/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Smeltet smør på bomuld
Fra : PrivateDK
Vist : 919 gange
100 point
Dato : 22-09-11 12:13

Har fået en dråbe smeltet smør på et t-shirt af bomuld.
Vaskede den med det samme med flydende ariel og noget vanish.
Pletten er der stadig.
Er der noget at gøre?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-11 12:53

Det bliver nok ikke helt nemt, når du har vasket blusen, men prøv at følge denne guide

http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=198

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 22-09-11 13:35

Det skal da prøves

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-09-11 13:39

De to midler er ikke meget bevendt til fedtpletter.

Smør ægte fast brun sæbe på og lad det sidde et par timer, hold det fugtigt, så det ikke tørrer ind.
Overskudddet af alkali i sæben forsæbe fedtstoffet så det bliber let at vaskes ud .
Den flydende brune sæbe duer ikke. Den har kun navnet tilfælles og er falsk varebetegnelse.
Vanish er noget opreklameter og overflødigt stads, som ikke fjerner andet end et godt vaskenmiddel gør.

Accepteret svar
Fra : lexiben2

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-11 19:05

du skal bruge renset benzin, fordi det opløser nemt olie og fedt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-09-11 19:55

opvaskemiddel (sulfo) på den friske plet.
Men "smeltet smør" - var det også brunet smør? Så er der en helt ny situation

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-09-11 19:57

Ordentlige vaskemidler - de hvor fabrikanten bruger pengene på ingredienser i stedet for på reklamer - er kendt for at tage mange pletter. Man skal ved fedtpletter nok op på 60 i stedet for de sædvanlige 30

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 22-09-11 20:07

Nu er der jo visse farvninger der ikke kan tåle 60 grader.
Nej det var ikke brunet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-09-11 20:36

Ja, jeg ville inden jeg brugte flere forskellige midler, ganske enkelt - sætte strygejernet på højeste og lægge køkkenrulle under og over, og så sætte jernet på- så længe det kan holde for at opløse fedtet.

Det burde tage en del. Ellers er jeg også på den med rensebenzin.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 22-09-11 20:44

Ja, jeg tror også det bliver rensebenz jeg prøver først.
Tror ikke strygejern kan gøre noget nu jeg har vasket en gang

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-09-11 21:19

Citat
Tror ikke strygejern kan gøre noget nu jeg har vasket en gang

Det gjorde for mig på en bomuldsdug

Jernet har langt højere temp. end ved vask, det kan da ikke skade lige at prøve.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 22-09-11 22:28

Ok

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-09-11 09:23

Jeg er nok lidt mere hidsig i mit valg af opløsningsmiddel. Cellulosefortynder eller acetone; men gør det udendørs.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 24-09-11 17:01

Nå, strygejern gav ingen virkning.
Prøver med rensebenzin.
Føj for en stinker, var nok lige gavmild nok med benzinen. Det stank i hvert fald meget af det efter en varsk, så nu får det en tur mere.

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 25-09-11 17:42

Tak for svaret lexiben2.
Tøjet lugtede godt nok i bag efter, men det forsvandt på snoren