/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvem er de "svage" der ikke kan arbejde?
Fra : kartoffel88
Vist : 724 gange
100 point
Dato : 14-09-11 20:31

Jeg læser for tiden en del om hvor mange "svage" der er i Danmark, og hvor mange arbejdsløse der er.
Jeg kan jo se at der er rigeligt med arbejde derude. Man kan altid blive sælger, eller gå med aviser, eller gøre rent, eller blive gadefejer mm.
Men er det kun fordi at der så lidt forskel på lønnen og dagpenge/kontanthjælpen at folk ikke gør deres yderste for at finde et af disse jobs, som ikke kræver en uddannelse?
Eller er der simlthen ikke nok jobs til allle, selvom alle gjorde deres ypperste for at få et?

Hvis der ikke er arbejde til alle, er de "svage" så dem der bliver valgt fra, der simpelthen ikke er nogen der gider at ansætte, fordi der er rigeligt der er egnede der med glæde tager de jobs der nu er?

Er de "svage" indvandrerne der har svært ved at finde et job fordi de hedder Muhammed? Er det dem med ADHD og dem med ander psykiske syge? Er det også folk sidst i deres arbejdsalder, der er en del af de "svage" fordi ingen rigtig gider at hyre dem?

Med andre ord. De blå siger jo at det skal gøres mere attraktivt at arbejde. Men betyder det at der ER arbejde derude, men at det blot ikke er attraktivt nok for dem der hellere vil nasse på os andre?
Eller hvad mener de?

Tror du at lavere skat og lavere dagpenge er en gulerodfor ALLE inkl de "svage" og de "stærke"?

(Det er valgdag i morgen og jeg er stadigvæk tvivler. Tror det bliver rødt, men det kan også ende med RV. Hvis jeg pludselig læser noget meget negativt om den røde fløj, eller noget meget positivt og banebrydende om den blå blok, så sætter jeg mit kryds til højre.)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-11 20:36

Du tænder bare for TVet - der kan du få svar på det hele....

Det du ikke kan få svar på er der heller ingen her der kan svare på.... (spåkoner hører fortiden til)

Stem efter DIN overbevisning og ikke andres...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-09-11 20:38

Jeg gider ikke arbejde og nasser på samfundet.
Det handlar bare om at snøre de dumme socialrådgivere,
ofte er det "skolepiger" det skal ha en snøftehistorie.
Så er pengene hjemme.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-09-11 20:54

I et samfund vil du altid have dem du kalder for " svage "
Det er dem som ikke kan finde sig et arbejde... Det er dem der ikke kan arbejde ...det er dem som ingen vil have i arbejde ...og så er der dem som ikke VIL arbejde... Nåh ja jeg glemte lige dem der ,
kriminelle som ernærer sig af andres arbejde -men som får penge fra det offentlige..
Før var det så enkelt ...De fattige i fattighuset og ungerne på børnehjem ..og forøvrigt ingen dagpenge eller kontanthjælp-se det fik folk til at arbejde!!
Men vi er da gudskelov kommet et stykke videre.
Det som er hele pointet er at , mange går rundt og er lidt små misundelige på dem som går og "laller" hele dagen og får fra det offentlige.De får jo bare penge for at gøre ingenting.....Tsk tsk
Jamen så lad dem dog ...sålænge du er i job og forsørger dig selv ,kan du jo være ligeglad med hvad andre gør....Og de tager jo ikke job fra dem som VIL arbejde ,,,vel??
Her hvor jeg bor er der 7 stykker rundt mig som får offentlig ydelser ....Men jeg ser da nok hvem som har bedst råd af os .....Så jeg vil da ikke bytte..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-09-11 21:23

Citat
Jeg gider ikke arbejde og nasser på samfundet.
Det handlar bare om at snøre de dumme socialrådgivere,
ofte er det "skolepiger" det skal ha en snøftehistorie.
Så er pengene hjemme.
Indsæt dit citat her

Tjaaa, det er den slags påstande man ofte hører fra mennesker, som ikke selv har prøvet det.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 14-09-11 21:25

Sidst jeg læste, var der ca 10 arbejdsløse pr.ledige stilling

http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-37833033:10-arbejdsl%C3%B8se-for-hvert-job.html

Men, når det er sagt, så handler det selvfølgelig også om løn. Hvis man kunne ansætte folk ti 20-30 kr i timen (og de ikke kunne få dagpenge), ville der selvfølgelig blive udbudt mange flere ledige stillinger, og arbejdsløse ville være nødt til at tage dem.

