/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Lægevagten og 112
Fra : Nordsted1
Vist : 1226 gange
50 point
Dato : 17-09-11 21:09

Er der andre end jeg, der føler at det slet ikke er godt nok som det kører nu??

Eksempler... jeg ringer til lægevagten kl. 6.15 og siger, at jeg har meget brug for at få en læge ud og tilse en person... jamen vi kører ikke ud nu, for vi lukker ned kl. 7, jeg siger at jeg overvejer at ringe 112, hvortil jeg får svaret --- det er misbrug af systemet ---

Jeg ringer til natsygeplejersken og fortæler det samme, men med samme svar. Lidt senere er jeg ikke i tvivl om at det er 112, og patienten bliver kørt til hospitalet med fuld udrykning.

Næsten samme situation opstår i nat, dog med den undtagelse at jeg med det samme ringer 112, men skal trygle og be' om en ambulance, ( i ca 10-15 min) flere gange bliver jeg bedt om at lægge på, og ringe til vagtlægen, til trods for at jeg fortæller, at ugen forinden var det med fuld udrykning, jeg føler mig fuldstændig magtesløs, for hvor får man så hjælp, når man står med en ukontaktbar hjertepatient???

I morgen skal jeg på førstehjælpskursus, og føler at det er mere vigtigt end nogensinde, men kan det virkelig være rigtigt, at man ikke kan få hjælp når man beder om den??

Hilsen en mega træt og til tider desperat Nordsted

Kommentar
Fra : pims

Dato : 17-09-11 21:17

Nu kan det være svært at vudere, eftersom vi ikke ved præcis hvad der blev sagt i telefonen.
Det er jo normalt sådan, at lægen vuderer, hvilken hjælp der er brug for, ud fra de oplysninger han/hun får. Måske har du sagt noget som på en eller anden måde er blevet tolket forkert. Men det er jo kun gætterier. Jeg har været så heldig, at de gange jeg har ringet til lægevagten eller 112, har jeg fået øjeblikkelig hjælp. Jeg mener da bestemt heller ikke at det bør være anderledes.
MVH. Pims

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-09-11 21:22

Det kan da godt være jeg har formuleret mig forkert, men når jeg siger at en person er ukontaktbar , er det så rimeligt at man skal begynde at diskuterer, specielt i nat, hvor jeg fortæller at patienten blev kørt afsted med fuld udrykning ugen forinden.

Pims jeg bor i Nordsjælland, hvor i landet bor du? Måske det kun er her det fungerer sådan?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-09-11 21:33

Nordsjælland har vi hørt om før.
Send en klage. Smør rigeligt på næste gang.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-09-11 21:36

jeg gad vide, hvordan man forklarer , at det kun er tilladt at have akut brug for hjælp iden for en bestemt tidsramme. jeg har intet svar på, hvad patienter i nød kan stille op.
men lige nu føler jeg blot en kvalme af angst, da kroniske sygdomme vil betyde en barsk afgang for mit vedkommende.
så jeg kan blot føle med dig med de urimelige oplevelser, du har haft.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-11 21:58

Det bliver nu spændende, at se om den nye regering vil lave det bedre.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-09-11 21:58

Jeg har (heldigvis) endnu ikke prøvet at stå i en situation hvor det har handlet om liv eller død, men de gange jeg har ringet til lægevagten har jeg oplevet, at få ordentlige/fornuftige svar på mine spørgsmål.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 17-09-11 22:03

kan godt forstå din skuffelse,

men sådan går det efter 10 år med en liberal regering, sundhedsvæsenet har været udsat for kæmpe besparelser.

og de ville fjerne de regioner de selv etablerede for 5 år siden, hvis de blev genvalgt, hvilket de heldigvis ikke gjorte.

vi må bare håbe at regionerne får flere midler fremover, så de kan rykke ud til akutte patienter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-11 22:07

Øh - hvem var det lige som startede alt det regionspjat op..................bare fordi man ikke havde styr på ledelserne rundt omkring.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 17-09-11 23:46

Det er desværre ofte sådan at hjælpen afhænger utrolig meget af den person man får i røret, både mht. 112 og lægevagten.

Det er jo menneskelige vurderinger der ligger til grund for deres svar. Jeg har erfaringer med nogenlunde det samme, dog ikke ukontaktbare personer, men alligevel nogen der havde brug for en ambulance.

