/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Udskriftsproblemer i net
Fra : soe
Vist : 516 gange
50 point
Dato : 17-03-01 17:31

På min Windows 2000 Professionel maskine sidder to printere, som jeg ikke kan udskrive til fra min anden maskine med Windows 98SE, selv om fil- og udskriftsdeling er slået til. Maskinerne har fri adgang til hinandens resurser - og det fungerer perfect, bortset altså fra printerdelingen. Jeg har på 2000-maskinen installeret ekstra 98-printerdrivere som forlangt af styresystemet. Jeg får hele tiden en besked med noget i retning af "printeren er enten offline - eller det netværksshare, som printeren er tilknyttet, findes ikke".

Jeg har prøvet 100 forskellige ting for at løse problemet og er ved at give op. Har du en ide til løsning af problemet, som ikke eksisterede, da jeg kørte Win Me på den maskine, som printerne er tilkoblet.

På forhånd tak
Soe

Kommentar
Fra : doller

Dato : 19-03-01 13:19

Er du sikker på at du har givet de rigtige rettigheder under Kontrolpanel | Computeradministration ?

Kommentar
Fra : soe

Dato : 19-03-01 17:17

Alle har udskriftsrettigheder til begge mine printere. Mere kan jeg vel ikke gøre?
Jeg kan ikke finde flere steder, hvor jeg kan arbejde med share til printerne - kun ved Fil og udskriftsdeling.
Mit netværk er uden navneserver.

Hilsen Soe

Kommentar
Fra : doller

Dato : 23-03-01 08:48

Et dumt spørgsmål: Har du husket at dele printeren? "Start" -> "Indstillinger" -> "Printere". Højreklik herefter den printer, som du vil dele.

Mvh. Thomas

Kommentar
Fra : doller

Dato : 23-03-01 08:49

Ups... glemte lidt: Du skal vælge deling, hvorefter du kan oprette det sharenavn du vil have.

Kommentar
Fra : winpower

Dato : 20-04-01 14:23

Jeg tror du ikke har aktiveret den konto der hedder gæst. det gør du ved at højreklikke på denne computer, administrer, lokale brugere, brugere, der er en konto der hedder gæst og den skal aktiveres.

Kommentar
Fra : soe

Dato : 21-04-01 12:44

Tak for de mange råd - men ingen af dem har ført til løsningen af problemet. Jeg får stadig besekden, at printeren er off-line.

Kommentar
Fra : databolle

Dato : 30-04-01 09:27

Har du logon adgangskode til administrator på din 2000-maskine?

Hvis du har det skal du enten logge på din 2000-maskine med administrative rettigheder eller oprette en konto på 2000-maskine der har rettigheder til at skrive til printeren.

Du kan også fra win98 maskinen browse dig frem til printeren via netværket og derefter når du ser den sharede printer(hvis du kan se den altså) så højreklik på den og vælg installer.

Kommentar
Fra : soe

Dato : 30-04-01 20:29

Desværre - jeg har administratoradgang og jeg kan også fra Win98-maskinen installere printeren, men kan ikke bruge den, for den er offline - hvad den altså ikke er! På samme tid: fra Win98-maskinen er den offline - fra win2000-maskinen er den online. Intet hjælper!

Kommentar
Fra : databolle

Dato : 01-05-01 20:07

Så fornemmer jeg at der måske er noget muggent ved de printerdrivere på 2000-maskinen.
Hvilke printere har du?

Og er de installeret med seneste opdaterede drivere direkte fra producenternes supportsider?

Jeg har lige selv prøvet med opstilling magen til din med en HP Laserjet 4 tilsluttet en Windows 2000 Professional med "ekstra" Win95 eller 98 printerdrivere og det virker fint jeg installerede endda printeren på Win98-maskinen via Win-2000 netværkssharet, og jeg kunne printe med det samme.

Kommentar
Fra : soe

Dato : 01-05-01 23:17

Jeg har en Brother HL-1270N, som sidder direkte på lokalnettet, IP-adresse 192.168.0.135, you know. Og den giver ingen problemer fra nogen af maskinerne. Direkte på min win-2000 maskine sidder så en HP DeskJet 880C, og det er ikke en netprinter. På win-2000 maskinen er installeret både 2000 og 98 drivere, sådan som win-2000 forlanger det.

Kommentar
Fra : databolle

Dato : 02-05-01 10:47

OK!

Er der ikke noget specialsoftware med fra HP som skal/kan installeres for at man kan se hvornår printeren tager papiret og om der er blæk nok i patronerne osv.

Det vil normalt blive installeret når man bliver bedt om at sætte cdrom eller disketter efter opstart af maskinen første gang efter man har tilsluttet printeren, (plug-and-play , du ved?).

Jeg har ikke selv sådan en HP Deskjet printer men jeg synes at kunne huske at have set problemer med netop dette et par gange tidligere. Og det hænger nok sammen med at HP's egen printmanagersoftware skal styre printeren i gennem en netværksforbindelse og det kan den ikke komme til hvis ikke den findes på klientmaskinen altså i dette tilfælde Win98-maskinen.

Jeg ved ikke om dette kan give dig noget???

Accepteret svar
Fra : Dennis.J

Modtaget 50 point
Dato : 03-05-01 21:45

Hej

Hvis jeg har fattet det rigtigt så har du sat printeren til netværket ?, i så fald skal du installere det medfølgende program : BRAdmin , som er et program til at administrere printeren via net, kan du pinge den ?
bag på printeren sidder der et lille hul med navnet TEST, tryk en papirklip ind på knappen i hullet i 1 sek
så udskriver printeren sin netværkskonfiguration.
ellers ring til Brothers tekniske afdeling på : 4331 3131 og spørg efter Dennis (mig ) imellem 8:30 - 16:30 så skal vi nok få den til at køre

MVH
DJ

Kommentar
Fra : soe

Dato : 04-05-01 09:39

Til databolle
Jeg har også installeret HP-softwaren på klientmaskinen - uden resultat!

Til Dennis
Det er ikke Brother-printeren, men HP-DeskJet 880C, der giver problemet. Brother-printeren fungerer perfekt - og dog.... Når jeg en sjælden gang slukker på stikkontakten, og tænder igen, har HL-1270N glemt sin IP-adresse- og vælger en tilfældig 192.168.0.xxx, men da denne printer sidder på printer-porten 192.168.0.135, skal jeg igen konfigurere Printerens IP-adresse igen. Kan IP-adressen gemmes permanent i printeren - eller kan jeg få min win-2000 maskine til at sende adressen med "135" til printeren ved opstart?

Angående HP-DeskJet 880C. Nu sælger jeg den og køber en netprinter i stedet. Jeg gider ikke ofre mere tid på det. Tak til alle jer, der har prøvet at hjælpe mig.

Hilsen Soe

Kommentar
Fra : Dennis.J

Dato : 06-05-01 12:22

Hej Soe

Det lyder som om du har sat printeren til at køre med DHCP ?, sæt den til statisk ellers glemmer den netop sin IP-adresse når den bliver slukket.

DJ

Godkendelse af svar
Fra : soe

Dato : 06-05-01 21:27

Tak til Dennis J

"Boot Method" stod til "Automatic". Da jeg ændrede det til static, kunne jeg slukke for netprinteren HL-1270N, tænde igen - uden at den havde glemt sin IP-adresse

Hilsen Soe