/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
varmepumpe tilslutning
Fra : janjuul
Vist : 1193 gange
50 point
Dato : 21-09-11 09:35

HEJ
Vi har fået opsat en varmepumpe, men den er ikke tilsluttet, andet end med en forlængerledning. nu er spørgsmålet så, om det er lovkrav, med en udendørs afbryder? jeg overvejer at bore et hul og tilslutte den, via et strømudtag inde i huset. men jeg kan da godt sætte en afbryder op udendørs....men er det nødvendigt??

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-09-11 09:46

Det må du ikke rode med selv.

Accepteret svar
Fra : Skruen

Modtaget 60 point
Dato : 21-09-11 09:52

Man må ikke lade en tilledning (ledningen i varmepumpen) være tilsluttet et andet sted end brugsgenstanden, og tilledningen må ikke være unødigt lang.

Få din elektriker til at sætte en mebrandåse på væggen, ved varmepumpen.

mvh

Michael

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 21-09-11 12:57

Kravet hedder en serviceafbryder. Jordforbundet. Alt andet er ulovligt. Og hvis det er GDS, så prøv at læse http://fpn.dk/bolig/trend_interior/article2228201.ece

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 21-09-11 13:51

ja...men så må jeg jo op med tegnedrengen igen, hvis jeg ikke vil være kriminel

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 21-09-11 15:31

Ja og er det en kinøjserpumpe, kommer du op med tegnedrengen hvert kvartal, når strømmen skal betales og om to-tre år når den brænder af!

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 21-09-11 17:22

Jeg har været så "snedig" og købe en Panasonic så det er go energi !!!

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 22-09-11 07:42

Hvis du har købt en Danmarkspumpen er du snedig. Har du købt ved Klimacompagniet risikerer du at være uheldig. Du kan få et par stykker ved mig derovrefra. De kan ikke afrime nogen af dem. Og Klimacompagniet står ikke ved deres garanti. Og så håber vi naturligvis at du har ladet en autoriseret kølemontør installere. Alt andet ville være forbudt. Og er anlægget ikke behørigt tomsuget, kan det være ligegyldigt. Så duer selv det bedste anlæg ikke særlig godt.

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 22-09-11 08:25

så er jeg snedig

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 22-09-11 08:28

Det var klogt. Men hvorfor hulen har installationsfirmaet så ikke rådgivet dig og forklaret dig at du skal have lavet en ordentlig jordet strømforsyning udvendigt - med en servieafbryder. Det burde de da klart vide.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 22-09-11 16:22

Den korte er jo at læse tilbudet igenmen og se hvad de har med og ikke med........

Bassebo....

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 23-09-11 21:13

ham der monterede den, havde ikke el-dulighedspas

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 27-09-11 10:28

Nå....så var der en elektrikker forbi....skal den have jord? var et af hans spørgsmål....sikke en torsk. jeg tror selv jeg sætter en afbryder op, og trækker en lednig, til udendørsstikket.

Nogle bedere forslag? måske nogle kender en dygtig elektrikker i Horsens området

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-09-11 22:57

Ja fra Vejle. Thomas Sohn. Ung fremadstræbende og pæren iorden. Han fatter noget og har iøvrigt en kort gloværdig fortid i kølebranchen.

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 23-10-11 20:04

Det lyder forkert
udedelen får strøm fra indedelen og så skal der være en jordet kontakt ved indedelen
Der må følge diagram med

Godkendelse af svar
Fra : janjuul

Dato : 15-03-12 19:03

Tak for svaret Skruen.
Det bliver nok det jeg gør
Mvh.Jan