/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Vedr. graviditet, bolig og SU
Fra : soyeljefe
Vist : 612 gange
400 point
Dato : 19-09-11 21:18

Hej, jeg har lige en samling spørgsmål, som jeg og min kone tumler med. Jeg ved godt det er forholdsvis mange ting, men de hænger sammen på flere måder.

Kort om os:
Vi har tre børn, jeg arbejder men min kone arbejder ikke og har ikke arbejde (og får ikke dagpenge). Hun blev optaget på en uddannelse, som hun søgte her ved sommeroptaget. Uddannelsen fungerer dog på den (MEGET usmarte) måde, at man bliver fordelt, så man starter enten september eller februar. Det gik hverken værre eller bedre, end, at hun blev sat på februarholdet, men fik svar så sent, at hun ikke kunne, nå at komme på andre hold, samtidig er det så kort tid, at det er svært at finde et arbejde i mellemtiden, dvs. ingen penge i disse 4-5 måneder. Nu er hun så blevet gravid med tvillinger (igen) og bliver derfor nok snart sygemeldt, da man som oftest ikke kan udføre noget som helst arbejde.
Er der nogen der ved, om der er nogensomhelst mulighed for, at kunne få penge. For hun bliver nok sygemeldt før hun kan starte til februar, så det er muligt vi heller ikke kan få SU, fordi man skal have været studieaktiv og det kan nok ikke lade sig gøre (grundet sygemelding).

- kort: kan man i vores situation skaffe nogle ekstra penge?

2. spørgsmål:
Vi er også så heldige, at vi har en 2 værelses bolig på 64 kvadratmeter (nu snart fyldt op med 5 børn). Vi har 7-8 års anciennitet i en boligforening (som vi dog ikke har boet i, fordi vi venter på at få tildelt en bolig), men vi er gået fra, at få tilbudt lejligheder som nr. 14 til nu at ligge nummer 150 (dvs. pænt langt baglæns), er det ikke muligt, at få en form for fortrinsret i en almindelig lejeboligforening, når man er ved at sprænge rammerne i den nuværende bolig?

Håber VIRKELIG der er nogen der kan hjælpe med noget af det, for det er rimeligt fortvivlende.

På forhånd mange tak

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-09-11 21:27

Kommunen udlejer mange lejligheder og måske er det derfor du er kommet langt ned på listen. Kommunen kan bestemme hvem der skal ind i bebyggelsen for at forebygge getto dannelser. Det kan en boligforening ikke.

Så i skal henvende jer til kommunen. I har en sagsbehandler så ring i morgen og sig i vil bestille tid hos en sagsbehandler. Og tag så alle relevante papirer med. Og forbered hvad i vil snakke om.

For i har brug for hjælp.

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 19-09-11 21:36

Jeg talte på et tidspunkt med en sagsbehandler, men hun sagde, at man kun kunne få noget, hvis man var i decideret nød (altså uden tag over hovedet osv). Samtidig går jeg ikke ud fra, at man har nogen som helst for for medbestemmelse ift. lokation osv. Det vil være svært, at skulle flytte alle børnene fra deres nuværende institution osv. Jeg har i hvert fald fået fornemmelsen af, at hvis man går til kommunen, så kan man blive placeret i Ringkøbing, selvom vi bor i Århus (sådan lidt groft sagt), er det ikke sådan?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 19-09-11 21:45

vedrørende uddannsels og SU(måske også de andre problemer) så prøv SR-Bistand http://www.sr-bistand.dk/

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 19-09-11 21:52

nej kommunen har kun råderet over lejligheder i egen kommune. Måske kan SR-bistand hjælpe jer med en bisidder, dvs en der kender reglerne og kan gå med jer på kommunen. Så bliver det særere for kommunen at afvise jer. Kommunerne lever højt på at mange mennesker(de fleste) ikke kender love og regler.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 19-09-11 21:53

rettelse særere= sværere

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 19-09-11 22:01

Det vil jeg lige prøve... :)