Hvis vi ikke skal ind på den slags underbud, så er de svage altid et relativt begreb, når der som nu er mange arbejdsløse, og få stillinger, stiger kravene fra arbejdsgiverne, i den omvendte situation er det de arbejdssøgende, der er "stærke".

Jeg er rimeligt sikker på, at en forringelse af dagpenge, kontanthjælp mv nok ville få nogle til at gøre sig mere umage til at få sig et (lavtløns)job, men også få en del andre til en mere alternativ indtjening, sort arbejde, socialbedrageri, kriminalitet mv.

Om Muhammed, jeg var i ca 20 år personalechef, jeg har masser af gange snakket med en etner taxachauffør, der fortalte at han fx var uddannet IT-ingeniør, men ikke kunne få arbejde, så han kørte taxa. Da jeg ofte manglede sådan nogle, har jeg givet ham mit visitkort, og bedt ham om at søge uopfordret (for han havde ikke søgt sidst jeg havde en ledig stilling), jeg har aldrig fået en ansøgning fra en eneste af dem.

Ingen normal arbejdsgiver vil ansætte en psykisk syg, medmindre den pgld er i behnadling, og kan fungere normalt, måske kan de bruges i HA eller Bandidos.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-11 21:37

Man er nu engang nødt til; at afskaffe efterløn, nedsætte dagpengeperiode, samt forhøje pensionsalderen ...til mindst 70-80 år
...således;

...at man har "økonomisk råderum" for, at give velstillede borgere de førnødne skattelettelser og betale for de arbejdsløse unges og indvandrenes (..både: ..2. 3. 4. og 5. genereation)overførselsindkomster ifbm. arbejdsløshed!

Det bli'r vist nok kaldt: Twenty/Twenty ...mega trendy-planen !!!

QED </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-11 21:43

For:
..så ka' disse 'gamle' nedslidte borgere nemlig arbejde røven ud af bukserne
...istedet for at sku' på plejekrævende 'hjem'
..og man ka' derved frigøre det forventede 'underskud' på arbejdskraft,
..som ses forudset, at der VIL bli' mangel på ...i 20/20 ..på plejområdet!

De ER nemli' kraperet for længst !!!
</PIS&PAPIR>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-11 21:48

Devicen synes at være:

Lad dog de ældre og nedslidte arbejde ..helst LIDT mere ..og LIDT længere

..så der bli'r plads til de unge og raske.

Undskyld ! ..men jeg har lidt svært ved at se logikken

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 14-09-11 21:52

Jeg er kørestolsbruger og kan knap nok få hjulene rundt så jeg har en elektrisk. Se, jeg er svag på flere punkter.
Torben

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 14-09-11 22:46

se på u.s.a uligheden er høj,

men det er korruptionen også, og deres retssystem fungerer af H til.

plus at de er i en krise som de rige bank folk har skabt, og derefter har statten støttet disse banker med mililliarder af dollars..............

husk Lehman brothers og company, deres topchefer fik massere af dollars i statsstøtte efter krisen indtraf,

men hvem betaler regningen ? det gør de svageste desværre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-09-11 23:22

Jeg er på efterløn, fordi jeg ikke kan passe et fuldtidsjob. Jeg ville gerne arbejde til jeg blev mindst 65, men efter alvorlig sygdom kunne jeg ikke blive genoptrænet og kommunen tvang mig til at gå på efterløn.

Nu har jeg fået en diagnose "KOL" og nu ringer kommunen og tilbyder det ene genoptræningskursus efter det andet. Lige nu er det 2 gange om ugen med egen træner og 5 på holdet. Det er pragtfuldt, det skulle bare have kommet for 5 år siden. Så havde jeg arbejdet i dag.

