/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
8 i stedet for 4 gb.
Fra : Nul7
Vist : 499 gange
50 point
Dato : 09-09-11 17:07

Hej venner.

Er en lykkelig ejer af en acer 7738G med 4 Gb. DDR 3 Ram, 64 bit.

Kan jeg få glæde af at opgradere den til 8 Gb. hukommelse?
Jeg gør meget i billedbehandling og dias fremstilling.

vh. 07

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-09-11 17:31

Ja

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-09-11 19:18

Nej

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-09-11 19:20
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-09-11 19:27

Prøv at åbne task-manageren/joblisten og kik på "ydeevne" fanen, den kan bl.a. fortælle dig hvor meget RAM du bruger. Hvis du bruger tæt på eller over 4 G nu, og du har et 64 bit windows, kan det nok betale sig at opdatere, ellers ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-09-11 20:24

Jo

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 09-09-11 20:34

Hent dette program, det kan fortælle dig om din maskine kan klare ekstra ram
http://www.gtopala.com/
Bortset fra det, tvivler jeg på at du får brug for extra ram.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-09-11 21:04

Citat
Nej

Hvorfor ikke?

Det er både et ja og nej svar. Ja fordi der kommer mere hukommelse til computeren, som betyder at dine processer ikke skal "slås" lige så meget om hukommelses plads.

Nej fordi billedebehandling ikke benytter sig så meget af hukommelse, det er mere processorkraft. Ram bruges ikke til beregninger, ram bruges til og lagere data som oftes bruges og for at spare tid så gemmes de data i dine ram i stedet for på harddisken. Billedebehandling og videobehandling kræver regnekraft og det er din processor (CPU) der laver de beregninger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-09-11 21:08

Et grafikkort med lidt power vil også hjælpe.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-09-11 02:38

Citat
Hvorfor ikke?

Det er både et ja og nej svar. ...............bla bla bla

>>forklaring følger her
http://www.spywarefri.dk/forum/viewthread/80990/
<<

Citat
Hvor ser du at computeren klarer at køre med 8GB ?

For kigger man på Acer 7738G specs., viser den:
Dual-channel DDR3 SDRAM support
Up to 2 GB of DDR3 1066 MHz memory, upgradeable to 4 GB using two soDIMM modules

Passer det, er computeren allerede fuldt bestykket, og at den kan tælle til 6GB, er ikke nogen garanti for at den også kan udnytte dem.
..................................................................................
Hej Thov. Oplysningerne er hentet fra Everest - men jeg havde godt set de oplysninger du giver, og det skulle ikke undre mig at 4 GB er maks. Det ville jo forklare en hel del.
Vedhæftede billeder

Klik miniature for at se billede i fuld størrelse
.................................................................................
Everest går ud fra Intels specifikationer for ‘nordbroen’ (PM45), som ganske rigtigt praler med 8GB som max.
Men det er desværre ikke altid, at bundkortet også understøtter det monterede chipset, fuldt ud.
.................................................................................
Jeg er efterhånden kommet til samme resultat Thov.
Jamen om ikke andet, så lærte man da det
Lad os endelig lukke, med tak til Thov.
................................................................................
Er RAM’en et netkøb, har du 14 dages returret - ellers er det godt nok surt

i værste fald er det penge ud af vinduet,
i bedste fald er det nogle uvidende 'eksperter' inde på spywarefri,...

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 10-09-11 13:35

Jeg blev så meget klogere, at jeg er endnu mere i tvivl og helt ude på overdrevet med hvad jeg skal.

Hvorfor levere de komputere med 8 Gb, hvis det ikke er en forbedring, og hvorfor trækker de tit frem at med 32 bit kan man kun udnyt 4 gb.?
De fremhæver også at med 64 bit kan man næsten udnytte uanede antal ram, men intet om såvidt og såfremt det og det er i harmoni.

Jeg var inde ved en It. operatør som ville montere dem og undersøge min pc. for et rimeligt beløb, så det ender nok med dette.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-09-11 15:18

Jeg kan sgu' godt forstår du er forvirret og det er jeg faktisk også lidt.

Jeg har kigget på denne her side:
http://support.acer.com/acerpanam/notebook/0000/Acer/Aspire7738G/Aspire7738Gsp2.shtml
og hvis man skal gå ud fra chipset og processor, så er der ikke noget i vejen for at du opgradere til 8 Gb ram, men igen så er der denne her mærkelige linje:
Citat
Up to 2 GB of DDR3 1066 MHz memory, upgradeable to 4 GB using two soDIMM modules
Jeg må indrømme at hvis det var mig så ville jeg opgradere til 8 Gb.

Selvfølgelig så står der ikke noget om hvilket bundkort der er i computeren, men ud fra chipset og processor så ville jeg ikke tøve.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 10-09-11 17:04

Webnoob.
Den er født med win7. 64 bit.
Den indeholder en Intel core 2 duo processor T6600 2,2 GHz. 800 MHz Fsb.
Nividia Get Force GT 240M Up to 2815 MB TurboCache. 4 Gb DDr3 ram.
Siger det dig noget?
Jeg formoder at It. manden tager ansvaret hvis det ikke kan køre ordentligt.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 50 point
Dato : 10-09-11 17:09

Det siger ikke noget om det bundkort du har, men ja jeg ville opgradere.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 10-09-11 17:15

Tak for svaret webnoob.