/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lav temperatur på brugsvand
Fra : nordhild
Vist : 467 gange
80 point
Dato : 25-09-11 10:05

Hej alle
Er der nogen her, der har en ide til hvorfor mit Bosch ZBS 16/120 s-2, naturgasfyr (unit med indbygget varmtvandsbeholder) pludseligt kun leverer lunkent/koldt brugsvand?
Det leverer fint centralvarme til radiatorerne, der blev tændt for nyligt - kan starten af radiatorerne være årsagen?
Fyret er blevet serviceret indenfor den seneste måned, så her burde der ikke være noget.
Jeg har prøvet at genstarte det, men det siger ingen fejl.
Visningen i displayet undrer mig dog lidt, det ser ud som om fyret prøver at holde en temperatur på 99 grader!?
Kan det være en termostat der fejler, eller er det noget med 3-vejs ventilen, eller fremløbspumpen, eller kan det være en serviceindstilling der gør at den står på 99 (synes jeg har læst det et sted)?

På forhånd tak for input.
Mvh Michael

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-09-11 10:23

Har du tjekket at der er vand nok på dit anlæg?

Har du udluftet dine radiatorer efter du har åbnet for disse?

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : nordhild

Dato : 25-09-11 11:30

Hej Benjamin

Der er tryk nok på fyret, så jeg antog der var vand nok på fyret, men jeg har endnu ikke udluftet radiatorerne, så måske skulle jeg gøre det, og efterfylde vand - men kan det virkeligt påvirke brugsvandet, jeg troede kun det påvirkede centralvarmen?

Mvh Michael

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-09-11 12:20

http://www.bosch.dk/content/language1/downloads/betjeningsvejledning_NY%281%29.pdf

Prøv at læse lidt i denne her..

Jeg tror ikke at der er for lidt luft i dine radiatorer -men at der kan være en luftboble et eller andet sted....???
Kan du lukke for fremløb til radiatorer og kun varme op brugsvand ??

Kommentar
Fra : nordhild

Dato : 25-09-11 15:05

Der er en sommerindstilling, der ifølge vejledningen skulle lukke ned for centralvarmen, og kun producere brugsvand.
Hvis jeg sætter den på sommerdrift nu, er der stadig fuld knald på de radiatorer, der er åbne, sådan har det ikke været tidligere.
Nu har jeg lukket for alle radiatorer, så får vi at se om det hjælper.
Serviceteknikeren havde lidt problemer med 3-vejs ventilen, kan den være tilsluttet forkert eller lignende?
Hvor kunne der tænkes at være en luftboble i brugsvandsdelen, og hvordan kommer man af med den?

Mvh Michael

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-09-11 16:00

Det er ikke sikkert at der er en " boble" men det kan måske hjælpe at køre " fuld tryk " gennem din brugsvand del.
Det med din trevejsventil lyder lidt mærkeligt.
Det kunne tyde på at det er der fejlen ligger siden ham teknikeren havde lidt problemer med netop denne

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-09-11 17:31

Der sidder en ventil, som prioiterer brugsvand frem for varme, hvis den ikke virker - står lidt åben, er det naturligt, at du kun får lunkent vand. Ring til din VVS'er der servicerer dit fyr.

Kommentar
Fra : nordhild

Dato : 25-09-11 19:48

Er den ventil du omtaler, den der kaldes 3-vejs ventilen, for den drillede teknikeren da han servicerede fyret?
Det lyder som om jeg må have fat i VVS firmaet igen.
Mvh
Michael

Kommentar
Fra : nordhild

Dato : 27-09-11 21:28

Det viste sig at være 3-vejs ventilen, eller rettere sagt den lille 24 volt motor, der styrer ventilen, der var defekt, og derfor kunne der kun sendes varmt vand til radiatorerne.

Mvh Michael