/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Rålam
Fra : betterwisser
Vist : 1326 gange
200 point
Dato : 25-09-11 11:58

Hvordan er størrelsen på rålammene. Jeg har set en del meget små, vil I vente med jagtten på dem, eller mener i bestanden har bedst af at blive reguleret, netop nu da man kan se trivsels forskellen. ?

Mvh
BW

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 25-09-11 12:39

Trivselsforskellen ? Er der ikke overvejende tale om sent satte lam...

På efterårsjagterne, hvor det ikke mest er trofæer det gælder, er vi nok lige som svenske og norske jægere kødjægere. Personligt ville jeg især gå efter underærnærede lam, som kan se ud til at have svært ved at overvintre.

Men da bestanden af råvildt mange steder er alt for stor med risiko for sygdomsudbrud til følge (som set på Øerne) mener jeg man bør se bort fra det på tidligere paroler ofte nævnte "skyd rå før lam" og så tage diskussionen om det etiske derfra. Naturen er jo barsk i sig selv, og jeg mener absolut det må være i råvildtets interesse at bortskyde med hård hånd da skravlet i en hård vinter går til alligevel !

kryds

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-09-11 14:16

Rå lam svinder ved stegning.

Accepteret svar
Fra : kryds

Modtaget 200 point
Dato : 25-09-11 15:05

Undskyld, jeg mente selvfølgelig "lam før rå"

kryds

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-09-11 18:26

Uhada. Jeg var lige ved at få kaffen i den gale hals - kære Kryds; men du rettede Gudskelov slåfejlen.
Rålammene er store i år - lokalt her i Nordsjælland på mit revir, og der er mange af dem. En enkelt rå har to lam - som begge tegner godt. I 2011 har dyrene fået fred i skoven - og hundetræningen foregik således, at den aldrig kom for tæt på moser og skoven.
Jeg har desværre lavet to "Bambier" i tidens løb - men har de to gange (gennem 53 år) rettet op på forholdet ved omgående at nedlægge lammet, som efter råens fald dukkede frem fra mosehullet. Riffelkolben bærer stadig mærker efter min fortænder. Jeg bortskyder ikke råer før efter den 15. november i kalenderåret - såfremt de er alene eller sammen med andre voksne dyr. Jeg koncentrerer mig derfor om et par bukke, som ikke ligefrem brillerer med hoved"pynt" og fysisk størrelse. OK! Der går også en enorm seksender rundt - den er nok 5 år gammel, og skulle dens og mine veje mødes - kan alt ske.
Nu har jeg endelig fået skik på pc`eren.

Mvh.
Tonganeseren
Multi-X
Glæder mig til den 1. oktober.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-09-11 20:12

Hej Tonga

Kig lige på tråden, ulovlig jagt har du viden omkring det. på rent § niveau om jeg må be måske.

MVBH
BW
Mutli-X

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-09-11 23:34

Hej BW

Jagtloven eller det etiske element? Jo, jeg har et indgående kendskab til jagtloven - skulle jeg mene. Hvad tænker du på - sådan helt specielt?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-09-11 20:51

Hej Tonganeser

Har du nogen erfaring med ndenstående.

Mvh

BW

-----------------------------------------------------------------------------
Tænkt situation:

En flok lejer en godsjagt, på en fem års kontrakt, og smider en million i forudbetaling. Får den tinglyst på herligheden, så er alt vel godt, og den hellige rævegrav er vel forvarret.

Kredit foreninger, banker, T&S, grovvarerhandlere m.m. står jo med deres krav, måske i nævnte rækkefølge, så der bliver ikke noget tilbage til jægerfolket ved bodelingen.

Nu til jagtretten som man har købt sig til, og hvor man uden tvilv er fløjtende ligeglad med, det kommende ejerskab i falitten. Den nye ejer, har selvfølgelig de indtægter med i hans budget, som jagt udlejningen giver ham, altså her 250000 om året, dem vil han da ikke vinke til de næste 5 år.

Hvis det var mig som var køber, var da et yderligere krav ovefor boet. at enten blev det slettet, eller når alt kom til alt, prisen yderligere skulle reduceres med det fremlejede beløb på jagtretten.

