/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke starte computer
Fra : jeb3
Vist : 2123 gange
300 point
Dato : 15-09-11 18:48

Hej

Min drengs bærbare kan ikke starte.
Han køer med Windows 7.

Den melder der er fejl, og han får følgende valg:

1. Reparer = den står og tykker i rep. Har prøvet 3 timer :s
2. Start = windowsflaget dukker op, og så bliver skærmen sort

HJÆLP

Kommentar
Fra : clou

Dato : 15-09-11 18:55

Prøv at starte den i fejlsikret tilstand, og så prøve at reparere derfra!

Clou

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-09-11 19:04

Vi kan ikke starte den i fejlsikret, Det valg kommer slet ikke

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 15-09-11 19:09

har I kigget på RAM ' en?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-09-11 19:10

Vi kan jo ikke lige se alveren :s

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 15-09-11 19:12

det er ofte RAM der er i stykker . hvis der er flere klodser så tag dem ud og prøv en af gangen

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-09-11 19:14

Nå... det er en bærbar ;)

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 15-09-11 19:20

Ja og den har også RAM

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-09-11 19:22

For at starte i fejlsikret skal du trykke på enten F5 eller F6 under opstart.
Du kan også prøve at gå i bios ved at trykke på - Del - lige når du starter den. Så kommer du ind i bios og der kan du prøve at ændre til noget der Default ............ gemme ændrínger og se hvad der sker efter en genstart.. Der kan jo sommetider ske de mærkeligste ting
Det kunne også lyde som en defekt harddisk eller ram som tidligere er foreslået.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 15-09-11 19:28

Nedenunder sidder der som regel en firkantet plade skruet fast med *-skruer fjern dem og tag klappen af og tag rammen ud en af gangen.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-09-11 19:33

Og hvad gør vi så, hvis vi kan komme ind i fejlsikret?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-09-11 20:40

Citat
1. Reparer = den står og tykker i rep. Har prøvet 3 timer :s
2. Start = windowsflaget dukker op, og så bliver skærmen sort

Nogen der har pillet ved
Citat
Min drengs bærbare

Enten er der en´der har startet den op med en cd skive med MS på
eller også, har han bedt om at reparere et eller andet, som muligvis
er blevet afbrudt.

Har du en XP skive så lad den køre indtil den når REPARER
og der efter indtast FIXBOOT eller FIXMBR
Ellers tvivler jeg på du får gang i den de næste par dage

Det kunne også være fordi du har sat en disk i en anden maskine,
og derfor den ikke kan finde ud af at starte op.

Har selv været ude for det, for mindre end en uge siden.

Men bortset fra

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-09-11 20:42

Citat
2. Start = windowsflaget dukker op, og så bliver skærmen sort

Systemet kan ikke findes, eller ingen BOOTLOADER = FIXMBR eller FIXBOOT

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-09-11 21:19

Som jeg forstår det, så er der her tale om personer, der er kommet for hurtig ind i den tekniske tidsalder!

Køb drengen en kugleramme, den virker hver gang!

Der findes også andre ting, som kan forårsage nedbrud. Ud fra det kendskab I har ifølge jeres forklaringer, så har I sikkert heller ikke nogen virus beskyttelse eller andre sikkerheds foranstaltninger.
Prøv at spørge drengen, om hvad han surfer på, når I ikke ser ham over skulderen.

Som ny bruger med netadgang, og med det liv der er på nettet; bør man som minimum have et adfærdskursus, og sikkerhedskursus i brug af PC.
Ude på nettet er der ingen MOR som passer på drengen. Her er det den rå virkelighed, som bør tages grav alvorligt!!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-11 21:23

Er der installeret noget nyt grej eller program.
Er der lavet instillinger på skærmstørrelse eller lignende.

Fejlsikret tilstand:

Lige når maskinen startes op og skal til at starte windows >> tryk F8 klik klik klik
Så vælger du bare den øverste fejlsikret tilstand og lader den arbejde.
Når den er færdig og der står "fejlsikret" i hvert hjørne og lidt ikoner...........
start > genstart

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 300 point
Dato : 15-09-11 23:11

Citat
Køb drengen en kugleramme, den virker hver gang!

Kan huske den fra skoletiden.....
Link til da-tidens / KINA´s lynhurtige regne maskine...??

