/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
stik på co2 svejser
Fra : 190e
Vist : 2185 gange
50 point
Dato : 22-09-11 13:26

jeg har et lidt ældre migatronic 180 amp, og der er på strømledning 4 stk. ledninger= 1 stk. sort----1 stk. brun---1 stk. gul/grøn samt 1 stk. blå. når de bliver mont. i stik med sort til sort--brun til brun gul/grøn til jord+ blå til blå, så lyder svejser som om den mangler strøm, tråden gløder bare, kan nogen fortælle mig hvad der kan værer galt (måske en ledning er mont. forkert) håber nogen kan hjælpe mig.

190e

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-11 13:53

Det er en 3 faset svejser du har
Sort til face = L1
Brun til fase = L2
Blå som sikkert er mørkeblå til fase = L3

Nulledningen er som regel lyseblå.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-11 13:55

Men du skal lige sikre dig at den er til 380/400 volt 3 ~ faser

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 22-09-11 13:58

ja nulledning er blå. men svejser lyder som om den mangler strøm da tråden bare gløder , den blå skal vel bare til blå ikke ??

190e

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 22-09-11 15:21

Hvad farver har du? (Grå, Rød, Blå, Sort), (Brun, Sort/Hvid, Sort, Blå, Grøn/gul) eller (Brun, Sort, grå, Blå, Grøn/gul) Da Blå ikke altid er nul

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 22-09-11 16:18

Kan du ikke skrive havd det er for en svejser du har så vi måske kunne slå den op på google evt. tage et billede af mærkepladen eller du kunne ringe til megatronic og spørge dem og en anden ting så skal du ikke kikke ind i den stikkontakt og tro at det er de samme farver du skal bruge på dit svejseværk for i ældre stikkkontakter kan man have en sort nul og rød jord.
Man måler altid og finder ud af hvad brugsgendstanden skal have af strøm og monter ud fra hvad man har målt......

Bassebo...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-11 17:08

Din svejser skal højst sansynlig monteres til 3 faser og jord

Man kan ikke bare vælge farver ......................det kommer an på hvad der skal være af spænding.

prøv at svare på de spørgsmål der stilles - så du ikke ødelægger dit svejseværk.

Der er en mærkeplade på svejseren i nærheden af der hvor ledningen går ind...................
HVAD STÅR DER PÅ DEN

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 22-09-11 17:51

Hey Keep cool baby !

Den gulgrønne skal naturligvis til jord.

De tre andre skal til hver deres fase, rækkefølgen er aldeles ligegyldig.
Hvis der så derefter stadig er problemer, må du nok rette opmærksomheden på svejse ensretteren.
Og det er sådan, heldigt nok, at en ensretter er en ensretter bare den kan klare strømmen. Og til dit formål er Svejse ensretter fra ESAB
PTS 30 / 2 / 120X
ESAB parts nr. 04558158800 lige den du skal bruge. og så vidt jeg husker er prisen et sted mellem 13 og 1400 kr.

Højris

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 24-10-11 13:09

Bekendtgørelsen siger bare, om blå, at hvis der er en 0, skal den være blå.

Så - øøøh fordi der er en blå ledning, behøver det ikke at være en 0.

mht. svejseværk har de stort set altid KUN TRE FASER og jord.

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 50 point
Dato : 11-11-11 22:55

For lige at slå det fast med svejseværket, så er det ret sikkert at det er 3faser +J der skal tilsluttes - ergo skal den blå leder også tilsluttes en fase.

@Jagd: iflg stærkstrømsbekendgørelsen afsnit 6 §514.3.1 SKAL nul lederen ikke være blå, men det BØR den være kabler med mere end 5 ledere er som regel alle sorte eller hvide, og mærket med numre

Godkendelse af svar
Fra : 190e

Dato : 12-11-11 08:25

Tak for svaret Dansende_T.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 14-11-11 17:01

Ok , jeg skrev at " HVIS DER ER EN 0 SKAL DET VÆRE BLÅ" men skulle måske have skevet " er der en Nul og en blå leder, skal nullen altid være blå.

En iøvrigt ligegyldig detalje, men tillykke med dit godkendte svar. Man kan ikke vinde hver gang.

Men for lægfolk : NULLEN er BLÅ!!!!!!!

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 14-11-11 18:25

Jagd -> Lægfolk skal ikke bekymre sig om ledninger, hvis der er mere end 2