Jeg tror ikke på, at de eneste som kommer ud af det her uden tab, vil være jægerne, foran banker, kreditforeninger m.fl. . Efter konkurs loven vil det nok heller ikke kunne lade sig gøre, da du ikke må stille nogle bedre end andre, og det vil jo ske i det her tilfælde da jægerne intet har tabt.

Indlægget er ikke baceret på eksakt viden, der er ej heller doms afgørelser mig bekendt.

Jeg vil mene, at en konkurs vil føre til tab af jagtretten og det er vel egentligt også rimeligt, set i sammenhæng med de andre som har krav.

Få lavet en åremåls kontrakt, og lav en 1 års fremadrettet bankgaranti fortløbende som sikkerhed, så har man lidt styr på tingene.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 27-09-11 00:32

Een eller anden har vist "tabt tråden" - hvor vil du hen BW?
Dit sidste indlæg rammer da langt forbi det oprindelige spørgsmål som man kunne forledes til at tro skulle være essensen i denne "tråd"!

Eler skulle jeg måske ikke have taget nummer tre glas rødvin til aftensmaden ????

kryds

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 27-09-11 00:35

- eller, skulle der have stået

kryds

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-09-11 01:09

Hej BW.
Din model er den fornuftigste, men inden jeg selv roder mig ind i problematikken, så er her en virkelig god forklaring på hvordan det fungerer ved en tvangsauktion - medhenvisning til din sagsfremstilling.

Køb på tvangsauktion.Skøde ved boligkøb kr. 3.900 inkl. moms ...

www.boligassistancen.dk/tvangsauktion.htm - Bloker alle resultater for www.boligassistancen.dk

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-09-11 11:33

Hmmmmm...? Er der noget jeg totalt har misforstået - i såfald hvad..?

Vedr. jagtleje.

Når man har lejet en jagt - og det gælder godsjagter såvel som ganske alm. bondekarls jagter, gælder følgende almene regler således;

Jægeren aftaler med godsejeren - eller bonden - hvad koster det at leje jagten pr. år.
Jægeren og jagtudlejeren finder så ud af, at jagten koster et x antal kroner.
Der sker så det, at jægeren og jagtudlejeren bliver enige om, at skrive en jagtlejekontrakt der gælder fx 10 år - og jagtlejen er som regel pristalreguleret.

Når aftalen endelig er på plads og jagtlejekontrakten er tinglyst, betaler jægeren jagtleje 1 år forud....fx pr. hver den 1. maj.
Når der er gået 1 år, betaler jægeren igen 1 års jagtleje forud - og da skæringdatoen, som bekendt er 1. maj, så er det hvert eneste år d. 1. maj, at jagtlejen betales 1 år forud.

Derfor kan en jagtleje aldrig blive en del af boet.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-09-11 11:41

Hej HH

Alt hvad der tinglyst i et bo er en del af boet. Også ved tvangsauktion og/eller bodeling.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-09-11 11:42

Der skete et eller andet mystisk - jeg kunne ganske enkelt ikke få tilføjet mvh. . men det kommer her.

Mvh.
Din fætter
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-09-11 11:43

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-09-11 12:10

Jo, bevares da.
Jeg tænker på de penge jægerne har betalt i jagtleje.
At man så evt.kan miste jagten ved en tvangauktion....nå ja, Herre Gud da, det overlever man vel..?

Noget andet var, hvis man ligefrem mistede penge.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-09-11 12:36

Jo, men hvis man har været så uforsigtig at forudbetale 10 års jagtleje - og det er set tidligere, så ryger kronerne samme vej som raketter gør det.
Det er derfor en tvangsauktion rummer en særlig teknik (differencen mellem 1. og 2. opråb) hvorved f.eks. jagtlejeren har mulighed for at hente nogle af kronerne hjem igen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-09-11 12:45

Nemlig, og derfor skriver jeg også;
Citat
Jægeren aftaler med godsejeren - eller bonden - hvad koster det at leje jagten pr. år.
Jægeren og jagtudlejeren finder så ud af, at jagten koster et x antal kroner.
Der sker så det, at jægeren og jagtudlejeren bliver enige om, at skrive en jagtlejekontrakt der gælder fx 10 år - og jagtlejen er som regel pristalreguleret.

