/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Rådighedsbeløb.
Fra : bpedersen
Vist : 2100 gange
100 point
Dato : 17-09-11 12:09

Hejsa alle.

Jeg er ved at optage et huslån.
Kunne i den forbindelse godt tænke mig at vide hvad i har af rådighedsbeløb.

Jeg er single og banken har regnet med at jeg har ca 5200 kr til mig selv med den løn jeg har nu.
Men hvis jeg skulle finde et andet job, hvor jeg går 20 kr ned i timen vil jeg kun have et rådigheds beløb på 3300 kr i måneden.

Mit rådighedsbeløb skal dække mad, tøj og fornøjelsen.

Kan man leve for 3300 kr.

Hvad har i af rådighedsbeløb??

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 17-09-11 12:22

DET KOMMER JO AN PÅ HVOR KRÆVENDE DU ER, OG HVOR MEGET DU FORLANGER AF
TILVÆRELSEN.

DER ER MANGE MENNESKER DER SAGTENS KAN LEVE FOR BÅDE 3300,- KR OG 5200,- KR OM
MÅNEDEN.

MEN SKAL DU OFTE HOLDE FEST, OG SKAL DU KLÆDES I SIDSTE NYE MODE
HELE TIDEN, KAN DET JO GODT KNIBE.

IFLG. LUXUXFÆLDEN SKULLE DET SAGTENS KUNNE LADE SIG GØRE, DER VIL OVENIKØBET VÆRE PLADS TIL EN DEL LUKSUS VED SIDEN AF, HVIS DU FORVALTER PENGENE RIGTIGT.

MVH AG112

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 17-09-11 12:24

Okay, jeg fæster aldrig og nok heller ikke den der køber så meget tøj. Det meste af tiden går jeg i arbejdstøj.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-11 12:27

3300 er nok i underkanten..og jeg tvivl er på du får noget pengeinstitut til at acceptere et sådan rådighedsbeløb
Og det uanset du så ud fra budgetskemaer kan bevise du faktisk har været i stand til at leve for det beløb.

For det er ikke så meget hvad du kan leve af i den forbindelse, som at banker og pengeinstitutter har nogen voldsomt store krav til størrelsen på rådighedsbeløb for at de vil låne folk penge.

Og der er jeg faktisk ikke sikker på, at de 5200 er nok.

For en enkeltperson (hvis du er det) plejer man forlange et rådighedsbeløb på minimum 6000 og hellere 7000.

For familier er det lidt anderledes, da der er ting der ikke er meget dyrere selv om der er flere

http://multimedia.jp.dk/archive/00125/672821_125115a.pdf

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 17-09-11 12:37

Hvis du er i tvivl, bør du kontakte en UAFHÆNGIG økonomisk rådgiver.
De penge, som han eksempelvis kunne tage for det, kan være bedre givet ud til rådgivning end den "gratis rådgivning", du får hos banken.
Banken er jo ikke uafhængig da de har økonomisk interesse i at du handler gennem dem.

Bankens rådgivning KAN selvfølgelig godt være rimelig, da de jo heller ikke kan være interesseret i at du går konkurs.

Finder du bankens rådgivning vedrørende minimum-rådighedsbeløb for højt, kan du jo spørge om de uforudsete udgifter er indregnet i deres råd. Og derefter se på om dine egne overslag på uforudsete udgifter er rimelige.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 17-09-11 12:41

Lad mig så spørge på en anden måde, hvor meget bruger ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-09-11 13:32

Jeg er alene med 2 børn, var på kontanthjælp i flere år, nu på førtidspension.

I lange perioder havde jeg 1.000 kr. om ugen til mad m.m., det var ikke særligt spændende.

Nu kalkulerer jeg med 1.500 kr. om ugen til mad m.m., altså de daglige indkøb, som også kan omfatte mindre tøj-indkøb så som undertrøjer eller strømper på tilbud i Netto ell.l.

