/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Valg af bro til Fyn
Fra : svendgiversen
Vist : 546 gange
159 point
Dato : 07-09-11 20:17

For mig handler det kommende valg sig kke længere om nedlagte sygehuse her på Als,
jeg har forlængst droppet mit gamle bondeparti, der svigtede så groft med rødt S hjælp fra Fyn.

Men om hvilken politiker der vil støtte en bro fra Als til Fyn?

Så behøver alle syddanskere jo ikke mere holde i kø oppe ved Lillebæltsbroerne og Kolding,
og trafikken nordpå bliver aflastet, befriet også for mange tyske bilister,

langt kortere og billigere end den lange, røde, ufinansierede bro over Kattegat.
Hvor dum kan man være??

Hvis vi skal have en hurtig trafik forbindelse fra Sønderjylland til Fyn,
uden at belaste trekants området trafikalt, hvem skal jeg så stemme på???

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 169 point
Dato : 07-09-11 20:30

Aner ikke hvem du skal stemme på, men Jylland er, set fra en sjællænders synspunkt, overbefolket med dyre "gratisveje", alstå finansieret af hele landets skatteydere.

Hvor stor er trafikbelastningen fra Als/Sønderjylland til Fyn? Skal der være afgift for at bruge den bro du gerne vil have?

På den to--sporede (altså et spor hver vej, og så er det en klapbro der åbner hver ½ time, undtagen i den værste myldretid), over 70 år gamle bro mellem Frederikssund by og Hornsherred, skal den nye bro/tunnel, der efter uendelig mange år nu omsider er planlagt (jeg tror aldrig den kommer) være en betalingsvej. I øvrigt sjovt, at Frederikssund borgemster protesterer over betalingsringen i Kbh, men accepterer en betalingsring midt i hans egen kommune.

Den gamle bro, med køer op til 1 time i myldretiden, har over 22000 biler pr. dag.

Så havd er lige situationen på Als??

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-09-11 20:33

bro til Fyn
? var det ikke bedre at lave en til Ærø, og derfra videre til Fyn

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-11 20:43

Genåbn spritruterne........

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-11 20:47

Citat
Men om hvilken politiker der vil støtte en bro fra Als til Fyn?

Han/hun er ikke født endnu

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-11 20:55

Ak ferik, kig på kortet..

og vagn,
22000 biler pr. dag, det kommer vi nok ikke op på,
men vil en Kattegats forbindelse hjælpe, nej vel?

Hvert område har sine trafikale problemer, og
>dyre "gratisveje", alstå finansieret af hele landets skatteydere.

Det kan jeg ikke genkende,
når jeg sammenligner min øst danske families billige buskort i hovedstaden med hvad vi må betale,
og vi har også broer, der åbner hver halve time, sogar oftere...

Selv er jeg overbevist om at dyre "gratisveje", alstå finansieret af hele landets skatteydere,
ligesom minister biler, primært findes i Hovedstaden...

Men der er tilsyneladende fælles træk mellem Sønderjylland og Nordsjælland væk fra Whisky bæltet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-09-11 21:05

"Men der er tilsyneladende fælles træk mellem Sønderjylland og Nordsjælland væk fra Whisky bæltet."

Det kan der være noget om, men jeg har da aldrig skullet betale for at køre over Vejle fjord, ovenikøbet på motorvej, sådan en har vi ikke engang til Frederikssund!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-11 21:06

>Han/hun er ikke født endnu

Det skal du ikke sige refi,

flere politikere her går ind for en bro til Fyn,
først den konservative Lohff, så vor borgmester Nygaard og nu Jørgen Mads Klausen på Danfoss.

Sammenlignet med en bro over Kattegat, er det da sund fornuft:

sparet køre km contra bro bygge km eller sparet CO2 pr investeret krone??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-09-11 21:29

Jeg går ud fra, kommunen har lavet nogle beregninger om fordele/ulemper ved broen, fx rejsende pr dag, tidsbesparelse, osv på den ene side, på den anden side pris for broen, samt en afvejning af miljøproblemer/fordele?

Medmindre regnestykket er meget positivt lyder det ikke som en vindersag!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-11 21:51

>Medmindre regnestykket er meget positivt lyder det ikke som en vindersag!

Jo, hvis man sammenligner med en Kattegat bro som alternativ.

Håber bro spørgsmålet nu kommer mere frem i valgkampen...

Desværre opstiller ingen af de første forkæmpere for vor nye bro til Fyn til valget denne gang,
derfor mit spørgsmål?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-09-11 23:01

Jeg tror ikke, at tiden er inde til flere broer i Danmark.

Men som LuffeA så rigtigt skriver; Åbne op for æ spritter, do !

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-11 09:01

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-09-11 10:44

Selv tak, svendgiversen