/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af tørretumbler
Fra : morten2300
Vist : 3041 gange
20 point
Dato : 11-09-11 08:16

Hej

I bryggerset har vi et komfurudtag, hvor vores vaskemaskine og tørretumbler er koblet på. Nu har vi udskiftet tørretumbleren og den nye har en for kort ledning til at nå hen til komfurudtaget.
Ledningen kan ikke udskiftes da den er limet fast til tørretumbleren. Tørretumbleren bruger 230V.

Hvordan kan man få den forbundet? Må jeg forbinde en ledning + hun stikprop til komfurudtaget? Det vil være den nemmeste løsning hvis det er lovligt.

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 30 point
Dato : 11-09-11 08:58

Ja du laver en ledning fra dit komfurudtag -men du er nødt til at bruge 1,5 kvadrat ledning til dette .
Da der er 16 ampere sikring til dit stik.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-11 11:02

Nu udtaler sverola sig om noget han ikke ved noget om , men bare gætter sig til.

Du gar da vel ikke komfur i bryggerset- gætter jeg på.
Så er der heller ikke et komfurudtag.

Du har enten en flerfaset stikkontakt , beregnet for vaskemaskine eller lign.
Eller du har en fast tilslutning til ledning-og så formentlig også en afbryder.

Hvis den flerfasede stikkontakt ikke er i brug, får du en kyndig mand til at lave en lille forlænger med med et hustik med 230V og jord, som passer til tumbleren stikprop.
Bedst er det hvis hunstikket er af den franske type med fremmadrettet jordben. Det er lovligt i Danmark, til forskel fra schuko .
Alternativt får du som jeg sat en fransk stikkontakt (16 A mærkestrøm) op ved siden af og tilsluttet ved din "komfurkontakt" og tilsluttet i den med 2,5 ¤ ledning.

Du skal ikke lave det selv, med mindre du er helt sikker på forskel mellem neutral, og beskyttelsesleder. Alt for mange amatører og endda også faguddannede tager feljl når tre ledere skal forbindes rigtigt mellem fem mulige tilslutninger. Det kan koste tumbleren eller livet at tage fejl.

Kommentar
Fra : morten2300

Dato : 11-09-11 12:56

Jeg har sådan et udtag: http://www.elvvs.dk/category.1766.article.17632 og ingen afbryder (bortset fra gruppeafbryderen).

Jeg vil helst undgå at skulle have sat en ny kontakt op hvis det er muligt.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 11-09-11 13:01

att: transor

Det har da været rimelig almindeligt at montere komfurudtag til VM og TT, jeg har i hvert fald monteret mange.

http://www.greenline.dk/Produkt/3051/Komfurudtag

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-11 14:11

Man kan sætte en lening med et 230 V hunstik. som en sklags forlængekabel på, og gøre den så lang at den kan nå tumblerns stikprop. Det er ikke lige efter bogen og du er nok nød til at gøre det selv.
Brug en solid svær kappeledning med mindst 1,5 ¤ ledning.

Hvis du ikke er 100 % sikker på hvordan lederne skal forbindes, så lad være.

Du kan risikere 400V som ødelægger tumbleren , eller fasespænding på tumblerens stel. Det sidste er farligt.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 11-09-11 14:26

Husk også lige at sikre ned til 13 amp når man laver sådan julenummer med hun stik ud fra et komfurudtag........

DETTER ER ET SIDE SPRING:
Nu kommer den franske stikkonakt frem igen ...... er den overhovedet godkendt til brug i danmark .........
For det kan da kun være en amatør som sætte ikke godkendt sager op i sit hus i danmark......
Som alternetiv kan man jo ida købe godkendt overgange til de stikpropper hvor jorden sikker i top og bund af stikproppen.......den hedder en schuko adapter og kan erhverves for 39 kr.... hvor imod den franske forbindelse kan man jo blive slået ihjel med.... fordi jordforbindelsen sidder så man kan komme til dem og der kan jo være op til 400 v på disse hvis der er en overgang til jord andet steds i huset.......

Bassebo....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-11 15:04

Kære Bassebo

Ja det franske system er tilladt i danmark.

Elmateriel skal ikke have dansk godkendelse. Det godkendelsessystem stred mod EF regler og bllev afskaffet i 1978 efter 5 års overgangsordning fra vor tilslutnig til EF.

Det er da ligegyldigt om jordbenet kan berøres. Det tilsluttes jo til stel på tumbleren og vil derfor absolut være noget man rører ved hver dag. Det samme gælder, komfurer, køleskabe og meget andet.

Det er derfor, det er så vigtigt at stikket forbindes rigtigt.

Jeg har engang i et institutionskøkken oplevet to løleskabe ved siden af hinanden med hver sin fase på stellet. Det gik galt da der var en som tog i begge håndtag samtidig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-11 15:09

Nej tilledninger til een 16A gruppe må godt være mindre dimension.

De franske stikkontakter, som er tilladt, har den store fordel at de passer til de universalstikpropper, som er på de apparater man køber i Danmark. De passer bare ikke på de tåbelige som danske elektrikkere sædvanligvis sætter op.
Schuko kontakter er ikke tilladt i danmark, så vidt jeg ved. .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-11 15:27

Her ser du de danske krav til stikkontakter. Der er også tegning af den franske med rundt jorben, som vender frem.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=120505

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 12-09-11 20:54

jeg bøjer mig i støvet og giver dig ret transor ...........

Bassebo,,,,,,

Godkendelse af svar
Fra : morten2300

Dato : 12-09-11 21:23

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-09-11 15:17

selvtak morten2300
håber du får tumbleren til at virke...Det ser ikke ud til at det kan blive " ude tørrevejr "