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 19-09-11 22:09

måske endnu bedre: mødrehjælpen i Århus. https://www.moedrehjaelpen.dk/default.aspx?func=article.view&id=276 Der skal bestilles tid. Rådgivning til hele familien
Vi rådgiver bl.a. om sociale rettigheder, uddannelse og arbejde, parforhold, graviditet, abort, vold i familien, skilsmisse, forældremyndighed, samvær og økonomi.
-> Læs mere om hvad vi kan hjælpe dig med

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-09-11 23:03

Jeres lejlighed er for lille til alle jer, så kommunen skal hjælpe. Men det er et godt råd at i skal henvende jer til Mødrehjælpen. De hjælper mødre. Og der sidder kvalicerede folk der.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 19-09-11 23:40

i de seneste år har de også hjulpet fædre og familier.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 20-09-11 05:15

Sådan noget skulle I jo tænke på inden I laver alle de unger.

vic200

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-09-11 06:46

Kommunen har anvisningsretten til min. hver 4. bolig der bliver ledig i almennyttigt byggeri.

Men det plejer at foregå på den måde, at man må tage hvad der kommer.
F.eks. fik jeg, via best. arbejde i boligselskab, kendskab til en mor med en 8-årig datter, som fik tildelt en et-værelses lejlighed.

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 20-09-11 07:40

Jeg prøver lige, at kontakte de forskellige. Tak for hjælpen indtil videre, nu må vi lige se hvad vi finder ud af.

@ vic200: bliv dog voksen - 3 graviditeter -> 5 børn er ikke noget man lige planlægger.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-09-11 09:18

Hej soyeljefe.

Som du fremstiller det, så er der ingen økonomisk hjælp at hente fra det offentlige. Som andre er inde på, så er der kun private organisationer tilbage. Jeg har ikke kendskab til Mødrehjælpen i dag, men i 1967, var det ALENE dem, som hjalp os gennem vores økonomiske krise og ikke Grenå kommune!

Problemet med bolig, ligger ikke lige sådan for, da I har "tag over hovedet", men det er rigtigt, at kommunen har "råderet" over et antal boliger i det almennyttige byggeri, så kontakt kommunen for bolig og Mødrehjælpen for økonomisk hjælp.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-11 10:40
Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 20-09-11 12:12

Der står de de bor i århus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-11 12:17

Ups, det havde jeg overset... men her er en lille start, du kan jo selv søge videre

http://www.boligportal.dk/lejebolig/soeg_leje_bolig.php

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-09-11 19:12

Citat
Jeres lejlighed er for lille til alle jer, så kommunen skal hjælpe.

Blot en strøtanke:(Ikke adresseret til trådstarter,men almenvældet).

I en moden alder,kan jeg ikke lade være med at tænke på,hvor godt vi har det.... og hvor krævende,vi er blevet.
Under valgkampen hørte vi igen, gang på gang,at nu er vores velfædssamfund nedlagt,og det hele er så ringe og sørgeligt.

Som den ældste,af otte børn (kunne ha`været ni.Mor blev sparket af en ko,hun malkede) kan jeg oplyse,at vi boede i en lille stuehus,på 65 kvm.Der blev sku`ikke spurgt efter,hvor mange kvm. der var til rådighed pr.person.

Jeg har prøvet at liste ud i hønsehuset,om der kunne findes en halv snes æg.Så kunne der byttes med lidt varer hos købmanden.

Mine forældrer,har ikke nogensinde fået halvtreds ører,af det offentlige.... man klarede sine egne affærer.

Derfor kan jeg blive allerhelvedes forarget,når især de røde,påstår at vores velfærdssamfund er nedlagt.Og vi har så og så mange tusinder fattige.Der er simpelthen ingen idag,der ved hvad fattigdom er. Det er kun grådighed og misundelse,der præger vort samfund idag.

Åhh... hvor det hjalp.

Æret være mine forældrer..... de forstod at kæmpe..... og holde sammen på stumperne.

M.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 20-09-11 20:22

jeg har også haft en meget fattig barndom, med lidt plads til 5 børn. men jeg idylliserer det ikke, det var hårdt at være fattig. Og der er forskel på en lille bolig på landet med meget udendørsplads/have, og en lille lejlighed i byen. Og vi behøver ikke komme på niveau med "de gode gamle dage".