Udgifter til tøj kommer så oveni.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 17-09-11 16:36

Okay. Det kunne da godt være jeg skulle overveje det en enkelt gang igen.
Det lyder ikke som om ar 3300 kr er nok til en enkelt person så.
Havde ellers lige fundet et rigtig dejlig hus.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 17-09-11 18:47

Er der flere der har bud på hvad deres rådighedsbeløb ligger på.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-09-11 21:15

5000.- og der VÆK dagen efter

Nej, men tænk dig om, jeg er også (enlig) i eget hus.
Men kommer der en uforudset regning (tandpine/ dyrehjælp)
så kan det SG_ gå rimeligt galt, og så man ud og låne til 25%
Ikke fordi det ville lave den HELT STORE skade på mit budget, men...
kommer der flere af den slags!!! uheld SÅ kan det meget hurtigt mærkes.
og det tager JO lang tid betal færdigt.

Og i den forbindelse, så få et par GODE forsikringer, på din ejendom
så du I HVERT TILFÆLDE er dækket GODT ind,
tænker på vand/ El og PLUDSELIGE OPSTÅEDE skader.

Selv giver jeg omkring 4500.- i forsikringer (med ulykke på mig selv)
og ingen selv risiko, TÆNK på det.

Ryger der en tagplade = meget dyrt, hvis du ikke selv kan smide den på.

Bare lige hvad der rendte gennem mit hovede...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-09-11 21:22

Citat
Mit rådighedsbeløb skal dække mad, tøj og fornøjelsen.

Kan man leve for 3300 kr.

Så er du altså langt ud -over, men som andre skriver, hvad man burde leve for
men du får helt sikkert ikke en Rådgiver til at anbefale dig til et lån

MEDMINDRE du har lidt backup på en bankbog.

Men PØJ med handlen

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 17-09-11 23:40

Husk nu, at beløber på de 3300 kr kun er til mad og biografture.

Sådan noget som brandstof, forsikringer, rep af bil osv er der langt penge fra til.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-11 01:31

Citat
Husk nu, at beløber på de 3300 kr kun er til mad og biografture.

Sådan noget som brandstof, forsikringer, rep af bil osv er der langt penge fra til.

Så kommer det sgu an på hvor ofte du går i biografen.

Men kun til mad, burde det kunne gå

En anden ting, du skriver der er lagt penge fra til faste udgifter, men er der også lagt fra til opsparing til uforudsete udgifter?

Altså som i f.eks hvis computeren, komfuret eller vaskemaskinen afgår ved døden..

Eller hvis nu det koster dobbelt så meget at fyre huset op som sælger oplyser (det er en klassiker ved hussalg i dag, at mange "kommer til" at glemme et par olieregninger i årsforbruget)

Med de oliepriser i dag (hvis altså huset er olieopvarmet), så er oplysninger om beløb under 25000 kroner noget købere bør stille sig tvivlende overfor..

Men selvfølgelig, med de 5200 du oplyser du har nu, burde det ikke være det store problem, at få det til at løbe rundt..men hvad hvis du bliver arbejdsløs, i dag er der sgu ingen garantier for om arbejdspladsen er der om en uge.
Forhåbentligt er du dagpengeberettiget fra en A-kasse, men alt efter hvad din løn er, er det måske flere tusinde at miste hver måned.
Og eks. kontanthjælp er jo ikke noget man får som husejer.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-10-11 00:44

Lyder lidt vildt med så små rådighedsbeløb, og tvivler på, din bank vil være med (kommer naturligvis an på, hvor meget du evt har i opsparing, som du kan lægge ind). Jeg er gift, har ingen hjemmeboende børn. Vi har begge fornuftige job uden dog at være rige. Vi har et rådighedsbeløb omkring 23.000. I forbindelse med en arbejdsløshedsperiode sidste år, røg vi ned på omkring 9.000 i rådighedsbeløb. Det kunne vi godt få il at løbe rundt - men det er klart, at det giver ikke mange udenlandsrejser. Jeg vil mene, at skal der bare være lidt til sjov, ville vi - som par - nødigt under 9-10.000 / mdr

Annuller spørgsmålet
Fra : bpedersen

Dato : 13-04-12 19:12

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål