/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
USB stik i vaskemaskinen
Fra : EiHaBr
Vist : 2847 gange
100 point
Dato : 09-09-11 23:15

Ikke nogen spørgsmål men lige en lille sjov oplysning.
Jeg fik ved et uheld vakset en usb stik i min skjortelomme, vistnok omkring 30 - 40 grader.
Minsanten om ikke den virker upåklagelig igen efter et par dage på toppen fyret.
Det havde jeg ihvertfald ikke regnet med.
Hvad mener i om det ?? sjovt ikke.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-09-11 23:17

Der skulle selvfølgelig have stået vasket- og ikke vakset - tyrkfejl

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 09-09-11 23:42

Disse små flash memory stik tåler meget mere end en tur i vaskemaskinen, de kan tåle at blive kørt over og ligge ubeskyttede udendørs, jeg har en som har været tabt ude på gårdspladsen, den lå der mindst 6-7 måneder inden jeg tilfældigvis fandt den igen, satte den til computeren og alt var som før

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-11 23:43

Min E cigaret var i skjortelommen og fik en tur ved 60 grader, den virker igen efter en opladning

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-11 03:33

Langt de fleste elektroniske dimser og kredsløb har i årtier været kapslet ind i materialer der holder dem ude fra omverdenen, og i gamle dage var radiorør jo lufttomme som en pære.

Det der ødelægger dem er når kontaktflader bliver ødelagt af forskellige stoffer, selv vand får jo visse metaller til at forvitre på overfladen, og endelig kan de kortslutte og blive ødelagt hvis de bruges mens de er våde

Jeg ved dog ikke om en kortslutning af kontaktfladerne kan slette de oplysninger der ligger på en flash-chip som en USB stick i grunden er, man kan jo miste en hel backup hvis det sker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-11 08:37

Det har jeg også prøvet - men det er lige så nemt at "rense" den med dette lille værktøj.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,64963-order,1-page,1-c,peripherals/description.html

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 10-09-11 09:02

Jeg mente bl.a. at det var mærkelig at vandet ikke kortsluttede kontakterne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-11 09:05

USB dimsen er jo spændingsløs når den ikke er tilsluttet - derfor er der ikke noget at kortslutte.

Kommentar
Fra : klanger

Dato : 10-09-11 09:13

Der er vist mange der har prøvet dette..

Og nu har vi da de reneste USB stik.....

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 10-09-11 10:10

Til sammenligning havde min nabo en remote til TVet, det var der spildt en sjat øl på.
Jeg siger så til fruen i huset, i vaskebaljen med lunket vand og en skvat opvaskemiddel. Hun troede jeg var blevet men der var jo alt at vinde og intet at tabe, så efter ½ time i baljen og resten af dagen pluds natten over oven på fyret
Behøver jeg at sige at det naturligvis var uden batterierne.
Sådan kan man også spare 500 Kr.

Højris

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-11 11:42

Citat
Til sammenligning havde min nabo en remote til TVet, det var der spildt en sjat øl på.

Stort set består tasterne på en sådan af en støbt gummiplade der fylder hele arealet, ved tryk er det så et (også indespærret) kredsløb på printpladen der bliver aktiveret.....en form for "touch".
Så altså ikke nogen metal brugt til kontaktflader der kan forvitre eller kortslutte.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 10-09-11 18:32

Okay, - Sikke da en masse viden man kan få ud af sådan en lille sjov episode - håber mine billeder er blevet vasket og er mere klare nu.

Tak for svarrene.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-09-11 22:28

De fleste elektronik ting tager ikke skade af vand, hvis de er spændingsløse når de kommer i vand, og de skal bare tøres rigtig godt inden der sættes spænding på igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-11 04:27

Citat
Okay, - Sikke da en masse viden man kan få ud af sådan en lille sjov episode - håber mine billeder er blevet vasket og er mere klare nu.

Og at bandeordene er forsvundet fra dokumenterne

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 11-09-11 12:42

) Blev filerne så renset for virus ved samme lejlighed ? )

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 24-09-11 22:32

Tak for deltagelse.
Alle bemærkninger var rigtig gode, men jeg må jo give point til en, så det bliver OVN for hurtigste svar, jeg kan jo ikke sige at nogen var mest rigtig. Men tak for sjov og oplysninger.

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 24-09-11 22:32

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-11 19:37

Selv tak - en snakketråd hvor vi udveksler erfaringer er ikke det værste i verden