/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor bliver Urtekræmmersvend Rasmus Bran
Fra : 2601
Vist : 1343 gange
500 point
Dato : 24-09-11 15:07

Hvor bliver Urtekræmmersvend Rasmus Brandt og Frederikke Henriette Aldolphine Wittrock gift i 1860 - 1862??

Rasmus Brandt er født ca. 1826 i København.
Frederikke Henriette Aldolphine Wittrock er født ca. 1825 i København.
Rasmus Brandt optræder i FT 1834 og 1860.

Folketælling - 1834.
København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , Nyehavn 14,1.Sal, 2,
Samtlige personer i husstanden
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andreas Brandt 40 Gift Kiøbmand
Hellene Brandt 34 Gift hans Kone
Rasmus Brandt 7 Ugift deres Barn
Karen Brandt 9 Ugift deres Barn
Marie Lindberg 29 Ugift Kostgjængerske
Boel Pouelsdatter 26 Ugift Tienestepige

Folketælling - 1860.
København, Sokkelund, Frederiksberg, Allégade, Gaarden nr. 1, 149 - F2, FT-1860.
Samtlige personer i husstanden
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Johan Gad 38 Gift Barber København
Marie Nielsine Gad, f. Svendsen 30 Gift Hustru Frederiksberg
Louise Dagmar Gad !! 8 Ugift Datter Helsingør
Julius Carl Gad 3 Ugift Søn Frederiksberg
Charlotte Benedicte Gad 1 Ugift Datter Frederiksberg
Johanne Sørensen 18 Ugift - Ejby Sogn, Københavns Amt
Rasmus Brandt 33 Ugift Logerende. Urtekræmmersvend hos Rathsack København

De optræder fældes i FT 1880:

Gammelholm Kvarter, 404, 4, FT-1880.
Kun familien Brandt´s personer i husstanden
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Brandt 52 Gift Urtekræmmer København
Frederikke Henriette Wittrock 55 Gift Hans hustru København
August Martin Brandt 18 Ugift Deres søn, kontorist Frederiksberg, Kbh.
Henrik Frederik Brandt 16 Ugift Deres søn, kontorist København
Laura Emilie Emma Nielsen 25 Ugift Tjenestepige København

Deres søn
August Martin Brandt:
Født 21 December 1861.
Døbt 18 Marts 1862 i Frederiksberg Kirke.
Faddernes Navn, Stand og Opholdssted:
Frøken Christeine Wittrock
af Østergade 24 AK, madam
Elisene Hansen og
Faderen.
Anmærkninger:
Moderen 37 Aar.
2/12 75
Frederiksberg Kirkebog side 102 nr. 258. Opslag 105, 1859-1863.

Jeg har endnu ikke fundet hvor deres anden søn Henrik Frederik Brandt er født.

Nogle der kender familien???

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-09-11 15:48

name:   Heinrich Frederik Brandt
gender:   Male
baptism/christening date:   19 May 1863
baptism/christening place:   FREDERIKSBERG,KOBENHAVN,DENMARK
birth date:   25 Feb 1863
father's name:   Rasmus Brandt
mother's name:   Frederikke Henriette Wittrock
indexing project (batch) number:   C20223-5
system origin:   Denmark-ODM
source film number:   48191

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-09-11 16:02

Til vith.

Må jeg sige dig tak for hjælpe.

SAMT TIL ALLE at Rasmus Brandt er født 15 juli 1827 i Garnison sogn i København, Københavns amt og døbt 31 august 1827 i Garnison Kirke, Garnison sogn i København, Københavns amt.
Far Kjøbmand Andreas Martin Brandt.
Moder: Hellene ?effensen.
Fadderne Navn, Stand og Opholdssted:
Intet noteret.
Garnison Kirkebog side nr. 102. Opslag 163, 1818-1851.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 24-09-11 16:07

Hejsa. Mit bud
Frederiksberg kirke 1863-1866 fødte opslag 9, nr. 56.
Heinrich Frederik Brandt, født 25. februar 1863, hjemmedøbt af Kapellanen den. 19. mai 1863.
Søm af Rasmus brandt Urtekrammer og hustru Frederikke henriette Adolfine Wittrock.
Danmarksgade 4.moderen er 37½ år.
med: Har ifølge meddelse af 15/5-1907, fra Stiftprovsten ? ? 15/5-1907 anmeldt af som udtrådt af folkekirken og boede da St Pederstræde 43.
Håber du kan bruge dette.
Hilsen Jytte

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 24-09-11 16:18

En søster?
Faddernes Navn, Stand og Opholdssted:
Frøken Christeine Wittrock

CHRISTINE GERTRUDE JOHANNE WITTROCK
Christening: 04 JUL 1823 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Father: HIERONYMUS JASPER AUGUST WITTROCK
Mother: ULRIKE BIRGITTE CHRISTINE LUDERS

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 24-09-11 17:59

Fandt lige dette.
Folketælling 1906, st. Pederstræde nr. 43 opslag 82, er der en Heinrich Frederik Brandt, M,
født 2/12-1867. Enke, Født i København, Pensionær og Groserer.
Ham jeg fandt var da født 1863.

