/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Afløb i bruser lugter
Fra : alyng
Vist : 1736 gange
100 point
Dato : 10-09-11 08:27

Goddag

Mit afløb i brusekabinen er begyndt at lugte fælt. Jeg renser jævnligt vandlåsen for hår og andet skidt, så det burde ikke være gammel skidt der ophober sig.
Ligeledes er bruseren i brug dagligt, så der står heller ikke gammelt vand i låsen.

Så tænker jeg på, om det er den gummi pakning der sidder rundt om låsen, der ikke slutter tæt?

Kan jeg afhjælpe problemet, ved at købe en ny vandlås?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 10-09-11 09:11

Prøv at se efter om der er afløb fra andre ting, f.eks. badekar eller vasken, oven over vandlåsen.
Det var ikke smart men det er før set.

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 10-09-11 09:25

Hej EiHaBr

Tak for svar.
Der er ikke afløb fra andet end bruseren.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-09-11 09:38

Syntes du ar dit afløb har haft svære ved at komme af med vandet på det sidste ?

Hvis det er sådan, kan dit afløb være stopper længere ude, så forsnævringen gør at vandlås suges tom og der kommer kloaklugt retur...

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-09-11 09:43

Citat
Så tænker jeg på, om det er den gummi pakning der sidder rundt om låsen, der ikke slutter tæt?

Kan jeg afhjælpe problemet, ved at købe en ny vandlås?

Hvordan vil du skifte vandlåsen, den er da støbt ned i gulvet, i et bruse bad.

Jeg trår ikke det er vandlåsen du renser, men kun den øverste del af afløbet, prøv lige at spule meget graftig med en vandslange i afløbet og stik slangen så langt net du kan, og brug en børst på siderne til det skidt der sidder der, for jeg tror at det er skidt der sidder på siderne der får vandet i vandlåsen til at lugte.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-09-11 10:07

Er det en "bold" du tager op?

Har du fået sat den ordenligt ned igen

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 10-09-11 10:36

Prøv at komme en gang klorin ned i afløbet eller andet bakteriedræbende væske. Det fjerner lugten.

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 10-09-11 10:41

Mange tak for jeres svar.

Jeg tager risten af, fjerner et stykke grå plast med ligesom en tragt på. Derefter tager jeg fat i det lille håndtag og trækker en hvid 100mm plast beholder op, hvor i der er overløb fra bunden. Er det ikke en indbygnings-vandlås?

http://www.lavprisvvs.dk/shop/vandlaas-med-flexinood-210931p.html

Vandet siver fint væk.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-11 12:03

JO det er en vandlås, og hvis det kun er den i afløbet og ikke en vandlås som er lavet i selve afløbet af 110 mm kloarkrør med bøjninger der danner en vandlås. ER det pakningen der ikke slutter tæt mere, efter mange gange rengøring, den skal helst have noget silikonefedt i pakningen for at slutte tæt, har du ikke det kan du prøve med margerine for at se om det ikke slutter tæt og ingen lugt, ellers er det en ny pakning,hvis den kan fåes løs, som der smøres med silikone, og så er det jo ikke nødvendig at tage vandlåsen op flere gange om måneden, en gang om året burde vare nok, hvis du vil ha den op, for du kan spule det meste væk med en slange oppe fra.

Godkendelse af svar
Fra : alyng

Dato : 10-09-11 14:45

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-09-11 14:57

Selv tak alyng