Lægevagten i telefonen var meget sur og der skulle rigtig meget overtalelse til før der kom en læge. Men den læge der så kom var meget venlig og sagde det var helt rigtigt at ringe efter dem, og han rekvirerede en ambulance (så det har jo været alvorligt nok).

Der har også været rekvireret en ambulance, hvor den ene blev meget sur og sagde at personen bare sov (personen var altså helt blå); hvor den anden redder sagde at hvis det skulle ske igen skulle der bare ringes efter dem.

2 eksempler på hvor forskelligt det kan være afhængig af personen der besvarer opkaldet. Man må så bare forsøge sig med andre veje for at få hjælp.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 18-09-11 00:41

Føler meget med dig Nordsted1

Jeg har været i samme situation med min gamle far. Han havde lungekræft og var meget svækket. Da min mor ringede til lægevagten - min far var blå og kunne ikke få luft - blev hun mødt af en ubehagelig læge som afsluttede samtalen. Jeg var hos mine forældre på det tidspunkt og jeg ringede op og gav lægen en opsang - truede med bål og brand. Lægen svarede uforskammet, at han da ikke kunne indlægge min far bare fordi min mor og jeg måske troede min far var ved at dø!!

Jeg lagde røret på og ringede 112 og sagde at min far var helt blå i hovedet og var ikke til at komme i kontakt med. Der kom en ambulance straks.

Hospitalet sagde at han havde været død hvis han ikke var kommet under behandling. Min mor og jeg spurgte hvordan vi kunne undgå en lignende situation, og min far fik en åben indlæggelse. Med sådan en er det bare at ringe 112 og sige at patienten har åben indlæggelse, så kommer ambulancen - helt uden at skulle parlamenterer med en irriterende person der ikke passer sit arbejde.

Jeg håber at den person du omtaler kan få en åben indlæggelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-09-11 05:41

f.larsen

Citat
Man må så bare forsøge sig med andre veje for at få hjælp.

Hvordan??

Jeg kommer først på senere, førstehjælpskurset venter

Kommentar
Fra : pims

Dato : 18-09-11 09:47

Nordsted, jeg bor på sydfyn og der er rigelig debat om responstider og den slags.
Men når du siger til dem, at vedkommende er ukontaktbar, så skal de bare få fingeren ud og komme afsted. Så er der ikke noget at misforstå.
Pims

Accepteret svar
Fra : Klatterup

Modtaget 50 point
Dato : 18-09-11 10:19

Kære alle sammen.

Lad være med at blande politik ind i dette, sagen er alt for alvorlig til dette.

Og så til sagen, nu har jeg arbejdet som samarit i 30 år, og kan tale med om de ting gennem lang tid, og det har ikke ændret sig en tødel, tro mig, før var det politiet som udelukkende tog imod alarm opkald, hvor der opstod mang groteske situationer. Nu er det sygeplejersker, men det er ikke bedre.

De skal spørge ind til hvad der er galt, OK, en anden gang må du bare sige at personen ikke trækker vejret og er blå i hovedet (det første er vigtigt) det andet er en følge af det første, og så skal det gå stærkt, det kan få dem til at lette i en fart.

Bed om personens navn og tjeneste nr. så er de klar over der vil komme et efterspil, og de fleste gange vil de ændre adfærd.

Jeg stod engang med en dreng på 10 år som havde et formodet skinnebensbrud, her fik jeg at vide vi kunne stoppe ham ind på bagsædet af en bil, (så blev jeg grov) og bad vedkommende i den anden ende af røret om at komme ud så jeg kunne brække hans ben og bagefter stoppe ham ind på et bagsæde, der kom en ambulance.

Så mit råd er, bliv ligeså grov som de er, og bed om navn og nr.

Jeg lå herhjemme engang med et knæ der var gået af led, her blev jeg spurgt om jeg det var låst fast (ja for pokker) kan du bøje og strække benet (nej for h#¤%&¤# ikke når det er gået af led) og send så den ambu. ja den kom, men jeg var rasende.

Man lærer bare ikke på førstehjælpskurser at blive grov, men det er engang imellem nødvendigt.
Nogle steder i landet kan de få tingene til at fungere, andre steder ikke. Det har en hel masse at gøre med hvordan der bliver spurgt og så svarene derpå, det er desvære ikke altid de tager svarene for gode varer.

Og så er det personalet som har misforstået deres mission med jobbet, de tror det går ud på at begrænse antallet af kørsler om det så er med eller uden musik er dem komplet ligegyldigt, de tror de er blevet små guder, og det er de ikke.

