/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
hankain sammen med hankanin??????
Fra : josie0706
Vist : 922 gange
105 point
Dato : 13-09-11 16:44

hej

kan hankaniner godt leve sammen med hans søn/sønner??????????????
bare et spørsmål.............

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 13-09-11 18:17

De kommer op at slås. Det er fuldkommen ligegyldigt om de er far og søn. De ved ikke at de er i "familie" med hinanden, ser bare hinanden som to rivaliserende hanner. Også selvom der ingen hunner er i nærheden.
Bedst at holde dem adskilt.

Jeg havde to hanner gående frit i en stor indhegnet katteløbegård. De sloges tit og bed hinanden i næse og ører og jeg måtte til sidst dele løbegården op i to så de fik hver sit territorium.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-11 19:16

Helt enig med jeanettesmor.
og 2 kaniner der kommer op at slås, kan altså tilføje hinanden alvorlige skader..også livstruende skader

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-11 19:17

Forresten, hvis du vælger at få dem kastreret kan de sikkert godt, medmindre de ikke før operationen allerede er uvenner.
men det koster selvfølgelig 8-900 pr dyr.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 13-09-11 21:14

Hvorfor skulle de ikke vide at de er i familie med hinnannen, det har jo ikke noget med sagen at gøre det det kommer an på er at de kun lever 1 han på et sted, om de ved noget om at de er far og søn ved kun de og når det kommer til hankaniner er der ikke plads til mere end en han på et sted.
Om det har noget at gøre med om de er far og søn, det må du spørge dem om for det ved kun de.
alan57

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-11 22:33

Jeg går ud fra, at det er en af dine egne kaninunger du vil lade gå sammen med far'en??

Du kan jo prøve, i starten vil det sikkert gå, og for nogle hankaniner kan det lykkedes at gå sammen, hankaniner er for det meste mere rolige end hunkaninerne,og kan de bare finde ud af at den ene er bestemmeren, så kan det gå... men vær på vagt

Går det ikke, må du jo skynde dig at dele buret. Vi har prøvet at lade en mor gå sammen med sin datterkanin, og det gik bestemt ikke. Det var mor'en der angreb datteren, også selv om det var hende der fik de værste øretæver... ret skræmmende at se på

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 13-09-11 23:29

Det behøver bestemt ikke at gå galt, vi har haft flere sammen også " forældre og børn " hvor det gik fint i flere år , men vi har også haft en der måtte gå alene, et surt løg :) så du får vel bare forsøge men som flere også skriver, gør det i en weekend og vær der og hold øje .
Håber det kommer til at gå godt :)

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-09-11 17:04

Du kan jo altid håbe på at de måske begge foretrækker ´hankønnet´

Kommentar
Fra : lystige-kaniner

Dato : 14-10-11 13:48

jeg har 3 hanner der går sammen

hvor 2 af dem holder sig sammen og den ene holder sig til mig når jeg kommer og foder dem da den er rigtig glad for mig. og de er ikke oppe og slås. men kommer de nok til..

jeg havde nemlig en hun kanin jeg ville have til at gå med min gammel hun kanin da den kunne med min hankanin i flere uger uden der skete noget men min nye kanin var ikke særlig gammel da hun næsten lide var kommet fra sin mor.. og jeg satte hende ned ved siden af hendes bur men min gammel hun bidte efter hende hver gang hun kunne se hende igemmen buret.

og prøvet så igen har i sommers men der blev jeg overresket da min nye hun kanin sætte den gammel på plads og efter 10 sad den gammel på fliserne i løbe gården da hun prøvet kom den nye tilbage og sætte den på plads igen og siden har jeg ikke haft det problem med at de ikke kunne gå sammen..
så kønet her ikke noget med det og gør det er bare de gammel der skal sætte de nye på plads. men hold øje med dem når du sætter dem sammen for første gang

Kommentar
Fra : AnnetteB

Dato : 28-11-11 23:14

Indenfor de fleste dyrearter er det ofte forbundet med kampe at have 2 hanner gående sammen, med mindre at der er så god plads, at de kan danne hvert deres territorie.

Dog er der større chancer for, at det går godt, når de har været sammen fra starten. Man må fx aldrig sætte 2 fremmede, voksne hanner sammen.
Det kommer også an på din races aggressivations-niveau. Nogle racer er mere rolige og tolerante end andre.
Kun fremtiden kan vise, om det går godt.

Du skal dog være opmærksom på, at de kan være SÆRDELES GROVE ved hinanden, hvis de bliver uvenner. Så hav et reservebur stående parat.
Jeg har avlet kaniner i mange år, og har set hanner kastrere andre hanner. Ikke noget pænt syn..........
Blot fordi flokken af unge hanner fik lov til at gå "et par dage for længe",så de blev kønsmodne........

Held og lykke med dine kaniner.