/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Udskrivning
Fra : moltov
Vist : 513 gange
100 point
Dato : 22-05-03 13:01

HJÆLP! Hvordan får jeg mit system (Win98) til at udskrive fra et DOS program til en USB port med printeren isat?

VH
Moltov

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 22-05-03 13:30

I din bios opsætning skulle du, såfremt dit bundkort er af nyere dato, finde en USB via DOS funktion som normalt ikke er aktiveret.
Om der er andere forudsætninger som skal plejes kan jeg på nuværende tidspunkt ikke sige.
Mvh OW

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 22-05-03 13:30

Hej moltov.
Hvilket dos program ønsker du at udskrive fra og hvilket format er filerne i? txt? doc? wpd? Kører du windows imens at du prøvet at printe ud fra dos? er driveren til printeren installeret i windows?

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 22-05-03 13:32

Hej judas

Det er et gammel DOS spil (CM2). Jeg tror at den sender ud i txt form.

VH
Moltov

p.s. Oldwiking, jeg vil lige afprøve det senere idag. (Det er en 450 MhZ maskine, så jeg ved ikke om bundkortet har sådan noget)

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 22-05-03 13:35

Kører du windows imens? fordi hvis printeren virker i windows kan du jo bare finde txt filen og udskrive den der fra.

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 22-05-03 13:35

Hej Moltov;

Du kan forsøge følgende fremgangsmåde:
1). Vi forudsætter, at din computer har navnet MinPC
1). Del din printer. F.eks. MinUSB
2). Lav følgende kommando fra en DOS prompt net use lpt1: \\MinPC\MinUSB
3). Prøv at udskrive til lpt1

Bemærk, at har du mellemrum i dit computenavn, så skal det stå i ""
Tager vi eksemplet ovenfor, så er kommandoen altså:
net use lpt1: \\"Min PC"\MinUSB

God fornøjelse med ovenstående. Har du problemer, så vend endelig tilbage.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 22-05-03 13:48

Davs igen;

Vi snupper lige nogen af de kommentarer andre er kommet med!

Er driveren installeret i Windows?
-------------------------------
Det er totalt ubetydende, om driveren er installeret i Windows. Når man udskriver DOS udskriver man til en
port, og ikke til en printerdriver. Du kan sagtens have printere på din PC, som ikke er defineret i Windows,
men stadig bruge dem i DOS programmer.

Hvilket format er filerne i?
Igen er det ligegyldigt! En WPD fil er f.eks. en fil der er lavet i et "internt" WordPerfect Document format.
En WPD fil kan ikke umiddelbart udskrives, da den ikke indeholder printerformattering.
De typiske printfiler navngives altid PRN eller for HP printere som PCL. På sidst nævnte måde kan man umiddelbart
se, hvilket print format filen er skrevet i.
Filer som TXT eller GEN er typisk rå ASCII tekst filer, som ikke indeholder specielle printkoder. Disse kan uden pro-
blemer læses på skærmen; eller printes ud - uafhængigt af printer.

Mit råd er egentlig! Pas på med de nemme løsninger!! Spørgsmålet var vel egentlig, hvordan man fra DOS kan om-dirrigere et DOS print til f.eks. LPT1 til af komme ud på en USB printer.

.... og endelig den "kedelige del" af det hele. Flere USB printere har ikke noget selvstændigt printsprog eller hukommelse til at gemme dokumentdata i under udskrivning. De baserer sig typisk på de muligheder, som Windows stiller til rådighed.
Et "strålende" eksempel på dette er f.eks. HP Laserjet 2500 Den mindste model; 2500L; har USB port - men ingen PCL understøttelse. Standard modellen 2500 har både USB og LPT port - og har fået PCL understøttelse med.
Den mindste kan ikke udskrive fra DOS; men storebror kan.

Derfor! Kig lige i din dokumentation til printeren - før du begynder at bruge mange timer på det.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 16-06-03 16:37

Men den siger bare, at man kun kan gøre det på serveren. Og jeg har hak i den del, hvor man kan få den til at arbejde som server

Moltov

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-03 01:13

Hej Moltov;

Hip hurra! Har lige været gennem noget gammel teknisk dokumentation omkring Windows 98 kernen - og jeg må bedrøve dig med, at man ikke kan lave en omdirrigering til sin egen lptxort til en printer på ens egen maskine.

Det kan lade sig gøre i W2K og senere - men W98 understøtter ikke denne facilitet.

Den "Server rolle" du omtaler har med prioritering af programmer at gøre - ikke noget med dette.

Jeg må derfor trække min kommentar tilbage; men jeg mente faktisk at denne "bug" var løst i Windows 98 - men det er den desværre ikke! Har testet det på anden maskine, så der er ingen "nemme" løsninger.

Måske kan du anvende en TCP/IP printerdeler med USB udgang. Mange printdelere kan navn-gives; f.eks. PrintSir; og kan du gøre dette vil printerdeleren optræde som en PC - og så kan du lave en om-dirrigering.

/MVH Smitty

Godkendelse af svar
Fra : moltov

Dato : 23-07-03 11:43

Tak for svaret Smitty.

Jeg prøver med en IP printerdeler...

Moltov