Når man ser Kinesere regne alt ud med et par kugler
= hvad skal man SÅ med en PC/ lommeregner

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-09-11 23:12

Han er ikke en ny bruger :S han er en stor teenager, der ikke mener mor er særlig klog. Så..... Han afinstallerede sin virusscan, og ja han surfer alle seder en 17årig surfer, og henter diverse spil etc.
Normalt kan jeg godt selv fixe min pc, når der er problems - har haft computer siden 1980'erne med windows 3.11 til start. Kan sagtens huske da vi fik en hurtigere pc - en 486'er!!!! vildt.
Så jeg er ikke helt pc-analfabet. Men har ikke selv windows 7, og har iikke haft skilt bærbare ad (men en del stationære). Har aldrig selv været ude for at den låser så voldsomt. :)
Nu er det lykkes mid at få den til at starte en kontrol af filsystemet, så ser jeg, hvad jeg har adgang til derefter :)

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-09-11 23:14

Nomore - jeg har en xpskive, men kan den kommunikere med 7'eren?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-09-11 23:21

Hmm - der er en del filpostsegmenter, der ikke er læselige - shit at jeg ikke kan få den til at læse disken og formatere.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-09-11 08:46

For at få muligheden for at starte en windows computer i fejlsikret tilstand så skal man trykke på F8 under opstart og IKKE F5 eller F6 som der er blevet skrevet.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 16-09-11 08:55

Det lykkes mig at komme ind og køre en rep.
Fik hentet antivirus, og satte den igang.
Men midt i det hele låste computeren s.. igen.

Nogen der ved, hvordan jeg får den til at formatere?

Min egen, ligger jeg skiven i, og genstarter. Men det virker ikke her :(

Shit at de ændrer tingene så meget.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-09-11 09:11

For at genstarte med skiven i, skal du i BIOS og ændre bootrækkefølge til 1. first boot CD.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-09-11 09:12

Tryk på DEL under opstart, så kommer du i BIOS

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 16-09-11 13:18

Har i modtaget en rescue dvd eller har i selv brændt dem ud????

ellers er det harddisk ud og prøve at rep. Kontroler disk" i anden maskine m. win7

Hvis i ikke kan formatere disk kunne det tyde på garanti sag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-11 14:49

Det ville måske være en god ide at tage et skridt ad gangen....................formatering er sidste udvej, og det fordrer at du har driverne eller kan hente dem.

Citat
Er der installeret noget nyt grej eller program.
Er der lavet instillinger på skærmstørrelse eller lignende.

Fejlsikret tilstand:

Lige når maskinen startes op og skal til at starte windows >> tryk F8 klik klik klik
Så vælger du bare den øverste fejlsikret tilstand og lader den arbejde.
Når den er færdig og der står "fejlsikret" i hvert hjørne og lidt ikoner...........
start > genstart

Har du kigget på det

Kommentar
Fra : erik.bbs

Dato : 16-09-11 18:09

jeb3,
Jeg har for nylig været ude for lignende tilfælde. Det viste sig at harddisken havde løsnet sig fra det slot den sad i, prøv at åbne harddisk dækslet og tryk harddisken "lidt hårdt" på plads, "hvis" det viser sig at være årsagen, så sæt noget i klemme mellem harddisk ende op PC, før du lukker låget igen. Den jeg reparerede fik et lille stykke viskelæder i klemme, så harddisk ikke kan rystes løs igen, og den kører perfekt nu.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 17-09-11 09:09

Ja der er jo mange forslag.
1: 17 år og ingen virusskanner, helt galt. !!
2: lad os vide om i har en recover disk eller partion med dette på??
3: det lyder til at "DummeMor" har haft fat i pc,en ogfået instaleret noget Virus chek.
Det ser ikke ud til at Køre sandsynligvis forhindrer en virus dette.
Altså ser det ud til hardware og ram virker som det skal.
4: lad os så få den bootet på recover DvD og reinstaleret.
5: Helst ikke med fremmede dvder. XP eller Win7 fra andre maskiner.
6: kan evt fås ved forhandleren, hvis man kom til ikke at lave dem da PC'en var ny.
7: Det var så denne lærestreg til den altvidende og lynhurtige sønnemand.
8: lad ham tage et PC kursus.
held og lykke.
hilsen Gamle Steen årgang 47

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 17-09-11 17:56

1. Windows 7's MBR og XP's er ikke ens, så hold din XP cd væk fra maskinen.
2. Du skriver det er en Bærbar, lidt flere detailer da bærbar jo ikke er selvbyg :)
3. Ved løs forbindelse, 1) tag strømmen fra 2) tag batteriet ud 3) tag harddisken ud, 4) sæt harddisken i igen 5) sæt batteriet i igen 6) tilslut strømmen igen 7) start maskinen
4. Ved reparation via DVD boot, skal det helst være en til en (altså samme windows 7 version som er installeret), da du ellers kan skabe nye problemer. Alle bedst er den skive som fulde med maskinen eller den som I skulle lave som det første på den nye maskinen.
5. Har du ingen DVD til maskinen, så lån en af en med en model magen til eller få/køb en kopi af forhandleren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-11 21:31

JegErHer >
Citat
Windows 7's MBR og XP's er ikke ens

Er du sikker på det................XP / Vista / Win 7 er alle fra windowsfamilen NT (New Technology)
Med hensyn til MasterBootRecord har jeg da rettet MBR op med en win 98 CD og den er ikke fra samme familie men tilhører familien win 3.xx / 95 / 98 / ME

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-09-11 01:45

Citat
Nomore - jeg har en xpskive, men kan den kommunikere med 7'eren?

