/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Optage samtaler
Fra : supermusen
Vist : 1982 gange
100 point
Dato : 19-09-11 18:34

Hejsa igen allesammen,
Jeg har lige været oppe og diskutere med en af mine venner. Må man optage en samtale med f.eks. en læge eller anden embedsmand uden at gøre vedkommende opmærksom på det? Jeg mener ikke at man må, men min ven mener, at det må man gerne, men man kan bare ikke bruge det som bevisførelse i retten. Hvad hvis man optager en samtale med en skolelærer. Må man det? Hvad er reglerne? Og hvad hvis man optager en samtale med en chef? Hvis nu man synes, hun eller han chikanerer én? Er det ulovligt? Og hvad er straffen? Det gælder en god middag - spørgsmålet er bare, hvem af os, der skal lave den

Hilsen
Supermusen

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-09-11 18:36

Her er lidt om telefonsamtaler:
http://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/arkiv-over-afgoerelser/artikel/vedroerende-optagelse-af-telefonsamtaler/

I øvrigt har vi haft et tilsvarende spørgsmål tidligere, måske kan du have glæde af at læse det:

http://www.kandu.dk/Spg95745.aspx

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 19-09-11 18:37

Der er lidt om det her:

http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02515122

Der er også en tidligere tråd her fra kandu:

http://www.kandu.dk/Spg95745.aspx

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 19-09-11 18:37

Damn pifo.. der var du lidt hurtigere

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-09-11 18:39

Ha ha - ja, kartoffel, men tiden viser, at vi kom over målstregen samtidig

Kommentar
Fra : supermusen

Dato : 19-09-11 18:53

pifo og dova: det kandu spørgsmål, som I begge henviser til er et annulleret spørgsmål, og jeg kan ikke helt finde ud af et klart svar. Undskyld, måske er det bare mig, der er langsomt opfattende.
Jeg prøver bare med to simple ja / nej spørgsmål i stedet:
Må jeg optage en samtale med en chef, som jeg synes chikanerer mig, uden at han ved det?
Kan jeg bruge det i forbindelse med en eventuel retssag?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 19-09-11 19:00

Det er lovligt.

http://www.advokatfirmaet.dk/vaerd-at-vide-om-jura/om-det-at-optage-telefonsamtaler/

Citat
Det er altså ikke forbudt at optage telefonsamtaler, så længe du blot selv deltager i samtalen. Det er hensynsfuldt at oplyse det på forhånd men fuldt ud lovligt at lade være.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 19-09-11 20:33

Ja, du må godt optage en samtale med din chef - også skjult optagelse.

Om du kan bruge den i en retssag, ved jeg ikke, man skal vel være helt sikker på, at den er ægte.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-09-11 06:48

Jeg husker ikke lige §'en, men af straffeloven fremgår det, at det ikke lovligt, at optage samtaler o.l. man ikke selv deltager i.

Ergo må det være lovligt, at optage fra møder o.l., som man selv deltager i.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 20-09-11 15:25

for nyelig blev 3 unge mænd frikendt for voldtægt, ved at en skjult optaget videosamtale afslørede den unge dame for falsk anmeldelse, så ja det kan godt bruges som bevisførelse, og ja, det er lovligt så længe èn af de aflyttede parter er bevidst om at optagelsen finder sted.
Håber det kunne bruges

Godkendelse af svar
Fra : supermusen

Dato : 06-10-11 20:06

Tak for svaret Teil.