/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil lader ikke!
Fra : Peder99
Vist : 3716 gange
200 point
Dato : 20-09-11 20:22

Hej.

Jeg har en fabia fra 2001.

Konen var ude at køre i sidste hvor hun efter et kort stop på posthuset ikke kunne starte bilen. Starteren reagerede ikke når nøglen blev drejet. Der var lyst i instrumentpanelet.

Hun ringer til falck som måler på batteriet og siger det er dødt. de skifter det for 600kr. (så slipper de for at komme igen dagen efter!)

Det hjalp indtil 2 dage efter hvor lade lampen begynder at lyse.

Jeg har målt spændingen på batteriet til lidt over 12V med stoppet motor. Når jeg starter motoren flader spændingen til 11,6V.

Jeg går ud fra at ladesystemet ikke virker korrekt så, men hvad kan det være? - skal jeg bare gå efter en ny generator eller kan det være andet?
Er der andre tests jeg burde lave?
mvh
Peder

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-09-11 20:31

Generator, kilerem, ledningsforbindelser / samlinger, stel,.. også stel / batteri,
ellers få elsystemet udmålt på prøvebænk.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-09-11 20:36

find en ophugger du kan 'låne' en anden generator for test, og evt. køb.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 20-09-11 20:41

Nye kul/laderelæ og vi kører igen.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 20-09-11 21:23

hvor sidder det laderelæ "normalt"? - Det må jeg kunne måle igennem!

Jeg har hørt at sådan en generator ikke kan lade uden den får strøm. Det vil sige at hvis dette kabel er afbrudt så lader den ikke. Jeg har bare ikke noget diagram og kan se der sidder et 2 polet stik samt leder med stor kvadrat på generatoren. Jeg går ud fra at den store ledning at til at lade med forbundet til batteriet direkte og at det 2 polet stik er til at styre generatoren med. Hvordan kan jeg måle om dette kabel er knækket? - det er vel ikke forbundet til batteriet men til noget styring!

Vil gerne måle alle ting igennem inden jeg invisterer 2200 kr. på en ny generator.

Peder

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-11 21:36

Når du spørger om så elementære ting, skal du nok hellere få en mekanikker eller autoelektikker til at ordne det.
De 600 kr til ny akku var spildt. det var jo ikke akkuen som var defekt.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 20-09-11 22:08

Man måler spændingen over akkumulatoren medens motoren kører, efterhånden når man lader
motoren gå op i hurtig tomgang skal spændingen stige til over 13 volt. Gør den ikke det, er generatoren defekt og skal udskiftes med en ombytningsgenerator som er det billigste,sådan
gør man på et værksted.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 20-09-11 23:11