Men nu går jeg hjemme og har tid til at passe børnebørnene.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-09-11 01:16

Citat
Det er valgdag i morgen og jeg er stadigvæk tvivler

Tjaa,.. hvis både arbejder og arbejdsgiver stemmer på samme parti / blok (blå)
så varer det ikke længe inden div fagforeninger bliver uden indflydelse,

det resulterer,. med tiden,. i at Danmark får at samfund hvor de rige, og kun de rige bestemmer,
altså arbejdsgiverne, (løn og arbejdstid)
det oplevede vi sidste gang under stavnsbåndet :
http://da.wikipedia.org/wiki/Stavnsb%C3%A5ndet

når arbejdsgiverne bestemmer, varer det ikke længe inden den Danske arbejder
må arbejde for samme løn som en øst-arbejder, 10 - 30 kr i timen,
(samme løn som en asiatisk arbejder)

det er naturligvis godt for Danmark og konkurrenceevnen, ...
så kan Danmark konkurrere med østlande og asien,

det vil så desværre betyde at en Dansk arbejder,
ikke får råd til at opretholde sit nuværende eksistensniveau,
samfundsgoder som vi kender i dag,... fri sygehus / læge, sygedagpenge, understøttelse,
hus / lejlighed, bil, TV, Tlf, ... bliver forbeholdt de rige,

istedet bliver den Danske arbejder nød til at imigrere til Asien,
købe en rismark (i fællesskab med andre imigranter), og på denne måde muligvis overleve,....

alternativt kan vi håbe på at arbejderpartierne (rød blok) får flertal i morgen,....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-09-11 03:33

Citat
Jeg kan jo se at der er rigeligt med arbejde derude. Man kan altid blive sælger, eller gå med aviser, eller gøre rent, eller blive gadefejer mm.

Hvor ser Du det henne ?

95 % af de ledige søger konstant jobs, ganske få er heldige at blive indkaldt til jobsamtale, og en masse får aldrig et svar på ansøgningen.

Desuden bliver mange holdt ud af arbejdsmarkedet grundet jobcentrenes aktive indsats med at sende folk i praktik i op til 13 uger, det er kun ganske få der bliver tilbudt et job samme sted, resten bliver udnyttet som gratis arbejdskraft, HK har beregnet at 20.000 af deres medlemmer er inddirekte berørt af dette.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 15-09-11 08:53

Hvor ved du det fra Teil?
Der er ikke noget der hedder at få penge uden at lave noget mere, så langt så godt og jeg gider ikke hoppe på den med at du er foraget, folk som du tænker på den måde og det er der ikke noget at gøre ved, i mine unge dage kaldte vi mennesker som dig nyttige idioter, den gang var det bare noget andet eks: de skulle have klippet deres hår og ud og grave gryfter sådan nogen narkomaner.
Der vil altid være nogle som dig i denne verden som tror at alle mennesker er ens og kan klare det samme og det er der desværre ikke noget at gøre ved, men LOVE MAN LOVE.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 15-09-11 16:47

Tak for alle jeres svar.
Det blev til Enhedslisten, personligt på Johanne.
Der var et par punkter der fik mig til det:

1. Uligheden ender med meget lavtlønnede, der skal slå græs for 22 kr i timen hos de rige. Det gider jeg ikke. Det bærer derhen af.

2. Blå politik ender i sidste også med at man skal have forsikring for at komme på hospitalet. Forsikringsselskaberne vil sikkert gøre deres for at undgå at hjælpe, hvorimod det offentlige er neutralt, så langt hen af vejen man nu kan være det.

3. Ingen skal kunne smides på gaden i dagens Danmark. Alle har ret til livskvalitet, uanset evne.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-09-11 17:13

Citat
Uligheden ender med meget lavtlønnede, der skal slå græs for 22 kr i timen hos de rige
...
og så er det ikke engang løgn..

har aldrig forstået de unge der stemmer på samme parti som deres arbejdsgiver,
det må være noget skole / læreanstalt har hjernevasket dem til,..

det er omtrent som at sætte ræven til at vogte gæs.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 15-09-11 20:54

Du har ret EA_HS, der skal gøres noget og det skal ske meget snart, de unge kan ikke mere se hvor vigtigt deres stemme er i samfundet jeg mener at skolen har svigtet ved ikke at fortælle om hvor vigtigt vores demokrati er for lige netop dem, der er lande der vil de unge sætte deres liv på spil og nu mens vi stemmer eller ikke stemmer, dør folk for den ret til at kunne sige sin mening.
Skolen må forklare at det ikke bare er en dåbsgave mere de fik med, men der skal snart ske noget ellers taber vi alle.
alan57