/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kuglehane vil ikke lukke?
Fra : cristian2
Vist : 1756 gange
40 point
Dato : 25-09-11 10:53

Jeg skal have lukket for hovedhanen til vandrøret som føres ind i vores kælder. Der sidder en stor kuglehane med håndtag på som skal drejes indtil håndtaget står vinkelret på rørets retning (velsagtens). Men den er ikke til at rokke. Det er som om der er en børnesikring på af en slags. Er der nogle der ved hvordan man får den løsnet/drejet?
Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-09-11 11:45

Jeg mener ikke der sidder en børnesikring på sådan en fætter.

Den mangler nok nærmere at komme "i aktivering" et par gange om året.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-09-11 12:15

Der findes en type kugleventiler som har en " lås " men det er kun på rustfrie jeg har set disse ..
Men det eneste som er at gøre for at frigøre " låsen " er at trække den lidt opad håndtaget og så vride.
Det er ikke sådan en der normalt er sat på som stoppehane..

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-09-11 12:41

den er sansynligvis groet sammen. du kan prøve at banke forsigtigt på den med en hammer mens du drejer håndtaget. men lad være med at udøve vold på den. der kan komme ret meget vand ud af sådan en fætter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-11 12:50

Inden du går videre, med at banke forsigtig, så giv den en gang wd-40 olie, det kan af og til være med til at løsne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-09-11 14:15

Pas på med at banke, nogle af disse håndtag er lavet af støbegods.
Brug hellere flere små slag en eet stort.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-09-11 17:39

Bank lodret ned, meget forsigtigt med små slag, før du gør noget yderligere. Når man banker lodret løsner man kuglen eller eller lejet.

Accepteret svar
Fra : nosunshine5

Modtaget 40 point
Dato : 25-09-11 21:35

Hvis det ikke hjælpe rmed 40WD og forsigtige slag.

Sørg for evntuelt at lukke hovedhanen på stikledningen i brønden på vejen(eller hvor du nu er tilsluttet). Så det ikke ligepludselig går stærk,t med at gå galt.

Så få en fagmand til at ordne den, evn skifte ud med en ny. For går du hen og oversvømmer kældren. Så tror jeg du kan skyde en hvid pil efter forsikring.

Spørg evntuelt om firmaet, er forsikret, hvis deres folk ødelægger den og oversvømmer din kælder.
Man kan aldrig vide.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 26-09-11 21:51

Som det blev sagt tidligere, så findes der kuglehaner med lås. Der findes en med en split, som trækkes op ad håndtaget. Så findes der en, hvor der sidder en slags ring, med hul igennem til en hængelås. Den ring skal man hive op i, hvorefter man kan dreje håndtaget. Er det ingen af delene, må der smørelse til..;)
Pims

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 10-10-11 09:03

Tak for svaret nosunshine5.