sidste ti år, medmindre man er masochist, altså?

Eller har en høj løn og et megadyrt hus, og mener fanden kan tage de bageste

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 05-10-11 07:53

Jeg er meget træt af svendgiversen,s negativitet, men der findes mennesker der helt udenfor pædagotisk rækkevide og her høre svendgiversen til.
Derfor har du ret vagnr "Men det kommer nok til at regne torsdag, det er givetvis den nye regerings skyld".
"I kan svine DF til"
Jeg sviner sku ikke nogen partier til Heidi-Ho, men jeg kritisere det jeg ser som er dårligt håndværk samt dårligt omgang med skatteydernes penge og det vil jeg blive ved med også hvis det er den nye regering der gør sådan noget.
Jeg har lagt mærke til at hvis DF bliver kritiseret så opføre du dig som når Israel bliver kritiseret så bliver man hængt ud for antisematisme og desværre virker det tit for dem, men det gør det ikke ved mig.
alan57

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-10-11 10:15

Et imponerende stykke arbejde, vagnr.

Men nu findes der jo, som bekendt mange parameter, at måle den slags ting på - det var så et dem.
Men desværre, linkene er ligeså misvisende, som de fleste statistiker. Nu vil jeg ikke ind ind i diskussion om hvert enkelt link.......Men lad os bruge Kina som eksempel.

Kina er det land i verden, der pt. kører med den økonomiske klat. Er det fordi, den vestlige verden generelt set er blevet fattigere ? Nej, det er Kina der er blevet rigere.
Når der er lande der rykker op på skalaen over "rigeste lande" er der nødvendigvis nogen lande der må rykke ned. Men er de lande, der rykker ned, er de nødvendigvis blevet fattigere ? Nej, det er de pågældende land ikke !
Derfor er de skalaer du linker til, helt og aldeles misvisene.

Din egen statsminister - altså Helle, var selv inde på emnet i sin åbningstale. Hun sagde disse kloge ord; "Danmark har hjulpet de fattigste lande til mere rigdom, bl a. ved at globalisere mange af vores job til dem."
(Citeret efter hukommelsen) Derved er de lande blevet rigere - men er danmark blevet fattigere ??

Jeg husker forøvrigt en amerikansk tv-udsendelse - for et par år siden, som filmede verdens lykkeligste land, der såvidt jeg husker, angiveligt skulle være Danmark.

Hvis den økonomiske politik, Lille Lars Fra Græsted førte, var så uansvarlig - hvorfor viderefører S.SF. R den så ?? http://politiken.dk/politik/ECE1412938/skattelettelser-strider-mod-socialdemokratiske-loefter/
Linket er fra regeringens eget hoforgan.

Jeg er åbenbart ikke den eneste der kritisere;
http://jp.dk/indland/indland_politik/article2567676.ece

Og uanset hvordan du, vagnr., vender og drejer tingene, så har S.SF. taget røven så eftertrykkeligt på sine vælgere - kort sagt, et løftebrud af dimensioner. Her har Poul Nyrup virkelig grund til at være misundelig, idet, de overgår det løftebrud, Poul selv kom med i tidernes morgen.

Citat
Jeg har lagt mærke til at hvis DF bliver kritiseret så opføre du dig som når Israel bliver kritiseret så bliver man hængt ud for antisematisme og desværre virker det tit for dem, men det gør det ikke ved mig.
alan57

alan57, Du skal passe på med, hvordan du argumenterer - og hvad du beskylder folk for.
Du skriver bla. "så bliver man hængt ud for antisematisme" Hvaaaeee, har jeg beskyldt dig for antisemitisme ?

Mvh.

HH.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-11 10:33

Tak fordi jeg er uden for pædagogisk rækkevidde,
jeg har hele to lange universitets/økonomi uddannelser, men er nu tilsyneladende blevet præ senil...

Og selvfølgelig skal den nye regering da have en chance,
godt at der stadig er lidt fornuft tilbage, vi skulle jo nødig pantsætte Danmark,

som Heinesen engang sagde: "Ved afgrundens rand",
det blev der heldigvis rettet op på den gang, men hvem og hvordan gjorde man det?

Forholdene, både vor konkurrence evne og sammensætningen af vor befolkning er langt dårlige nu.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-10-11 11:14

HH, tak for de pæne ord om mit arbejde, jeg havde lavet det for lidt siden til brug for et læserbrev, jeg aldrig blev helt tilfreds med, så det blev ikke sendt.

Rigdom/fattigdom er som du skriver noget relativt.

Men den nu fyrede vikar skrev som sin første drøm

"Danmark skal være blandt de 10 rigeste lande i verden målt ved BNP pr. indbygger."

og det er ikke spor relativt, så når vi nu er rykket ned til 28. pladsen, er vi kommet længere væk fra målet end vi var da Fogh tiltrådte.

Løftebruddet handler jo i høj grad om manglende flertal, fx vedr. efterlønnen, og at økonomien nu skønnes at være i underskud med mindst 100 mia næste år, eller lidt over 50 kr pr dansker, spæd som olding, pr. dag. Det forstår et flertal af vælgerne heldigvis godt jf

http://www.b.dk/politiko/flertal-accepterer-thornings-loeftebrud

svendgiversen, du har desværre fuldstændig ret i at "Forholdene, både vor konkurrence evne og sammensætningen af vor befolkning er langt dårlige nu", netop noget der er sket det sidste tiår, derfor er jeg rigtig glad for der nu er kommet nye friske kræfter til, der ikke mener alle problemer kan løses ved ufinansierede skattelettelser til de velbjærgede, men ved at alle skal bidrage!

Men vi må nok alle, uanset politisk holdning, væbne os med tålmodighed ogse hvordan det kommer til at gå.

En af dagens gode nyheder er, at den nye regering vil se på afgifter for elhybridbiler, altså biler der kører på batteri, som er ladet op hjemmefra, og når der ikke er mere på batteriet, slår en forbrændingsmotor til. Det er den eneste slags elbiler, der kan klare alle en families bilbehov, de andre kan højst være en bil nr 2! I Norge koster så'n en (Opel Ampera) ca 250000 kr, i Dk ca 600000 kr., så der er noget at kigge på.

Jeg håber de har gjort noget ved det inden jeg skal købe bil næste gang

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 05-10-11 11:27

Nu er det jo ikke den nye regering der har lavet et underskud på 100 millia:, det var dem der var ved magten før husk det svendgiversen og hvad har det at du har 2 lange uddannelser med sagen at gøre, det jeg mener er at efter min mening er dine udtaleser for farvet af dit politiske ståsted, jeg sagde ikke at du var præ senil eller dum, så jeg forstår ikke hvor dine uddannelser kommer ind.
(alan57, Du skal passe på med, hvordan du argumenterer - og hvad du beskylder folk for.
Du skriver bla. "så bliver man hængt ud for antisematisme" Hvaaaeee, har jeg beskyldt dig for antisemitisme ?) Jeg er sikker på at du ved hvad jeg mener Heidi-Ho, og at det bare var en måde at samligne tingene på.
alan57

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-11 11:31

Nu skal vi jo lige huske på, at en El bil oplades af energi, produceret af olie/gas/CO2,
og hver gang man starter en proces er der tab, så El biler er langt fra grøn energi,

med mindre den oplades af El produceret på vandkraft, eksempelvis i Norge,
eller solenergi i Sahara.

Lige som man tanker brændstof for hver 700 km kørsel, så skal man også kunne skifte batteri,
vist for hver 200 km kørsel? Hvornår får vi et sådant net i Danmark??

Men vi bliver da fri for hastigheds bøder, med dobbelt transport tid, og nedsat konkurrence evne...

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-10-11 11:38

Jo så absolut, lad os gi' Helle & co. en chance.
Og selvom I ikke tror på det, håber jeg, at vi alle, såvel rige som fattige, grimme som kønne, må få et rigtigt godt liv.

Med disse ord, takker jeg for en god debat.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-10-11 11:45

svendgiversen, du glemmer vist helt el på vindkraft, som vi laver en del af, solceller, skrald og A-kraft.

Og den store fordel ved elhybriden er netop, at man ikke skal opbygge et dyrt og sikkert langsomt batteriskiftesystem, ikke blot i Dk, men i hele Europa, hvis bilen også skal kunne bruges på ferierejser.

For mit vedkommende ville så'n en køre på el mindst 90% af tiden, stort set kun på langture skulle der benzin på!

Men det var ikke så meget det tekniske, jeg glæder mig over, men SRF-regeringens ønske om at gøre noget ved en registreringsafgift, der umuliggør elhybridernes udbredelse i Dk, og derved vanskeliggør overholdelse af CP2-målsætningen.

I samme retning peger det, at fradrag/tilskud fremover ikke skal gives til nye køkkener, men til isolering og andre energiispareforantaltninger! Det var den gamle regering helt ligeglad med

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-11 11:46

Samme her,
tak for en en ikke god, men ret ensidig debat...

Og hvis Helle og Søvndal overrasker, mod alle odds, er det kun godt.

Ellers får vi nok nyt valg, og nye boller på suppen, om 2, 3 højst 4 år...

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 05-10-11 11:56

Tak for svaret Birgitta.

Jeg er glad for du ikke kun havde tanke for økonomien, men for helheden.

Men også tak til de øvrige deltagere, en god debat, synes jeg, vi er nok alle spændte på hvad den kommende tid bringer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-10-11 13:15

Tak for accepten af mit svar, vagnr.

Og tak til alle for nogle interessante og underholdende indlæg.

Ja, vi har alle grund til at være spændte på den nye regering, der er blevet nøjagtig som vi vælgere har givet mandater til.

Og det er nok slet ikke så ringe endda. Det er et par stærke og intelligente kvinder, der styrer skuden. Og de er ikke bundet af forventninger. De går til opgaven med helt friske øjne.
Jeg håber i hvert fald, at Danmark bliver lidt grønnere nu.