/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af træer mod offentlig vej
Fra : kaison
Vist : 521 gange
50 point
Dato : 14-09-11 16:52

Vi har boet på samme adresse i 24 år. I al den tid har kommunen vedligeholdt et plantebælte på ydersiden af en støjvold mod offentlig vej. Kommunen har nu stillet krav om, at denne vedligeholdelse fremover skal udføres af os som grundejer. Beplantningen skal beskæres i op til 4 m. højde. Jeg er blevet bekendt med, at da kommunen etablerede støjvolden langs den offentlige vej, blev der med de dengang berørte grundejere (13 ialt) lavet en aftale om, at kommunen beplantede og vedligeholdte ydesiden af volden. Referatet fra dette møde påstår kommunen er ikke eksisterende.
Kan kommunen efter så mange år bare uden videre pålægge dette arbejde til os grundejerne?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-09-11 16:56

JA

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-09-11 17:23

Efter min opfattelse, nej, men problemet kan ligge i at bevise hvad der er sket for 24 år siden.

Normalt kan man vinde hævd på 20 år, men det kræver at der er tale om en genstand, her er der tale om en praksis, hvilket kræver det man kalder alderstidshævd "at selv gamle mænd på egnen ikke kan huske det nogensinde har været anderledes".

Det bedste ville være, hvis I kan finde referatet, nogen af de 13 har vel fået det dengang, det kunne måske også findes i en lokalavis el. lign.

Skal I igang med en retssag, som I ikke kan være sikre på at vinde, er det nok billigere at overtage vedligeholdelsen, selv om det er surt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-09-11 17:27

Kom bare igang

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-09-11 18:13

De aftaler stammer fra dengang kommunerne havde penge og personale.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-09-11 18:28

En aftale er en aftale, hvis den kan dokumenteres, altså, kommunens økonomi er ikke en gyldig begrundelse!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-09-11 18:52

Jeg kommer lige til at tænke på, at kommunen har en arkiveringspligt, så de må ikke smide papirer ud, så længe de har retlig betydning.

Vores ældste arkivregler er fra 1700-tallet, om kommunerne altid har været med tør jeg ikke sige, men som minimum fra 1992 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=85003 og sandsynligvis meget længere tilbage i tiden.

Kommentar
Fra : kaison

Dato : 19-09-11 22:49

Tak til vagnr for svarene. Det ender nok med at vi må acceptere kommunens påbud.