/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjælp til at forstå fælg info?
Fra : Ascom_6230
Vist : 546 gange
50 point
Dato : 19-09-11 16:37

Søger lidt hjælp til at forstå oplysningerne på fælge?
Jeg har en Peugeot 307 1,6 XR fra 2001 som jeg i længere tid har ønsket at skifte fælge på.

Mit spørgsmål lyder på, hvordan man skal forstå ET?
Hvad er dette udtryk for, og hvad betyder det hvis ET ikke er det som det skal være. - Altså 34 istedet for 31 (eksempelvis)

Jeg har fået fortalt ved Peugeot, at ved en 17 tommer fælg, skal ET være 31 og boltafstanden hedder 4*108
Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-09-11 16:42

http://www.fairbizz.dk/Boltcirkeltabel.html

måske kan du blive lidt klogere af det her.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-09-11 16:43

ET er udtryk for udpresningen

Kommentar
Fra : Ascom_6230

Dato : 19-09-11 17:24

trimare46
307'eren står ikke på den liste du linker til. Men har fundet flere lister ligesom denne du linker til. Men vil gerne vilde mere om, hvor vigtigt det er, at ET er fuldstændig korrekt - og hvad konsekvensen er hvis dette ikke er. Kan man bruge spacere så, eller hvordan??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-09-11 17:36

Der er mange ting ved fælge, som skal passe.

Boltehullerne . Det siger sig selv.
Fælgens form . Den må ikke skrabe på bremsekaliber mv.

Indpresningen : hvis den ikke er korrekt vil dækkets reaktions kraft give et unødigt moment på lejerne. Når vognen står stille, eller kører ligeud skal Dækkenes midte være midt mellem yder- og inderleje. Hvis indpresningen er forkert vil lejerne i bedste fald bare blive slidt hurtigt. I værste fald vælter man for let.

Fælgenes diameter og bredde skal passe til dækkene. Burde sige sig selv. Alligevel er der tosser som prøver med for brede dæk.

Brede dæk glider nemmere (i grøften) i vådt eller glat føre.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-09-11 20:58

jeg skrev noget om udpresning, men det er nok indpresning som transor skriver. og jeg tror svaret fra transor beskriver det ret godt.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 18-10-11 22:34

Se lige her ! Her forklares ET-udtryk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Offset_%28wheel%29

Kommentar
Fra : steno

Dato : 18-10-11 23:05

Her er om din bils fælge:

http://www.hi-speed.dk/hjulguide.html