/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
farvet papir til at ændre belysning?
Fra : jobestar
Vist : 1707 gange
100 point
Dato : 21-09-11 00:34

Hej, jeg har købt nogle sparepærer der har et ret koldt og kedeligt lys. (har jo nok til de næste 10år!)

jeg tænker at sætte noget farvet papir på lampeskærmen.

skal man bruge noget særligt slags papir/plastik der ikke kan brænde?

hvor køber man den slags?

og skal jeg være bekymret for at der bliver for varmt inde i skærmen, når den er designet til at være helt åben? (der er godt nok udluftning i toppen/bagi af skærmen)

vh mand med trist belysning

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-09-11 01:20

Sparepærer bliver ikke så varme som alm pærer. Så prøv dig frem. Og held og lykke med det.

Skriv gerne om dine erfaringer, andre kan godt bruge nogle forslag.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 21-09-11 07:36

Jeg har til fester ofte sat almindeligt silkepapir på lamperne, for at give en anden belysning. Det fungerer fint.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-11 07:52

Sjovt at melde i den forbindelse at glødepærerne hjalp til med rumopvarmningen, og når vi er i gang også de gamle "tykskærme"

Så ved jeg sgu ikke hvad der er billigst i varme, ialt 300-600 watts belysning med glødepærer i hele hytten (nu 1/10 med LED) eller at skrue termostaterne 1/2 tak op ?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-11 09:25

Sæt du bare kulørt papir om; sparepærerne udvikler stort set ingen varme (1/4 til 1/8 af tilsvarende glødelamper)
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-09-11 12:37

Du kan ikke lave en dårlig sparelampes lys godt medfarvet papir.

Glødelamper giver jævnt alle farver samtidig . Det kaldes hvidt lys. sparelamperne er kun med besemte farver i sammensætningen. Du kan dæmpe en af dem. Men det bliver det ikke bedre af.

De gode lamper har en sammensætning af mange farver , som er mere behagelig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-09-11 12:40

transor har ret i at sparelamperne ikke giver et sammenhængende lysspektrum, men det forhindrer ikke, at man kan forsøge sig med at dæmpe nogen af de mest ubehagelige farver

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 21-09-11 16:16

Tak for svaret pbp_et. og tak til de andre! ja det er sgu lidt surt at stå med 10 kedelige sparepærer der holder i 5-8 år..

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-09-11 16:42

Du må IKKE sætte alm. farvet papir om en sparepære (eller hvilken som helst anden pære)
De kan blive meget varme, især når de er "færdige"
Hvis du skal have fat i det rigtige, hedder det farveflitre, prøv bare at goggle det. Fåes i en mængde forskellige farver og tykkelser, og det kan ikke brænde.
Som allerede nævnt, findes der ikke "mirakelmidler" mod den dårlige farve visse sparepærere har.
Der findes i dag nogle der giver et forholdes vis fornuftig farvegengivelse, men de ligger jo selvfølgelig i den dyre ende af skalaen.

Farvefiltre fåes feks. hos www.arteq.dk

MVH