Hilsen Jytte

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 24-09-11 19:24

Hej
Du får lige dem her med i "Farten"

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1335941&limitstart=0

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Cort Adelers Gade (Lige numre), Øster Kvarter, Gammelholms, Cort Adelersgade 4-6 Matr. 404 Forhus 3. sal, 8, FT-1885, C7245
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederikke Brandt 60 Enke Husmoder Agenturforretning Kjøbenhavn
Heinrick Frederik Brandt 22 Ugift Søn Fuldmægtig Kjøbenhavn
Marie Antoinette Petersen 22 Ugift Tyende Nykjøbing Sjælland

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-09-11 19:29

Hej jyttemor.

Først tak for din hjælp.
Du kom mig i forkøbet med FT 1906 samt fødsel 1863 som jeg begge har.

Men jeg vil nu se på den søster du har fundet det er måske min. Hendes far er min.

Med venlig hilsen.

PS: jeg vil nu se på om de bliver gift i Vor Frue Kirke 1860-1861.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-09-11 20:23

Hej Jyttemor.

Du har ret de var børn af samme far og mor. Min er født 19 maj 1824 og døbt i sct. Petri Kirke 22 juli 1824
Side 116 nr. 56. Opslag 119, 1825-1830.

Så mun hun ikke er gift i Sct. Petri?? Jeg har endnu ikke fundet det.

Så endnu en gang tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 24-09-11 20:42

ifg. Ft 1880 er de gift i 1859
Cort Adlersgade opslag 32

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-09-11 21:17

Til modersvilje.

Ifølge FT 1860 er han ugift pr. 1 februar 1860.

Folketælling - 1860.
København, Sokkelund, Frederiksberg, Allégade, Gaarden nr. 1, 149 - F2, FT-1860.
Samtlige personer i husstanden
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Johan Gad 38 Gift Barber København
Marie Nielsine Gad, f. Svendsen 30 Gift Hustru Frederiksberg
Louise Dagmar Gad !! 8 Ugift Datter Helsingør
Julius Carl Gad 3 Ugift Søn Frederiksberg
Charlotte Benedicte Gad 1 Ugift Datter Frederiksberg
Johanne Sørensen 18 Ugift - Ejby Sogn, Københavns Amt
Rasmus Brandt 33 Ugift Logerende. Urtekræmmersvend hos Rathsack København

Jeg se nu også 1859 igennem.

mvh.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-09-11 17:11

fra dda 1885
Cort Adelers Gade høre til holmens sogn
Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Cort Adelers Gade (Lige numre), Øster Kvarter, Gammelholms, Cort Adelersgade 4-6 Matr. 404 Forhus 3. sal, 8, FT-1885, C7245
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederikke Brandt 60 Enke Husmoder Agenturforretning Kjøbenhavn
Heinrick Frederik Brandt 22 Ugift Søn Fuldmægtig Kjøbenhavn
Marie Antoinette Petersen 22 Ugift Tyende Nykjøbing Sjælland

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-09-11 18:45

HolmenSokkelundKøbenhavnHolmen 18761889
opslag 28 nr.34 finder du rasmus brandt død 1883

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-09-11 19:36

Skt Petri Sokkelund København Skt Petri 1825 1830
opslag 119 nr. 56 finder du Frederikke henriette Adolfine Wittrock.født

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-09-11 23:23

Til senta

Må jeg sige dig tak for dine 3 indlæg. Fra anden kilde skulle rasmus brandt være død 8. april 1884 i København.

Hans hustru Frederikke henriette Adolfine Wittrock skulle ifølge samme kilde være flyttet til Burg siden 1887 i Burg og hendes søster døde der i 5 maj 1900. Frederikke henriette Adolfine Wittrock skulle også være død der. De havde nære slægtninge der. Hendes far Hieronymus Jasper August Wittrock var født 6 marts 1784 i Segeberg og var stud. jur. i Kiel 1811. Han var Kanselist i København ( Tysk Kanselig) og hans hustru Ulrike Birgitte Christine Luders skulle være død 9 januar 1864, men om det er i København eller i Burg ved jeg ikke på nuværende tidspunkt. Hun var datter af borgmesteren Heinr. Adolph Lüders og Gertrude født Mildenstein, i Burg.

Jeg siger dig mange tak for din oplysning hvor rasmus brandt er død og hvor. Jeg har selv ledt i Holmen Kirke omkring 1884 uden at finde han. Det er som du har vist ikke alle gamle skrivelser der passer.

Jeg har ledt Sct. Petri Kirkebog igennem for at finde Frederikke henriette Adolfine Wittrock og rasmus brandt s vielse MEN DEN HAR JEG IKKE FUNDET ENDNU.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-09-11 09:29

frederikke har jeg ikke fundet konfirmeret ej heller viet i Sct. Petri Kirkebog kirkebog
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-09-11 09:34

har du tjekket København Frederiks Tyske Kirke der er en del brandt der er viet der

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 29-09-11 09:48

Til senta.

