/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Komfur delvis død efter torden
Fra : ara
Vist : 1926 gange
100 point
Dato : 11-09-11 20:04

Hej.

Vi har et næsten nyt gorenje EIT67753BW.

Igår havde vi et volsomt tordenvejr. HPFI relæet slog fra.

Vi opdagede at kun selve kogepladerne virkede. Selve panelet
til oven er gået (der er ikke lys i det).
Sidder der sikringer foran det inde i ovnen, eller er den stået af?

mvh

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-09-11 20:08

Det er nok panellampen, der er stået af på grund af overspænding.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 11-09-11 20:10

I selve panelet er der en masse touch knapper, og også en touck "start" knappe. Den virker heller ikke.

Så det kan vel ikke være en lampe????

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-09-11 20:12

Jeg mener alle indboforsikringer dækker skade ved lynnedslag. Jeg ville overlade problemet til forsikringen og reparatøren.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 11-09-11 20:19

det gør den også. Men med en selvrisiko på 2200 kr, kune det jo være jeg selv kunne fikse det, hvis der var en "expert" med ind over.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-09-11 20:23

Prøv at granske forsikringen. Der kan være områder i forsikringen, hvor der ikke er selvrisiko

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-09-11 20:32

Husk du må ikke åbne komfuret, hvis der er garanti på. Prøv at læse instruktionen: http://www.gorenje.dk/gastronomi/komfurer?c=239298
Der står under fejlsøgning at du skal afbryde strømmen nogle minutter

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-09-11 21:24

Tjek lige at alle sikringer i tavlen virker

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-11 22:15

Ovn og komfur kan være med flerfaset tilslutning, og så kan fejlen være at en af faserne mangler uden at i ved det.
Men det kan også være at elektronikken er ødelagt ved en transient fa lynet. Det virker hfi for langsomt og utilstrækkeligt til at sikre mod. Sikringer går først efter at skaden er sket.

Forsikringerne har prøvet at påstå at lynskader kun var dækket, hvis man kunne vise, at der var et direkte nedslag på ejendommen.
Men de har tabt saget om det i retten.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-09-11 22:15

Næsten nyt, er vel ikke under 2 år, for så har du garanti/reklamationsret?

Er det et induktionskomfur du har, så er min erfaring at reparationer er hammerdyre, jeg har lige kylet et 2½ år gammelt induktionskomfur ud, det havde fået 2 reparationer under garantien, den seneste havde, bare i reservedele (det stod på sedlen jeg fik, ikke noget jeg betalte) kostet mere end komfuret. Så ved tredje gang efter garantien røg det på lossepladsen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-09-11 03:25

Hmm, det kunne blive aktuelt stadig at gøre som vi gjorde før i tiden, nemlig at hive stik ud af væggen til følsomme ting når det trak op til torden.

Mine forældre gjorde det med TV og radio.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 12-09-11 10:18

Hey vagnr, du får jo udvidet garanti efter reperationer. ...Så jeg havde ikke smidt det komfur ud.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-09-11 11:20

Hej snaptil, tak, det må jeg huske hvis det gentager sig, hvad jeg ikke håber

Annuller spørgsmålet
Fra : ara

Dato : 16-10-11 15:37

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål