/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lunkent vand i bruseren
Fra : Laur01
Vist : 603 gange
50 point
Dato : 09-09-11 12:57

Hejsa

Selvom jeg skruer helt op for vandet i vores bruser, bliver det ikke super varmt. Vandhanen i vasken, som får vand fra samme varmvandsbeholder er der ikke noget problem med, så det må være noget med blandingsbatteriet i bruseren. Det underlige er dog at trykket ikke falder når man skruer fra helt koldt til helt varmt, så umiddelbart tænker jeg det ikke har noget med at filteret er stoppet eller lign.

Nogle der har en ide om hvad det kan være...... bare gider ikke til at afmontere blandingsbatteriet og rense det, hvis det alligevel ikke er der problemet er!

PFT
Laur

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 09-09-11 13:12

Du kan pille batteriet af og rense det. Er det et termostatbatteri, sidder der filtre i dette.

Du kan rense hovedet for kalk.

Kommentar
Fra : Laur01

Dato : 09-09-11 13:26

Hej Snedig

Ja det er et termostatbatteri, men hvis det er delvist stoppet i den "varme" side, burde trykket så ikke falde når man skruer den helt over på varmt?

Laur

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 09-09-11 13:41

Måske - der sidder filtre begge steder, og nogen gange også længere inde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-11 14:33

Jeg mistænker også termostaten.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-09-11 16:09

Har haft samme problem = Termostaten er defekt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-11 16:17

Citat
Det underlige er dog at trykket ikke falder når man skruer fra helt koldt til helt varmt, så umiddelbart tænker jeg det ikke har noget med at filteret er stoppet eller lign.

For mig lyder det som indgangsfilteret på den varme del. Det sidder lige inde bag ved omløberen som skruer batteriet fast. Evt. skal batteriet lige ned i noget eddikesyre (32%) hvis filteret sidder fast.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-09-11 16:50

hvis trykket er det samme uanset hvordan du regulerer temperaturen, er det helt sikkert termostaten der er gået.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 09-09-11 17:16

Jeg har haft et lignende problem med mit armatur. Der var 10 års garanti på det og begge gange var det i stykker og blev byttet.

Kommentar
Fra : Laur01

Dato : 09-09-11 17:48

Er der noget formål med at få en VVS ud og se på termostaten, eller er det typisk ikke noget man kan lave alligevel? (skal siges det er købt i udlandet og ikke noget man kan få herhjemme)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-09-11 20:05

Jeg har haft et Damixa batteri med den samme sygdom.

Det er meget svært at skille ad. reperationssæt til termoføleren koster mere end et nyt battei på sædvanlig tilbudspris.
se dig for på pristilbud og køb et nyt. Det er meget nemt at af- og påmontere.

Når man drejer temperaturhåndtaget strammer man en fjeder, som termoføleren arbejder mod.
Hvis termoføleren ikke kan bevæges har det ingen virkning at dreje på håndtaget. Det er det du oplever.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-09-11 20:10

Hvis afstanden mellem studserne passer, kan du få et nyt termostatbatteri til priser fra knapt 300 kroner og opefter. Det til 300 så jeg hos Harald Nyborg, men du kan sandsynligvis finde nogen til 3000 også - uden at det nødvendigvis funker bedre. Undskyld mit svenske. men jeg sidder i Småland, og i badeværelset bag mig sidder sådan et 300 kroners batteri i beskyttede forhold, bruges indtil videre kun 6 uger/år og kalk i vandet er et fremmedord. Og det funker perfekt. uanset pumpetrykket er højt eller lavt, uanset om der bruges vand i køkkenet eller ej.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-09-11 20:12

Hvis der er stopventiler ("Ballofix") foran batteriet, skifter du det nemt selv. Efter at have lukket ventilerne altså.