/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
brune svampe/paddehatte
Fra : madglad
Vist : 1381 gange
100 point
Dato : 13-09-11 17:35

på 2 dage har jeg fået en hel masse brune svampe/paddehat i min have . de sidder også på noget træværk der ligger i haven..hvad pokker er det for noget stads og kan man slippe af med dem

jeg har et par billeder af dem men man kan vel ikke uploade dem her. de kan sendes på mail hvis der er en der har lyst

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-09-11 17:57

Jeg har her i foråret fræset et stykke græsplæne om til køkkenhave-ved den anledning fræsede jeg ca 4 km3 flis + sand med ned ( tung jord )
Nu her er der som hos dig en masse små brune svampe 10-15 cm høje med lys underside.
Hvad den hedder ved jeg ikke -den forsvinder af sig selv efter at den er modnet.
Det er på grund af årets store mængder regn at svampe skyder op som...... ja paddehatte ,alle steder.
Du kan jo selvfølgelig tage et par handsker og plukke dem væk.
Måske det vil hjælpe at ændre jordens surhedsgrad ved at kalke kraftig???
Det kan jo også være en af grundene til at der er mere svamp i år end ellers ., idet at kalken er vasket ud af jorden ???

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 13-09-11 18:02

Hvis du uploader dine billeder her, så kan du vise os linket. Det gør det meget nemmere at svare dig

http://peecee.dk/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-11 18:05

Citat
Jeg har her i foråret fræset et stykke græsplæne om til køkkenhave-ved den anledning fræsede jeg ca 4 km3 flis + sand med ned ( tung jord )

Tror sgu alle naboerne ville have et problem hvis den mængde var blevet læsset af på fortovet

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 13-09-11 18:08

dejligt. så er der uploadet et billed

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-11 18:09

Det er ikke muligt at fjernbestteme svampe, selv med billeder kan det være svært, men de elsker vand, og jeg tror ikke jeg har set flere svampe nogensinde i de godt 50 år, jeg har plukket og spist svampe.

Savmpe, af den slags der vokser på jord/træer, består af det vi kalder svampen, som egentlig er frugtlegemet, den spreder millioner af sporer, men den egentlige svamp er under jorden/i tæet, og hedder myceliet. Det er som regle flerårigt, og kan blive gigantisk, en honningsvamp i USA dækker (eller snarere er under) et areal på 9 km2.

At v´sverola har fræset 4 km3 flis og sand ned er nu endnu mere imponerende, vimå omsider have fået er rigtigt bjerg

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-11 18:13

Madglad, vi skal lige have et link til dit billede!

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 13-09-11 18:15
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 13-09-11 18:32

Kunne være en blækhat

Virker som antabus, hvis man spiser dem

I øvrigt er denne side sjov:

http://www.danske-svampe.dk/DKText/MycoKeyGroups.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-11 18:34

Generelt er der mange flere svampe end normalt, og de er store.

Vi har jo heller ikke haft blot 3 ugers knasende tørke der kunne slå mycelierne ihjel.

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 13-09-11 18:44

takker for de gode svar. har læst lidt på google og bekæmpelse ikke er nødvendig. man kan jo lige fjerne det værste. lidt svært ang point så jeg tænker lige 5 min..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-09-11 18:46

Enig: Det ligner en blækhat, den drypper sort væske fra tagskægget når den modner og virker som antabus - ikke noget for mig!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-11 18:47

Flot og skarpt billede, de ser ret små ud, er såvidt jeg kan se ikke spisesvampe, eller noget der kan foveksles med dem.

Hvis du lader dem stå et par dage, og hatten bliver til noget sort snask, er det en blækhat, hvis du spiser en af dem (jeg vil fraråde det på det kraftigste) og får et trip er det en nøgenhat, osv. vi har over 1200 arter i Dk.

Og som nævnt, der skal mere til end et billede for at bestemme en svamp.

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 13-09-11 18:54

har lige uploaded et billede mere..en ordentlig bunke svampe

http://peecee.dk/upload/view/326431

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-11 19:05

Ligner stadig blækhatte, den måde de revner på nedefra, men der er masser af andre muligheder!

Godkendelse af svar
Fra : madglad

Dato : 13-09-11 19:08

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-11 19:09

Selv tak, madglad, bare ærgerlidt de ikke kan bruges til mad.

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 13-09-11 19:10

ja det har du ret i uuuummmmm

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 13-09-11 20:00

Det er altså ikke sandt, at blækhat ikke kan spises! men som jeg skrev tidligere, så virker den ligesom antabus, så man skal ikke drikke alkohol til.

http://plante-doktor.dk/alm%20blaekhat.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-11 21:33

Tak for linket, som du kan se er parykblækhat en glimrende spisesvamp, garanteret uden antabusvirkning, men der findes mindst 15 forskellige blækhatte

http://plante-doktor.dk/paryk-blaekhat.htm

Almindelig blækhat hedder også grå blækhat, kær hat har mange navne, den burde nok hedde afholdsblækhat

http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=251862&ForumID=21

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 13-09-11 21:37

Det er sandt, at der findes typer af blækhat, der kan spises uden antabusvirkninger. Det gælder bare ikke for spørgerens svampe.
Og TRO mig. Man kan blive meget syg! Jeg ved ALT om det - har nemlig været der

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-11 21:46

Puha, pifo, det viser alligevel værdien af at checke sine svampebøger før man spiser svampe.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 13-09-11 21:59

Citat
Puha, pifo, det viser alligevel værdien af at checke sine svampebøger før man spiser svampe.

For mange år siden var min ægtefælle og jeg med et vennepar i sommerhus. Min vens frue fortalte at hun havde styr på svampe, og det vare hende, der overbeviste os alle om, at Blækhat kunne spises.

For at gøre en laaang historie (og nat) kort, så var det ikke nogen god idé, og da jeg derhjemme slog op i vores svampebog, så fik jeg forklaringen!

Så kort og godt:
Don't!!!!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-11 22:15

Ikke nok med at man skal checke svampebogen, man skal også huske at de skal være nye.

I mine gamle bøger er der en scvamp, der hedder spiselig netbladhat, en meget almindelig ogtilsyneladende god spisesvamp. I nyere bæger beskrives den som mistænkelig, nu hedder den almindelig netbladhat, og er dødeligt giftig. Det "luskede" er, at den, når man har spist den nogle gange. kan udløse livsfarlige allergier, ligesom nogle reagerer på bi- og hvepsestik. Den spiser jeg heller ikke!