/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Samling af "blød" og fast kabel
Fra : nufan_us
Vist : 5887 gange
20 point
Dato : 22-09-11 12:53

Hej allesammen.

Jeg har siddet og gransket SB - Stærkstrømsbekendtgørelsen, fordi jeg har fået sat mig ind i hovedet, at jeg vil finde helt nøjagtigt hvor det står, at man ikke må samle en blød ledning med et fast-leddet kabel, altså installationskabel.
Jeg ved det er ulovligt, hvis man ikke anvender terminalrør til at holde sammen på kobbertrådene i de bløde ledere. Og jeg er kommet frem til, og kan godt se, hvorfor der er risiko for kortslutning og brand hvis man samler de to uden terminalrørene. Men jeg kan simpelthen ikke finde en 100% pålidelig kilde i form af en paragraf som beskriver det.
Jeg har fundet mange steder (også herinde) hvor elektrikere forklarer det er ulovligt, og min egen kammerat som er elektriker har også fortalt mig det er ulovligt, men jeg kan simpelthen bare ikke finde hvor det står henne.

Er der nogen som ved hvilken paragraf, eller område, i SB'en hvor det er beskrevet?

Det er ikke fordi jeg selv skal til at rode med sådan en samling, men fordi jeg har set det gjort, og kan ikke rigtig argumentere for, at det er forkert, hvis ikke jeg har en paragraf som beskriver det.

På forhånd tusind tak for jeres hjælp..

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-09-11 13:08

hvad er terminalrør

Kommentar
Fra : nufan_us

Dato : 22-09-11 13:16
Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-09-11 13:31

Der er så meget som elektrikkere går og siger at man må eller ikke må, men som der ikke står noget om.
Men generelt gælder at det skal være en sikker og håndværksmæssig god udførsel - hvad de samme ofte glemmer.

Så man må efter min opfattelse godt samle en mangetrådet kobberleder med en entrådet, bare det gøres forsvarligt.
Husk at sammenlodning af trådene er af det onde og fører til løs forbindelde fordi loddetin er duktilt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-11 14:11

Terminalrør kaldes også tyller.
Årsagen til brandfare er den mulige dårlige forbindelse hvis trådene "pladrer ud" og der så trækkes for mange amp genne få tråde. Alle bløde ledninger skal monteres med terminalrør /tyller - også når to bløde kabler monteres.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-09-11 14:26

det er sådan med lovgivningen, at hvis der står man ikke må, så må man ikke.
det behøver ikke være begrundet ned i mindste detalje.
der står heller ikke en hel masse om hvorfor man ikke må køre for stærkt i bil. man må bare ikke.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 22-09-11 16:10

Hvis man samler i en samlemuffe vil det være på sin plads og bruge en tylle på den bløde ledning da man spænder en skrue direkte ned i ledningen
Sådan en her:
http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Samlemuffer--Samlemuffe-enkelt-2,5-mm-i-ks-a-100-stk-190972.html

I en klemme med overfald må man ikke bruge en tylle da den '' kan '' give en dårliger forbindelse, da en klemme med overflad klemmer på det stykke ledning man stikker ind i klemmen og spænder.
Den her model :
http://www.elonlinesalg.dk/samlemuffe/kronemuffe-25-4q-naturel.htm

sådan vil jeg gøre ........

Bassebo...

Kommentar
Fra : giffe

Dato : 22-09-11 20:07

HELT KORT ! der står IKKE noget i SB om samling af bløde ledninger (trådledling) og faste ledninger i samlinger. Du finder intet i SB om det. Så det er faktisk lovligt. Dvs. ikke ulovligt at samle disse to forskellige ledningstyper.. om det så er hensigtsmæssigt er noget andet.

Giffe

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-09-11 20:25

Hmmm, det var godt nok lidt af et spørgsmål, og nogle kommentarere.
Jeg må nok hellere lige nævne at jeg er uddannet elektrikker og har arbejdet me el i over 30 år.

Citat
...at man ikke må samle en blød ledning med et fast-leddet kabel, altså installationskabel.
Jeg ved det er ulovligt

OK, hvis det er ulovligt, må det jo også stå et sted. (men måske står det der netop ikke, fordi det er lovligt)
Måske er spørgsmålet lidt upræcist stillet, da jeg ikke kender til at det skulle være ulovligt, men derimod meget brugt.
Der hvor jeg arbejder, har vi 10000 vis af samlinger mellem bløde og stive ledninger, og det garanterer jeg for, er helt lovligt.
Prøv blot at tænk på en styretavle med en PLC'er og feks nogle frekvensomformere. En sådanne vil i 99,9 % af tilfældende være monteret op i blød ledning. Til og afgangs kablerne til en sådanne styretavle er i mange tilfælde alm installationskabel, med stive ledninger. Dette er helt almindeligt. og ganske lovligt. De bløde og stive ledninger er altså i dette tilfælde samlet.

Brug af terminalrør. Ja det kan jo defineres på flere måder, men fabrikantens anvisninger skal jo først og fremmest følges. Nogle fabrikanter skriver at der skal benyttes terminalrør, og andre gør ikke.

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-09-11 01:00

Der har været en tid hvor det ikke var lovligt at bruge blød ledning i fastinstallation men det er lovligt idag det kraver dog min. At ledningen er 1,5 med jord