Det er (for mange andre herinde) IKKE et spørgsmål om at snakke med
diverse systemer, MEN bare et spørgsmål, om at komme IND på din PC

Hvis først du lægger skiven i drevet, og du kommer frem til???
et eller andet sted der står HELP/ HJÆLP eller noget i den stil...
SÅ KLIKKER du derind, og der kommer en DOS skærm OP
Du kan så vælge at skrive = HELP, så kommer SAMTLIGE COMMANDS op
der findes i Windows/
eller bare nøjes med at skrive FIXBOOT / eller FIXMBR
Det er muligt, at du først skal skrive hvilket DREV du vil logge ind på,
men mener du du får mulighed for at vælge, ELLERS skal du bare SKRIVE 1

Om du kører SEVEN eller 3,00 tror jeg er bedøvende lige FEDT
det er de samme COMMANDS der bruges af MS

Citat
1. Windows 7's MBR og XP's er ikke ens, så hold din XP cd væk fra maskinen.

DUVARDER

ALLE WINDOWS COMMANDS er STADIG de samme, men prøv et Linux system...
Hvis man overhovedet kan komme derind

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-09-11 01:50

Citat
HELP/ HJÆLP eller noget i den stil...

Kan sgu ikke huske det, og det er mindre end 5 dage siden, jeg var på den sidst...

Men du får masser af valg på vejen til at du skal INSTALLERE
SÅ prøv det, kan ikke lige komme på hvad den hedder, men se NEDERST på skærmen.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-09-11 01:59

Citat
Det lykkes mig at komme ind og køre en rep.
Fik hentet antivirus, og satte den igang.
Men midt i det hele låste computeren s.. igen.

DEN _ havde jeg ikke læst, så ikke et spørgsmål om at komme ind mere...
Smutter igen

Men prøv lige at se om dit system kan klare den / de udgaver af programmer du
smider på den
.

Havde for et par måneder siden nøjagtig samme problem på en Vista
det var bare en Firewall, der brokkede sig og ny install, da jeg ikke kunne komme ind

NB:
Du skulle vel aldrig have gamle rester af Acronis eller lignende programmer liggende.
som skjulte partitioner

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 25-09-11 13:49

Først jeb3 du har ikke noget problem med Boot record, hvis du ser Windows Logo'et
Prøv at komme ind i Windows engang til og se om du kan oprette Recovery/Genindlæsnings DVD/Skriver, disse vil kunne rense og genskabe maskinen som den blev leveret.

Til de andre vedr. MBR

nomore>
Citat
DUVARDER
[Rasende]
ALLE WINDOWS COMMANDS er STADIG de samme, men prøv et Linux system...

nomore: Hvad har COMMANDS med det at gøre, at en commando kan bruges til flere systemer betyder ikke de levere samme indhold. Derudover bruges FIXMBR FIXBOOT ikke på Vista/Win7 men her bruges bootrec.exe og bootsect.exe

http://support.microsoft.com/kb/927392

PS. kan godt være du mener jeg VAR DER, men du NÅR DER der nok aldrig, du ser en ting og tror alt er sådan.

Eyvind>
Citat
Er du sikker på det................XP / Vista / Win 7 er alle fra windowsfamilen NT (New Technology)
Med hensyn til MasterBootRecord har jeg da rettet MBR op med en win 98 CD og den er ikke fra samme familie men tilhører familien win 3.xx / 95 / 98 / ME

Ja.

Windows 2000 og XP bruger NTLDR som bootloader
Vista og Win7 bruger BOOTMGR som bootloader
MBR (Master Boot Record) henviser til hvilken af disse som skal loades.
Derfor er der også foreskel på de parameter man bruger med FIX MBR Tools
Eks. http://www.sysint.no/nedlasting/mbrfix.htm

Vista & Win7, (samt Windows XP 64bit) kan også installeres på disk sat op med GUID Partition Table (GPT)
Og her skal man holde MBR tools langt væk.

Mere om GPT
http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg463525

Mere om MBR
http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-11 18:22

OK -

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-10-11 22:59

Er problemet løst?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-11 08:09

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-12-11 16:12

Hallooooooo!!!!!!

Kommentar
Fra : HansFlap

Dato : 12-01-12 16:27

De gange jeg har haft det problem, skyldes at Grafikkortet var stået af.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 12-01-12 19:48

For at tale sammen kræver det et fællessprog.
Jeg kan anbefale at tage PC begynderkursus.

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 21-05-12 17:22

Tak for svaret nomore.