Når den slags sker, så er det vigtigt at klage, for ellers bliver det aldrig bedre.

Ekstra penge osv. tror jeg ikke på vil hjælpe på problemerne, det er de mennesker der sidder i den anden ende af røret der skal ændre adfærd, og det kan penge ikke få dem til.

Stakkels Nordsted1 det er grimt det du oplevede, jeg håber aldrig du skal opleve det igen, det er forfærdeligt, men er det alvorligt så ring 1-1-2 med det samme, og smør tykt på, trækker de så vejret når ambu kommer er det jo bare fint.

Håber du fr noget ud af kurset. De bedste hilsner.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-09-11 12:12

Citat
Men når du siger til dem, at vedkommende er ukontaktbar, så skal de bare få fingeren ud og komme afsted. Så er der ikke noget at misforstå.

Helt enig.

Min datter fortalte lige, at hun i Hjemløs avisen havde læst om en ung mand, der finder en hjemløs, som pludselig er blevet dårlig, han var på det tidspunkt ikke beruset, efter beskrivelsen. Men de ville ikke sende en ambulance. Han skulle kontakte politiet- det gør han så, men bliver henvist til ambulance. Tilsidst er der en dørmand, security et eller andet- da han ringer kommer der hul igennem og manden blev indlagt.

Det er da også for sølle, at der er forskel på folk når de ringer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-11 12:32

Men jeg må også lige sige, at jeg er blevet hentet hvergang, den har været gal.
Det har været om natten og tidlig morgen, og min kone har bare fortalt at jeg var skvattet om, og en af gangene havde hun ingen kontakt.

Men min svigerindes mand falt om og der gik 45 min inden ambulancen kom.............for sent.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-09-11 15:26

En bemærkning.
Patientklagenævnet har meget at lave, det tager 12 måneder
inden de kan behandle en klage. Så går der måneder inden
sagen er færdigbehandlet.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 18-09-11 22:49

Det jeg mente var:

- at kommer man ikke igennem med at få en læge ud gennem lægevagten, må man ringe 112 og få en ambulance

- har man først ringet 112 og ikke kan få en ambulance, må man ringe til lægevagten

I de 2 tilfælde jeg skriver om lykkedes det jo at få henholdsvis lægevagt og ambulance ud.

Kommer man ikke i gennem med sit ønske nogen af stederne bliver det jo svært. Der er ikke andet at gøre end at blive med at ringe og ringe og ringe, til de bliver så trætte af det, de sender en læge eller en ambulance. (Nogen bliver jo så desperate de selv kører vedkommende på skadestuen.)

Det er jo bare træls, at det i vores lille "smørhul" nogen gange skal være så svært at få dem, der skal redde liv i tale.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 19-09-11 02:45

Det er altid noget skidt at bede om hjælp, når der er ved at være vagtskifte.
Sådan har det altid været.
Men klatterup giver et udemærket råd. Bed om navn og tjeneste
nummer.
Så kan man i det mindste give vedkommende et indtryk af at man ikke er sådan at afvise.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-09-11 08:47

Citat
Det er altid noget skidt at bede om hjælp, når der er ved at være vagtskifte.
Sådan har det altid været.

De folk som sidder i vagt, bliver betalt for netop det job.
Så den godag og farvel seance bliver de ikke betalt for, men naturligvis skal der foregå en professionel "overlevering" ved vagtskifte.
Jeg har selv arbejdet som reparatør på et stort hospital, hvor der var meget snak om ingenting, i forbindelse med vagtskifter................................mens patienterne bare venter.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 19-09-11 11:42

Hvornår ved man at der er vagtskifte?

Desværre bliver folk jo syge på de mest uheldige tidspunkter.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 19-09-11 13:48

Det plejer at være ved 6-7 tiden / 15-16 tiden og 22-23 tiden.

Men det kan variere afhængig af hvor og hvilken afd.

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-11 19:53

Tak for svaret Klatterup, det lyder fornuftigt nok,at bede om sygeplejerskens navn, men desværre glemte jeg det totalt da jeg stod i samme situation her i eftermiddag, mit held var så, at der var en hjemmesygeplejerske hos os, og jeg overlod til hende at tale med sin kollega på 112... hun sagde præcist det samme som jeg men vupti så var ambulancen der. Hvor der det nedslående at det er sådan, og det bliver desværre ikke meget bedre når patienten kommer på hospitalet, der er ikke tid til noget som helst... fejl og mangler i lange baner