/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jord til udendørs lamper.
Fra : donning
Vist : 3347 gange
100 point
Dato : 22-09-11 17:09

Hej

Jeg har fornyligt opsat havelamper i børstet stål.

Jeg vil først lige sige at jeg ikke er elektriker, og ved godt at man ikke må lave disse el selv, så det behøves i ikke at skrive.

Mit problem er.

Det el der er ført udenfor da huset blev bygget (1973), har IKKE JORD.

Da lamperne er i stål vil jeg ikke sætte dem til, før der er jord på. (kablerne er trukket med jord)

Så er det lige at det er meget besværligt at få jord ud til lamperne efter HFI relæet.

Men så fik jeg den ide at tage jorden direkte ved jordspyddet, altså så jorden kører uden om HFI relæ til havelamper. Men stadig har forbindelse til den jordledning der forbinder spyd og HFI.

Vil denne fremføring at jord til havelamper virke, eller ophæver det fuldstændig HFI relæets funktion ved havelamperne, hvis der nu skulle gå vand i dem, hvilke der ikke burde da.

...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-11 17:18

I princippet fungerer HFI /HPFI sådan at den strøm der sendes ud også skal hjem.
Den strøm der fejlagtigt (fejlstrøm) går til jord mangler at komme tilbage til relæet - og det slår fra.

Men om du må tilslutte jorden udenom ved jeg ikke, og især ved jeg ikke om det gør nogen forskel.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 22-09-11 17:25

HvIs jeg har forstået spørgsmålet korrekt har du monteret jordledningen på den del af lampens metalkonstruktion der går ned i jorden?
Ingen vil kunne svare på om dette virker, men det gør det måske?
Hvis du spørger om det er lovligt, så er svaret nej!
Hvis du spørger om nogen kan komme alvorligt til skade er svaret måske!

MVH
Michael Holm
Aut. El-installatør

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-09-11 18:36

Hr Aut EL Installatør

Der står da ikke noget krav om at jordforbindelse skal fremføres via El tavlen i Stærkstrømsbekendtgørelsen.

Der eller ikke krav om at der ikke må være mere end en tilslutning til jordelektroden.

Det undre mig at du ikke ved om det vil virke. Dertil er svaret at det vil det hvis overgangsmodstanden til jord er i intakt.

Så det eneste jeg ser som det ulovlige er at det ikke udføres af en Aut El-installatør.

Men i dette tilfælde vil løsningen blive forkastet (af en Aut. El-Installatør) skønt den formentlig vil være helt i tråd med ånden i stærkstrømsbekendgørelsen.

Jeg undre mig over at du skrivet at du ikke ved om det vil virke.... Hvad beror din i tvivl på?

Det er ingen forbindelse på et HPFI relæ der tilsluttes jord, så jordledningen fremføres ikke via dette.

Mvh Benjamin Hansen

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 22-09-11 18:36

Hvis du montere med jord i selve den faste installation virker det

Citat
Ingen vil kunne svare på om dette virker, men det gør det måske?

Prøv at finde ud af om det børsted stål er elektrisk ledende, hvis det er har du jord og hfien virker. Der hvor Michaelholms "måske" kommer ind i billed er om der er nok jord, går lampen ikke dybt nok ned til at den står i fugtigt jord virker det ikke.
Ellers må du vande lamperne når du vander planterne

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 22-09-11 18:45

Hvis jeg nu havde læst det hele !

Dit spørgsmål.

[citat]Men så fik jeg den ide at tage jorden direkte ved jordspyddet, altså så jorden kører uden om HFI relæ til havelamper. Men stadig har forbindelse til den jordledning der forbinder spyd og HFI.
[ /citat]
Ja det virker. Jeg ser lige Benjamins indlæg og tilslutter mig hans undren

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-11 18:49

Jævnfør retsinformation

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862
Må Beskyttelseslederen fremføres seperat, hvis den overholder følgende krav til tværsnit:

543.1.3 Beskyttelsesledere, der er fremført separat - dvs. som ikke er fremført sammen med faselederne i ledninger, kabler, rør o.l. - skal i alle tilfælde uanset ledermateriale have et tværsnit, der mindst er

2,5 mm2, hvis beskyttelseslederen er mekanisk beskyttet,
4 mm2, hvis beskyttelseslederen er uden mekanisk beskyttelse.
Note 1 Se også 522 angående valg og installation af ledere og kabler i forhold til ydre påvirkninger.

Note 2 Beskyttelsesledere anses for mekanisk beskyttet, hvis de f.eks. fremføres som enleder kabler, eller hvis de beskyttes ved hjælp af stålrør, jernrør, kraftige plastrør e.l.

Mvh Benjamin Hansen

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-09-11 19:37

Citat
Da lamperne er i stål vil jeg ikke sætte dem til, før der er jord på. (kablerne er trukket med jord)

Så er det lige at det er meget besværligt at få jord ud til lamperne efter HFI relæet.

Men så fik jeg den ide at tage jorden direkte ved jordspyddet, altså så jorden kører uden om HFI relæ til havelamper. Men stadig har forbindelse til den jordledning der forbinder spyd og HFI.

Tilslutningen på lampen har en klemme der er mærket: 0/N = nul blå ledning, F/L1= fase brun ledning og J/steltegn= jord grøn/gul ledning og hvis den grøn/gul ledning er forbundet til jord på alle lamperne i dit kabel og du så montere den grøn/gul ledning på jordspyddet så har du en OK jord og det er lovligt at gøre ( bare ikke af dig selv men det ved du jo)

Kommentar
Fra : donning

Dato : 22-09-11 19:53

OK Benjamin

Ud fra dit svar / henvisning, har jeg fået den forståelse at jordlederen godt må tilsluttes direkte mellem jordspyd, og mine havelamper når de nævnte krav er overholdt.

Jeg vidste bare ikke om jordlederen gik igennem HPFI relæet, og det derved ikke ville virke, på den jordleder som kører udenom / seperat.

Men det er sku i orden så slipper jeg for at rode rundt under isoleringen på loftet, for at finde en jord efter HPFI relæ.

Så jeg fræser sku lige i AO og køber noget kabel beregnet til jordleder, når de åbner.

Kim

Godkendelse af svar
Fra : donning

Dato : 22-09-11 19:56

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Det sparer sku en del roden rundt med isolering på loftet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-11 20:21

Står der ikke noget et sted om jordledning / udligning skal gå til fælles skinne i gruppetavle.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-09-11 21:24

Der er link til reglerne i mit indlæg.

Hvor finder du kravet ?

Mvh Benjamin