Fejlfinding på generator og ladesystem:
Af: Kim Horsevad
-
Version 1.0
Indledning:
Følgende beskriver en procedure vedr. test af generator, batterier og
ladesystem. Punkterne i vejledningen kan eksempelvis følges inden der søges
vejledning på forskellige internet-fora. Hvis man i eventuelle spørgsmål angiver
testværdierne fra denne vejledning vil el-kyndige personer have meget lettere
ved at komme med kvalificeret hjælp.
Ladelampen:
(Til disse målinger skal der ikke bruges værktøj eller måleinstrumenter)
A1: Lyser ladelampen ved slukket motor (Nøglen ude af tændingslåsen) ?
Ladelampen skal være slukket når nøglen er taget ud af tændingslåsen. Ellers
passerer der strøm fra batteriet og gennem generatorens vindinger mod stel.
Dvs. at batteriet langsomt bliver afladet.
A2: Lyser Ladelampen ved tændt motor (Motor på 2500 rpm) ?
Ladelampen skal være slukket når motoren er i gang. Det kan tage nogle
enkelte sekunder fra motoren er slået i gang til ladelampen går ud. Det er helt
normalt; men derefter skal den være slukket. Hvis ladelampen tændes når
motoren er i gang er det udtryk for en potentialeforskel mellem D+ og batteri-
plus, - altså en situation hvor generatoren enten ikke lader, eller ikke kan sende
ladestrømmen til batteriet.
A3: Lyser ladelampen når nøglen slåes til tænding (forvarmning), men motoren
ikke er startet endnu ?
Ladelampen skal tændes når bilen slåes til tænding. Når du slår din bil til
tænding er D+ forbundet (via ladelampen i instrumentpanelet) til batteriets
plus-pol.
© Kim Horsevad 2008 – Email: kim@horsevad.dk – tlf 61 33 05 89
Når bilen startes producerer generatoren faktisk ikke strøm fra hverken B+
eller D+ kredsløbet. Derfor vil generatorens regulator indstille generatoren til
maksimal ydeevne. Dette gøres ved at "kortslutte" D+ og DF. Derved går der
strøm igennem kredsløbet og ladelampen lyser op. Ladelampen _SKAL_ derfor
lyse når man slår bilen til tænding - og meget ofte også op til et par sekunder
efter at bilens motor er i gang.
DF er "dynamo field" – altså vindingerne i generatoren. Da en bosch generator
er afhængig af strøm udefra for at kunne producerer strøm skal der sendes
strøm ind til vindingerne. Den strøm man sender igennem DF er altså
kontrollerende for generatorens ydeevne. Denne strøm reguleres af laderelæet
eller regulatoren.
Når strømmen passerer fra batteri-plus over ladelampen, derfra til D+ og
derfra til DF kommer der strøm til generatorens vindinger. Derved begynder
generatoren at producere strøm, og der sendes strøm ud af D+. Dette får
ladelampen til at gå ud, idet der ikke flyder nogen strøm i ledningen (nu fra
batteri-plus til plus på generatoren)
Dette er den hovedsagelige virkemåde for en bosch-type generator. Enkelte
amerikanske generatorer er dog selv i stand til at "boot-strappe" sig selv.
Ledningsforbindelser:
(Til disse målinger skal der bruges en gennemgangstester eller et multimeter
indstillet på gennemgangstest. Når man måler gennemgang måles der
simpelthen om en strøm kan passerer igennem den givne ledning.)
B1: Er der gennemgang i ladelampen ?
Hvis ikke der er gennemgang i ladelampen kan generatoren ikke starte med at
levere strøm – den kræver en opstartsstrøm til vindingerne. Det samme
problem kan opstå hvis ladelampen udskiftes til en meget strømbesparende
pære – strømmen kan være så lille at det ikke er nok til at generatoren starter.
Ladelampen bør have et forbrug på omkring 2 watt.
B2: Er der gennemgang fra D+ på generator og til batteriets plus-pol over
ladelampen?
Hvis ikke der er gennemgang her får D+ ikke strøm fra batteriet.
B3: Er der gennemgang fra B+ på generator og til plus-pol på batteri?
Hvis ikke der er gennemgang her kan generatoren ikke levere ladestrøm til
batteriet.
B4: Er der gennemgang fra generator stel til minus-pol på batteriet?
© Kim Horsevad 2008 – Email: kim@horsevad.dk – tlf 61 33 05 89
Der er to sider i et elektrisk kredsløb. Derfor er forbindelsen fra generator stel
til batteri minus mindst lige så vigtig som plus-siden.
Spændingsmålinger:
(Til disse målinger skal der bruges et multimeter indstillet på DC
spændingsmåling)
C1: Hvad er spændingen over batteriet med motoren – og alt elektronisk
udstyr – slukket?
Hvilespændingen for et moderne bilbatteri skulle gerne ligge omkring 12.6 volt.
C2: Hvad er spændingen over batteriet med motoren på 2500 rpm?
Ladespændingen skulle gerne ligge imellem 13,6 og 14,7 volt.
Måling af stilstandsforbrug:
(Til disse målinger skal der bruges et multimeter indstillet på DC strømstyrke
måling – ampere)
D1: Motor og alt elektronisk udstyr i bilen skal være slukket. Nøglen ude af
tændingslåsen. Afmonter kablet der sidder på plus-polen på batteriet. Forbin
multimetrets ene prøveledning til dette kabel, og forbind det andet til plus-
polen på batteriet. Hvad er aflæsningen?
Her måles hvor meget strøm der løber i kredsløbet når alt er slukket. Der vil
sædvanligvis være et lille stilstandsforbrug – eksempelvis til at holde radioens
hukommelse i gang, eller til at holde et ur eller en alarm i gang.
Stilstandsforbruget skal helst kun være nogle få milliampere, ellers kan aflades
batteriet hurtigt ved stilstand. Et stort stilstandsforbrug kan nemt være tegn på
en kortslutning et sted
Måling af batterikapacitet:
(Hertil skal bruges et multimeter – samt mulighed for at frakoble
brændstoftilførslen. På en diesel uden elektronisk styring gøres dette lettest
ved at fjerne ledningen til brændstofrelæet – denne sidder sædvanligvis på
indsprøjtningspumpen – og er sædvanligvis den eneste ledning der fører hertil.
Et batteris kapacitet er et udtryk for hvor meget strøm man kan trække fra
batteriet over et givent tidsrum. Batterispændingen er dermed ikke et udtryk
© Kim Horsevad 2008 – Email: kim@horsevad.dk – tlf 61 33 05 89
for batteriets kapacitet.
Kapaciteten måles normalt i amperetimer, altså hvor længe man kan trække en
strøm på 1 ampere fra batteriet.)
E1: Mål spændingen over batteriet – med motor og alt elektronisk udstyr
slukket. Afmonter herefter spændingsforsyningen til brændstofrelæet – eller
sørg på tilsvarende måde for at motoren ikke får tilført brændstof –
eksempelvis ved at afmontere slangen der fremfører brændstoffet. Herefter
lader man starteren tørne motoren i 5-6 sekunder – uden at motoren skal gå i
gang! Herefter måles igen spændingen over batteriet. Hvilke værdier blev
noteret for startværdi og slutværdi? Hvad er forskellen på disse to værdier?
Ved ovenstående måling belaster man batteriet med et stort strømforbrug
(motoren der tørnes). Hvis batteriets spænding før og efter denne belastning er
nogenlunde den samme (ca +/- 0,5 volt) kan man regne med at batteriets
kapacitet er som angivet - altså tilsvarende et nyt batteri.
Hvis batteriets spænding efter belastningen er dalet kraftigt (flere volt) er
batteriet "klappet sammen" og bortskaffes på miljørigtig måde.
Der findes specielle måleapparater til at måle batterikapacitet med – men
ovenstående metode er næsten lige så sikker. Plus at metoden kan anvendes
uden at have adgang til specialmålegrej.

