/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
partion magic
Fra : nilsen
Vist : 392 gange
100 point
Dato : 22-05-03 00:10

ga
Jeg har købt og indstallert partion magic 8.0
Jeg har med held benyttet programmet 2 gange, men nu når jeg forsøger åpne pm gis følgende fejlmelding.
Programmet har utført en ulovlig handling ... etc.
Init failed: error 20
The library or the partition is not open,

Jeg har foreløbig indstalleret w98 (skifter imidlertid til wxp home), og i den forbindelse skulle jeg gerne gøre endel forandringer med mine hardiske (2)
noen som kan forklare fenomenet?

mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 22-05-03 00:22

Hvis du har tænkt dig at installere wxp home istedet for dit win98 anbefaler jeg dig at vente med at bruge partition magic til at du har konverteret dine harddiske til at køre NTFS istedet for FAT32. Oftest når windows 98 kommer med de fejlmeddelelser plejer det at skyldes ram. Har du installeret nogen nye ram? prøv evt. at sætte nogle andre i og se om fejlen stadig forekommer. kan du køre pm i safe mode?

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 22-05-03 13:38

Du må aldrig bruge PQ og Fdisk eller omvendt, har du lavet en disk til med Fdisk så fortsætter du med Fdisk, har du lavet den med PQ så må du kun bruge PQ for eftertiden, ikke noget med at blande de to ting sammen. Jeg ved godt at der er nogen der siger at det er lige meget, men så prøv at bruge Nortons Diskdoktor og sig ja til at lade den rette alle fejl!!!!!!! så håber jeg at du har taget backup af din disk på cd/disketter. Du vil skifte til XP så er problemet ikke så stort for den kan lave det hele selv og det funker rigtig smart, men stadig huske på at dem der ikke tar backup de græder ;-(

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-05-03 14:51

Partition Magic kan sagtens bruges efter en FDISK, det gør jeg da.
Efter install af win 98 kan partitionen gøres mindre, og du kan oprette en ekstra partition hvor du kan lægge din XP.
Brug ikke boot manager samtidig med oprettelse og sletning af partition, den skal deaktiveres.
Xp skal indstalleres på en formateret (fat 32/ntfs) partition. Husk at navngive partitionerne så du kan genkende dem ved indstallation af XP. Du kan aktivere partitionerne fra de to disketter du lavede i PM.
Hvis styresystem nr. 2 lægges på en primær patition må den "løbe" ud over 8 GB men skal starte før (1024 cylindre)
NT4/NT5(win2000)/XP kan ligge på en extended part. men vil lægge en lille del på starten af HD.
Der kan højest være 4 primære part. på en HD. Et logisk drev Partition (D) fat 32 kan læses af både '98 og XP og du kan nu have filer som begge kan bruge.
Emesen.

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 24-05-03 06:32

gd
Jeg takker for velmente tips vedr. indstallering/formatering etc. av wxp, de kan komme godt med, men det var ikke det som var problemet i første omgang, det var p.m. som jeg gerne ville bruge før jeg indstallerede wxp, men som jeg altså ikke kan komme ind i, noen flere med erfaringer herfra?
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 24-05-03 09:11

Det er vel ikke sådan at der er fejl på din disk, defekte allokeringsheder? for når PQ opdager det vil den ikke lege med mere!!!!

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 24-05-03 16:49

Jeg har været ude for at PM ikke ville læse. Den har enten rettet fejlen, eller jeg måtte opgive. PM kan bruges fra to disketter, på en tom HD. Men du skal lave disse to disketter fra et installeret PM i et eller andet styresystem. PM er ligeglad fra hvilket OS disketterne er oprettet i. Du kan nu behandle din HD på hvilket som helst tidspunkt før, mellem og efter installation af Operativ Systemer.
Emesen.

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 24-05-03 18:18

gd
Jeg forsøger scandisk og defragmentering inatt, så får vi se om det er fejl på disken, men iom at den har fungeret for 5-6 dager siden, så er det litt underlig, jeg kommer tilbage herpå.
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 30-05-03 08:10

gdi
Beklager jeg kommer sent.
Undervejs har jeg gjort endel forandringer med mit system. Av og indstalleret w98 og wxp, forsøgt med dualboot etc.
Det ser ud til at dual-boot gir problemer med enkelte programmer, og hardware, bl.a pm8.0, med de 2 systemer indstalleret samtidig vil pm kun åbne wxp. Det har også vist seg en rekke andre problemer, men det er en annen sag.
Jeg kan ikke se at noen har gitt et svar som løser problemet, men noen skal ha poengene og da emesen i grunnen kom nærmest med "enten så vil den eller så man oppgive" (enkelt, ikke?)
Nilsen

Godkendelse af svar
Fra : nilsen

Dato : 30-05-03 08:11

Tak for svaret emesen.
Nilsen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-05-03 11:20

Boot magic må kun ligge på een partition og helst den første.
Boot magic skal være deaktiveret ved indstallation af nyt styresystem.
Den partition som skal ha' nyt styresystem bør være formateret af PM.
Den nye partition sættes til default inden BM deaktiveres.
Giv partitionerne et navn, så de kan findes ved installation.
Bare spørg hvis du vil vide mere.
Emesen.

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 30-05-03 19:56

gdi
takker
Nilsen