/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Kollektiv butik - skat, moms, etc.
Fra : HelleBirgitte
Vist : 1039 gange
200 point
Dato : 16-09-11 13:23

Jeg er Billedkunstner og overvejer et tilbud om et medlemsskab/mulighed for salg i en velrenommeret kollektiv butik, som sælger kunst og kunsthåndværk.

Aftalen lyder på en fast månedlig husleje (hvor alle udgifter er incl.) Derudover passer man butikken X antal gange pr. måned.
Indtægter fra eget salg går til kunstneren selv, således ingen provision til butikken. Der bliver ført salgsbøger, som kan fremvises til Told & Skat.

Jeg har googlet mig frem til, at man som kunstner ikke betaler moms af de første 300.000 kr. - det beløb kommer jeg nok ikke over
http://www.bkf.dk/regado.jsp?id=391&type=page

1) Skal det også forstås således, at jeg ikke skal lægges moms til mine priser?

Så er der skat.

2) Hvordan/hvornår opgiver jeg til Skat, hvad jeg har tjent i butikken?
3) Kan husleje, materialeudgifter etc. trækkes fra - hvis ja så præcis hvordan/hvor?
4) Er der andet jeg skal være opmærksom på, før jeg evt. siger ja til at være med?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-11 14:50

Citat
Skal det også forstås således, at jeg ikke skal lægges moms til mine priser?

Selvfølgelig - uanset hvad må du ALDRIG opkræve moms UDEN at BETALE moms..... (den slags SKAL havne i statskassen i den sidste ende)

Citat
Er der andet jeg skal være opmærksom på, før jeg evt. siger ja til at være med?

JA i aller højeste grad....

Aftalen bør være udfærdiget af en advokat så alle er sikret at regler og love overholdes....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-09-11 15:00

Det er en butik med rigtig mange medlemmer, og den har kørt i en del år. Så jeg regner med, at de har tingene i orden. Jeg vil bare gerne være lidt forberedt inden vores møde, og ikke fremstå som en ren novice. ( Hvilket jeg er på dette område )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-11 15:12

Citat
Jeg vil bare gerne være lidt forberedt inden vores møde, og ikke fremstå som en ren novice.

Så henvender du dig da bare til et af de andre medlemmer - de burde vide ALT om hvordan ordningen er "strikket" sammen...

Momsen giver sig selv - Du må KUN opkræve moms hvis du fører momsregnskab og betaler momsen videre.....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-09-11 18:18

Citat
Så henvender du dig da bare til et af de andre medlemmer

Det er jo netop det, jeg ikke vil i første omgang.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-11 19:00

Der er jo ingen her der VED hvordan deres ordning er strikket sammen

Citat
2) Hvordan/hvornår opgiver jeg til Skat, hvad jeg har tjent i butikken?

Du laver selvangivelse ligesom alle andre...

Citat
3) Kan husleje, materialeudgifter etc. trækkes fra - hvis ja så præcis hvordan/hvor?

Igen - ingen her ved hvordan deres ordning er strikket sammen....

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 17-09-11 00:48

de fleste revisorer har et gratis opstartsmøde. syntes du skal kontakte en revisor, det er nok ikke så dyrt alligevel....

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-11 00:54

Hvis du selv står for salg af dine egne malerier, kan du slippe med kunstmoms. Men som sagt kontakt revisor og få dem til at vurdere opsætningen, som jeg læser det, er der et par faldgrupper, der kan blive dyre

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-09-11 15:43

Citat
Så er der skat.

2) Hvordan/hvornår opgiver jeg til Skat, hvad jeg har tjent i butikken?
3) Kan husleje, materialeudgifter etc. trækkes fra - hvis ja så præcis hvordan/hvor?
4) Er der andet jeg skal være opmærksom på, før jeg evt. siger ja til at være med?

Tror SKAT har svaret til dig, hvis du kontakter dem.

Godkendelse af svar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-09-11 19:27

Tak for svaret snaptil.