Når aftalen endelig er på plads og jagtlejekontrakten er tinglyst, betaler jægeren jagtleje 1 år forud....fx pr. hver den 1. maj.
Når der er gået 1 år, betaler jægeren igen 1 års jagtleje forud - og da skæringdatoen, som bekendt er 1. maj, så er det hvert eneste år d. 1. maj, at jagtlejen betales 1 år forud.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-09-11 13:17

Lad os kigge lidt på, hvordan en tvangauktion foregår.

Auktionen begynder med, at fogeden konstaterer, hvem der er mødt. De personer, der har panterettigheder i ejendommen, gør deres krav op. Den, der har anmodet om at få ejendommen solgt på tvangsauktion, gennemgår herefter salgsopstillingen. Alle har mulighed for at stille spørgsmål.

Fogeden oplyser, hvilket beløb der skal betales ud over det beløb, du byder. Beløbet kaldes i salgsopstillingen "størstebeløbet". Ud over det, du rent faktisk byder og størstebeløbet, skal du også betale auktionsafgift og tinglysningsafgift. Du kan se i auktionsvilkårene, hvordan afgifterne beregnes. Der sælges til den, der byder højest. Den højestbydende skal stille sikkerhed for auktionsvilkårenes opfyldelse. Sikkerhedsstillelse kan blandt andet ske ved deponering af kontanter eller ved at stille en bankgaranti. Størrelsen af sikkerhedsstillelsen kan du se i salgsopstillingen. Fogeden kan give dig en kort frist til at stille sikkerheden. Fogeden vil dog altid straks kræve en mindre sikkerhedsstillelse, som svarer til de omkostninger, der vil være forbundet med afholdelse af en ny auktion.

Ejeren af ejendommen eller en rettighedshaver, der ikke fik fuld dækning ved det højeste bud, kan forlange, at der afholdes en ny auktion. Vedkommende skal dog straks stille sikkerhed for de omkostninger, der er ved afholdelse af den nye auktion. Tidspunktet for den nye auktion bliver straks fastsat af fogedretten.

Kommer der på den nye auktion ikke andre bud, vil den, der blev højestbydende på den første auktion få ejendommen. Kommer der højere bud på den nye auktion, vil den højestbydende på den nye auktion få ejendommen.

Sådan foregår det..... OG NEJ....jeg har aldrig haft min ejendom på tvangsauktion.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-09-11 19:42

Hmm! Var der tale om jagt på ejendommen - altså en udlejet jagt?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-09-11 20:45

det ved jeg da ikke. Du kan da spørge BW om, hvad han mente med sit spørgsmål.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-09-11 22:45

Hmmmmm....Lad os lige snuppe spørgsmålet en gang til. Det lyder i al sin enkelthed således;
Citat
Tænkt situation:

En flok lejer en godsjagt, på en fem års kontrakt, og smider en million i forudbetaling. Får den tinglyst på herligheden, så er alt vel godt, og den hellige rævegrav er vel forvarret.

Kredit foreninger, banker, T&S, grovvarerhandlere m.m. står jo med deres krav, måske i nævnte rækkefølge, så der bliver ikke noget tilbage til jægerfolket ved bodelingen.

For mig at se, hvis og såfremt jægerne skal redde deres forudbetalte million, skal jægerne byde på et helt gods - og buddet skal være det højeste.
Det lyder ikke særligt realistisk.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-09-11 00:15

Med det priser velhavende håndværkere tc. er villige til at give, er en million ikke noget at skrive hjem om, især hvis firmakunder kan inviteres med på jagt. Den slags er fradragsberettiget som kundepleje. Fem af de store pr. person er ikke ualmindeligt for en dagsjagt. Tyve gæster på et år løber let op i fradrag på 100.000 kroner. Keine tryllerei - nur behändigkeit.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-11 09:33

Hej Tonganeseren.
Jeg er helt og aldeles sikker på, at vi to snakker om hver sin ting.

Såvidt jeg har forstået på BW's spørgmål, drejer sagen sig om, hvordan et konsortium redder sin forudbetalte jagtleje ved en tvangsauktion.

Er det korrekt forstået..?

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-09-11 14:56

Hmmmm! Aner det ikke, men den anvisning jeg sendte - altså linket - fortæller alt om hvordan tingene foregår.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-11 16:17

Nå okay.

Mvh.
HH

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 30-09-11 05:01

Tak for svaret kryds.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 30-09-11 08:05

Velbekomme - det var så "let"

kryds