/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
foderautomat
Fra : NannaFlip
Vist : 1401 gange
300 point
Dato : 21-09-11 12:40

Hej
er der nogle der har nogle forslag til selv at lave foderautomater til fugle ? TAK

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-11 13:36

Jeg har så fromme fugle, at de går i kirke

Det store kirkerum, er et alm. overdækket fuglebrædt, og tårnet er foderautomat.

Det er ikke nemt at forklare, og jeg kan heller ikke tage et billede så du rigtigt kan se princippet i det, for der er foder i, men jeg vil prøve, så kan du spørge ind til det.

Tårnet er lavet af hvidmalet træ på de to sider, de sidste to sider er af plexiglas... toppen kan tages af, så foderet kan komme i.

Plexiglasset i siderne går ikke helt ned til bunden, for det er der solsikkekernerne kommer ud.

For at solsikkekernerne bedre kan glide ud i siderne, er der i bunden lavet en trekant af plexiglas -- det er lige denne detalje, jeg ikke rigtigt kan beskrive, jeg synes bare det er smart, så frøene kommer glidende ud, jeg ved ikke om det egentlig har nogen betydning,eller om frøene ville komme ud, uden den trekant?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-11 13:38

Plexiglasset er for at jeg kan følge med i, hvornår der skal fyldes op igen, men strengt taget kan det vel laves helt af træ, fuglene skal nok fortælle, når de ikke bliver serviceret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-11 09:42

Altså et billede ville være rigtig godt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-11 10:35

Det vidste jeg jo godt, men kræene skulle jo lige tømme "tårnet", men jeg tror ikke det hjalp til at man kan se den trekant, der får solsikkekerne til at glide lettere??

http://peecee.dk/upload/view/327852

http://peecee.dk/upload/view/327853

hov, her må du lige stå på hovedet

http://peecee.dk/upload/view/327857

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 22-09-11 11:51

det er godt nok et flot foderbræt du har, men jeg tænkte nu noget mere simpelt, som man kunne hænge op rundt omkring i træerne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-11 12:35

Jamen, du kan da bare "kopiere" tårnet... du skal bare sørge for, at der er noget fuglene kan stå på, imens de spiser

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 22-09-11 13:02

På side 2, er der en tegning/fremgangsmetode til at bygge en foderautomat

http://www.odderbaek.dk/PDF%20filer/fugle.pdf

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-09-11 20:32

Ja, jeg har gemt kokosnøddeskallerne som jeg regner med jeg vil fylde med god fedt/solsikke/frø blanding.

Sørg for inden du fylder dem, at sæt en god snor i som kan hænge i træet. Bor 2 huller - slå knude på enderne af snoren, når du har ført den igennem skallen.

Men ellers er denne her altså god:

http://www.naturbutikken.dk/pi/Genbrugsflaske_foderautomat_3107_226.aspx

Godkendelse af svar
Fra : NannaFlip

Dato : 03-10-11 09:21

Tak for svaret Nordsted1.