/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hj.lavet rugbrød revner i skorpen
Fra : erik.bbs
Vist : 7533 gange
100 point
Dato : 17-09-11 12:29

Om hjemmelavet rugbrød.

Er der nogen der kan give et klart svar - OG LØSNING - på hvordan man undgår revner i skønt hjemmelavet rugbrød. Vi bruger samme opskrift hvergang, 190 gr. i alm ovn i 1 1/2 time nederst i ovnen.
NB: Det er ikke hver gang rugbrødsskorper revner men ofte, til tider med store revner, hvorved det bliver sværere at skære.

Vi vil helst ikke ændre opskrift, da rugbrødet smager pragtfuldt.

Venter spændt på svar, men kan selvfølgelig ikke afprøve det før næste hjemmebagning

Accepteret svar
Fra : finnostervig

Modtaget 110 point
Dato : 17-09-11 13:02

Hej

Måske dette tip kan bruges, scroll lidt ned for at se at der ridses i overfladen....

http://www.finurlig.dk/?p=295

Mvh Finn

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-09-11 13:11

En anden mulighed er, at du inden du sætter det i ovnen- tager en lang forskærergaffel eller nogle Stål grillpinde og prikker mange huller igennem - og jeg mener helt til bunden.

Kommentar
Fra : erik.bbs

Dato : 17-09-11 13:25

Hej Finn.

Tak for dit pæne svar med link, til hvordan revner i rugbrød muligvis kan undgåes, jeg/vi har netop 3 rugbrød stående i forme klar til at blive bagt i eftermiddags, jeg har set på linket og scrollet ned til billedet som du beskriver, jeg/vi vil selvfølgelig afprøve ideen og se om den virker, jeg/vi glæder os, og vil selvfølgelig vende tilbage til dig med resultat - og selvfølgelig point til dig - hvis alt virker.

Vi glæder os meget til at se resultat senere i dag

Mvh. erik.bbs samt hustru Anna

Kommentar
Fra : erik.bbs

Dato : 17-09-11 13:32

Hej smuller.

Også tak for dit tips, men det ER afprøvet som du beskriver, men desværre uden resultat.

Mvh erik.bbs

Godkendelse af svar
Fra : erik.bbs

Dato : 17-09-11 17:10

Tak for svaret finnostervig.

Vi har nu prøvet dit tips med at skære på langs af rugbrødsdej fær bagning.
Det har hjulpet meget, men stadig revner men ikke så dybe, vi skal nok
næste gang prøve ikke at skære så langt ned i dejen før bagning det tror vi
vil hjælpe endnu mere.

Tak for dit gode tips, som vi bestemt er glade for og vil benytte fremover
- point ER overført til dig

Mvh. erik.bbs samt min hustru Anna

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-09-11 17:15

Rugbrødet revner
Bager du selv rugbrød, har du sikkert oplevet, at skorpen har det med at revne, specielt når man skærer brødet i skiver. Undgå problemet således: Afkøl det bagte rugbrød i ca. 10 minutter og pensl top og sider (ikke bunden) med olie. Pak herefter brødet ind i et viskestykke og en plastpose og lad det hvile til næste dag. Nu vil brødet være lige til at skære i skiver, uden at skorpen revner.
alimak

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 17-09-11 17:56

Hej igen erik.bbs

Det lyder fint at I fik mere held med jeres rugbrødsbagning

God weekend

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 03-11-11 00:21

For mange år siden da' jeg var i lære, der lavede vi rugbrød og så vidt jeg husker, så skal rugbrødsmassen ( dejen ) arbejdes godt igennem inden den bliver lagt i en form, eller bagt på hærden, og så blev de prikket med lige som et bræt med en masse søm i, og inden de kom i ovnen, så blev de så lige strøget med en gang alm. vand.
Hej