Først tak for din hjælp.

Til dit første spørgsmål. Nej jeg har heller ikke fundet Frederikke henriette Adolfine Wittrock konfirmeret ej heller hendes søster og det synes jeg er mærkelig da de er døbt i den tyske menighed. Jeg har næsten ledt alle københavnske sogne igennem, MEN jeg må tilstå at jeg ikke har tængt på København Frederiks Tyske Kirke.

Det vil jeg nu gøre. Mange tak for tipset.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-09-11 10:29

er det ikke rasmus brandt
Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , Nyehavn 14,1.Sal, 2, FT-1834, C6406
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andreas Brandt 40 Gift Kiøbmand
Hellene Brandt 34 Gift hans Kone
Rasmus Brandt 7 Ugift deres Barn
Karen Brandt 9 Ugift deres Barn
Marie Lindberg 29 Ugift Kostgjængerske
Boel Pouelsdatter 26 Ugift Tienestepige

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-09-11 10:46

Garnisons Sokkelund København Garnisons 1818 1851
opslag 163 nr102 1827 finder du rasmus brandt født

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 29-09-11 12:11

Til senta.

Tak for de to oplysninger. Desværre så har jeg dem. Jeg har nu set København Frederiks Tyske Kirke igennem fra 1859 til 1882 uden at finde dem gift

Det er mærkelig at begge deres børn er døbt i Frederiksberg Kirke og ikke i Sct. Petri eller en anden tysk kirke.
Nå jeg leder vidrer efter hvor de er blevet gift.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-09-11 13:23

har du søgt efter et skifte efter rasmus brandt ?
det er muligt der står hvornår han er biet og til hvem.
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 29-09-11 16:52

Til senta.

Nej det har jeg ikke. Jeg var i da på blibloteket og så studenter fra Holsten. Her står at Hieronymus Jasper August Wittrock dør i København juni 1830. Ham har jeg ikke kunne finde, men jeg vil prøve at komme på Københavns Stadsarkiv for at finde ham død.
Samtidig ville jeg se om jeg kunne finde et skifte efter ham samt efter Rasmus Brand.

Ved du om man kan se hvornår folk rejste ud af landet til Tyskland.

En hel del af Wittrockerne blev delt i Danmark-Tyskland efter 1 og i særdeleshed 2 Slesviske krig.

Jeg er ved at tro at Frederikke Henriette Adolfine Wittrock og hendes søster valte side til fordel for Tysklans. Nogle Wittrocker blev frivillige i den Danske hær i 1864.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-09-11 17:21

du skrev

Ved du om man kan se hvornår folk rejste ud af landet til Tyskland.
nej men der må forefindes materiale om og med Hieronymus Jasper August Wittrock eftersom han var Han var Kanselist i København ( Tysk Kanselig)
prøv rigsarkivet
jeg kan ikke finde wittrock død i april 1830 i Sct. Petri eller Frederiks Tyske Kirke
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 29-09-11 20:21

Til senta.

Tak for tipset. Nej jeg kan heller ikke finde ham død jeg har også set i Vor Frue, Garnision og Trinitatis uden at finde ham.

Det er noget skit at der ikke er en FT 1825. Jeg tror jeg vil spørge når jeg kommer på Stadsarkivet om der findes en skatteliste på ham.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-09-11 08:58

held og lykke med jagten på Hieronymus Jasper August Wittrock
derudover kan Ulrike Birgitte Christine Luders + børn være rejst tilbage til tyskland har du tjekket det?
senta

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-09-11 09:37

Hej 2601
På stadsarkivet findes protokoller over alle døde i Kbh.!
De er ført i bøger efter dødsår, og navnene i bøgerne er alfabetisk ordnede

Det må være lettere end skattelister!!!

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-09-11 19:35

Til modersvilje.

Du har ret, men jeg vil nu også gerne se hvad han tjente siden hans hustru kunne rejse tilbage til Tyskland i 1887.
Det kunne være sjovt om man tog pensionen fra hende.

Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : Påsse

Modtaget 500 point
Dato : 04-10-11 08:42

Hej 2601

Jeg fandt Rasmus Brandt og Frederikke Henriette Adolphine Wittrocks´s vielse i Vor Frue Kirke, desværre var der ingen dato på, men det skulle være juli - august måned 1859.

Prøv at se:
København-Sokkelund-Vor Frue 1856-1873 (opslag 102 nr. 114)

Hilsen Påsse

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 04-10-11 13:56

Tak for svaret Påsse.

Nej MANGE gange tak. Det er et mærkeligt ægteskab. Ingen vidner til vielsen samt dato for den, ej hvor de bor eller yderligere oplysninger.

Nå det vil jeg spørge Erik Kann om i Morgen hvor jeg skal til et foredrag hos ham.

Med venlig hilsen.