/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Svagt nærlys på ford fiesta
Fra : jarl246
Vist : 1660 gange
100 point
Dato : 10-09-11 20:51

Jeg har købt en ford fiesta 1,4 tdci årg 2007. Nu hvor den mørke tid nærmer sig har jeg opdaget
et helt utroligt ringe nærlys/fjernlys er normalt. Først var der en pære som var sprunget - denne er nu skiftet - kører med de ganske almindelig h4 pærer.
Hvis ikke man vidste det skulle man fadme tro det kun var parkeringslyset der var tændt. Det er maks
5-8 meter frem på vejen som er "dårligt" oplyst og der er ingenting i rabatten som der plejer.
Jeg har brugt justeringsknappen indvendig, og synes paraboler ser ok ud. Jeg vil ikke mene det hjælper
at justere lygterne til at lyse længere frem ad vejen, da det er lysstyrken den er gal med.

Kan selvfølgelig få nogle kraftigere pærer, men den skulle vel nok kunne klare sig med alm ??

Har nogen et forslag til hvad der kan være galt. ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-09-11 21:26

Prøv at tage en ledning og forbind plus med den terminal på pæren som er det korte. Bliver lyset kraftigere, så er det ledningssystemet der er problemet.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-11 22:02

Mål lige spændingen på pæren, der skal helst ca.13 - 13,5 volt volt på den, når bilen er i gang, er der under, er det nok kørelys automatikken der er dårlig, så prøv at tænde manuel på lyskontakten og mål, for at se om der er forskel på spændingen.

Det er på grund af dårlig forbindelse/for stor modstand i ledningsnettet, at der ikke er lys nok på nærlys, hvis fjernlys er ok er det ikke stelforbindelsen der er dårlig.

Den lettes måde at rette fejlen på er at sætte et relæ på , der styres af ledningen til nærlyset, og trække en ledning fra batteriet og til relæet, så nærlys får fuld batterispænding og der ved max lys.
Husk at montere en sikring ved batteriet

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 10-09-11 22:30

Da du skriver, at fjernlyset er ok kan du udelukke dårlig stelforbindelse. Det er ellers ofte en velkendt fejlkilde. Bilens kørelys er fra fabrikken en smule svagere end nærlyset. Det skyldes en spændingsreduktion via kørelys relæet. Derfor bør du dreje lyskontakten og benytte det egentlige nær og fjernlys.
Svagt kørelys kan skyldes en fejl i kørelys relæet, men det er faktisk også muligt, at du kan have et voldsomt spændingsfald gennem en dårlig sikring.
Som Hejdu så rigtigt skriver: Mål spændingen direkte på pæren - og med pæren tilsluttet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-11 16:01

13,5 V er i underkanten. Spændingen med motoren i passende omdrejninger skal være mindst 14 V.

Det kræver et godt og nøjagtigt insrument at måle den . Det digitale til 100kr er ofte ret misvisende.

Mange cifre betyder ikke nødvendigvis tilsvarende nøjagtighed.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-09-11 17:42
Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 12-09-11 22:22

jo det kan meget nemt være en dårlig ledning forbindelse, det er galt med og ellers må du nok se i øjnene at du må have nye løgter.

Godkendelse af svar
Fra : jarl246

Dato : 16-09-11 18:14

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-09-11 23:56

Selv tak jarl246