Håber at det hele er kommet med.
Højris

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-11 23:21

Hej Højris
Din forklaring om check er ikke helt korrekt.

Men hvad værre er at der findes flere forskellige måder som generatorregulator og ladelampe kan være forbundet på.

I rigtig gamle dage med jævnstømsgenerator og mekanisk relæstyring kunne man regne med at ladelampen ville lyse når generatoren ikke gav nok.
Men sådan er det ikke mere.
Med det gængse tyske system er det sådan at generatoren ikke kan give spænding nok, og lampen ikke lyse, hvis kullene er slidt op eller knækket.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-09-11 00:33

Oplevede noget lignende, hvor én af de 4 dioder i ensretterbroen var brændt. Det hurtigste vil nok være at skaffe en ombytningsgenerator, da skidtet er sammenbygget så kun specialiste kan renovere det.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 21-09-11 07:59

Vil det sige at når nu batteri lampen lyser er der ikke mange andre muligheder end at laderen er defekt? - hvis den slet ikke lader pga. knækket kabel eller lignende så ville lampen slet ikke lyse (ej heller når motoren startes)?

til Transor:
Jeg spørger om elementære ting fordi jeg aldrig har pillet ved en generator, men kender godt elektronik så det burde ikke være et problem når bare jeg ved hvordan systemerne virker!

Peder

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-11 10:16

Tja,.. hver bil,.. sine særheder,
prøv lige at læse her,. inden,. du skiller generatoren ad,
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=72&t=28517

iøvrigt kan du få generatoren testet billigt i en prøvestand, (uden bilen)

ps. det er ret sjældent en generator bliver defekt, medmindre den har været udsat for ualmindelig dårlig behandling,... eller kørt usædvanlig mange km.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 21-09-11 12:02

Det er ikke første gang, man har prøvet løkke og fromme løsning nyt batteri og hvad er det næste man prøver, en bil skal fejlsøges når der opstår problemer, generatoren laver ikke det den skal, få målt om den giver den rigtige spænding, den må gerne give 14 ja 16 volt, gør ikke noget og den kunne give antal ampere som den lover se på datablad det er lige så vigtigt med ampere som volt hvis en af de to dele svigter må generatoren rep, i nogle tilfælde kan man nøjes med at udskifte generatorens kul,
men det er også vigtigt at ensretter dioder er ok ,hvis den sprænger pære tit så er det galt med dioderne i generatoren det er da en lille rettesnor .

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 21-09-11 13:05

Nej den er helt gal hvis generatoren giver 16 V . Det vil ødelægge batteriet og lamperne brænder for hurtigt ud.

Regulatoren skal standse strømafgivelsen når spændingen når 14,3 V.

Hej peder
Hvis du er kyndig i elektroteknik, kan du vel nøjes med den korte forklaring.
Generatoren er topolet. Den har en trefaseviklet stator og en en magniteserongvikling på rotor ,som forsynes via to slæberinge med kul.
indbygget er en blade med 6 dioder i bro til den store + terminal. - er stel.

Derudover 3 eller 6 dioder til forsyning af magnetiseringsviklingen via en elektronisk spændingsregulator. Den har også ledning ud til ladelampen. Generatoren er selvstartende via reminensen eller via strøm fra ladelampen.

Den elektroniske regulator er ofte sammenbygget med kulholderen.

Min erfaring er at man bør skifte slæberingene, hvis kullene ikke kan holde.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 21-09-11 14:26

Til transor.

Tak for den fine beskrivelse! - har dog lidt mere.

Det betyder vel også at så længe min ladelampe lyser så er magnetiseringsviklingen aktiv og dermed burde generatoren genererer den ønskede spænding, med mindre der er noget i udgangstrinet der ikke er ok?

dvs. at kul, slæberinge, magnetiseringsvikling, spændingsregulator til styring samt kabel til forsyning af dette er tilstrækkeligt i ordent til at strømmen kan tænde min lampe.

hvad andgår reminensen som du beskriver så går jeg ud fra at dette har noget motorens rpm at gøre.

da jeg ikke får mere end ca. 11,6V på et helt nyt batteri selv ved mere end 2500 RPM, så tyder alt på at det er udgangstrinnet eller ladekabel der ikke er OK?

tror jeg vil prøve at måle broen i udgangstrinnet og ladekablet! - hvis dette ikke give mig nogen fejl kan jeg ikke gøre meget andet end at købe ny generator - vil du ikke give mig ret i det?

Peder

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-11 15:08

Citat
hvis dette ikke give mig nogen fejl kan jeg ikke gøre meget andet end at købe ny generator - vil du ikke give mig ret i det?

Joo,.. det er sådan de fleste værksteder gør, det giver nemlig flest penge i kassen,..
så er både batteri + generator skiftet,.. herefter er der nærmest kun ledningerne og samlinger der kan være fejl på,

så hvis du ikke gider at kontrollere ledningerne + ledningsforbindelser først,
har udskiftningen af batteri + generator i værste fald været,.. forgæves,
det er sådan en 'dum' fornemmelse, hvis det viser sig at være en bagatel,

omvendt kan du også være heldig at 'ramme rigtig' når du skifter generatoren.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 21-09-11 17:24

At gøre en almindelig fejl til et større akademisk spørgsmål,får en gammel automekaniker til at krumme
tær i skoene. Når vi fik en bil med den fejl ind om formiddagen, så skulle den være klar til aflevering om
aftenen så kunden kunne køre til arbejde næste morgen, så ud med generatoren og ny i.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-09-11 18:09

Hvis det er en Bosch generator kan du med fordel skifte kulholderen. Den sidder med to skruer og har indbygget spændingsregulator. Du kan finde dem hos T. Hansen, Biltema m.fl. for ca. 100 kroner og hvis generatoren er bare nogenlunde tilgængelig klare det på 5 minutter.
HVIS det så ikke hjælper, har du en ny kulholder i reserve, men det er langt billigere end, at udskifte generatoren i første omgang.
Evt. kan du demontere den kulholder der sidder i nu, og tage et kig på kullene inden du gør noget andet. Er de slidt næsten ned, er der stor sandsynlighed for, at det er her problemet ligger.
Træk evt. de slidte kul lidt ud, så fjederen strækkes og monter så og afprøv. Lader den nu tilfredsstillende, er det lige for, - og du kender fremgangsmåden.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 21-09-11 19:15

Hej igen.

Jeg har haft generatoren ude og kan se det er en BOSCH. Den ser ikke umiddelbart slidt ud, heller ikke kulene.

Jeg har også prøvet at måle spændingen på det 2 polet stik som jeg regner med leverer strøm til kulene således at generatoren kan lave ladestrømmen. Der er kun nogle få mV potentialeforskel på disse to ledere. Jeg regner med at denne magnetiseringstrøm skal komme fra en form for styring. Hvad skal spænding på dette stik være?

Min batterilampe lyser så længe stikket er tilkoblet generatoren hvilket tyder på der løber en strøm, men kan det være at denne styring ikke leverer det potentiale der skal til for at generatoren kan lade?

Peder

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-09-11 21:32

Spændingen på D+ skal normalt ligge på 12 - 14 volt dvs. batterispændingen målt igennem ladelampen. Hvorfor du har to ledninger ved jeg ikke lige, men i princippet kan du tilføre en + direkte fra batteriet til D+. Så skal generatoren lade.
Har du målt spænding på det kraftige kabel ? Der skal være direkte forbindelse til batteriet. Nogle producenter fører kablingen via starteren og det er ikke ualmindeligt, at kabelforbindelser på startere enten ruster, eller korroderer.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-09-11 12:10

Forsvandt problemet så ved at montere en ny generator,.. ?

Godkendelse af svar
Fra : Peder99

Dato : 23-09-11 20:50

Tak for svaret transor.

Hej.

Så fik jeg en ny generator og problemet ser ud til at være væk!

Tak for alle inputs, selvom det alligevel resulterede i den dyreste løsning. Jeg er ret sikker på at det var laderelæ eller diodebroen der var røget. var ude hos bosch autoservice som også testede den, de kunne dog ikke skaffe reservedele som de sagde var i restordre hos bosch så havde ingen udvej. PS THansen og biltema havde heller ikke reservedelene!

transator for points for hans beskrivelse af generatoren funktion!

Peder