/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Bad Sector´s
Fra : nomore
Vist : 390 gange
13 point
Dato : 07-09-11 18:45

Nogen der ved hvad antallet af disse højest må være for en ny disk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-11 19:14

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-09-11 19:26

Jeg mener at de sport på diskene der ved sluttesten har sectore som ikke er helt gode markeres således at de bliver sprunget over. Så derfor vil man slet ikke opleve bad sectors på en ny disk. På for eksempel Seagates hjemmeside vil man kunne se et garanteret antal sectore for en række af deres diske, og det siger mig at det faktiske antal sectore godt kan variere fra disk til disk indenfor samme model.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 07-09-11 20:15

Citat

Som sædvanligt fra REFI

Nu ved jeg så ikke hvilket program du normalt bruger til at checke din disk med,
men mit program finder FANDT altså 212 dårlige og mens scanning stod på
yderlig 18 stk´s
Men ikke noget der kan ses på en anmindelig CHKDSK.
De var forresten KUN markeret som dårlige, ikke ødelagte/ ulæselige.
Det samme gælder forresten også pixels fejl på et nyt tv
Der er altid en vis tollerance
Citat
eksempel Seagates hjemmeside

Ok, nu er min så en WD på 2 GB
så prøver lige deres hjemmeside.

Det kan bare undre mig, at der kan/ burde være fejl på en ny disk.
Og flere opstå ved en fejlfinding

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-11 20:41

Citat
Som sædvanligt fra REFI

Jamen så LYT dog

Er der "bad sectors" på en ny disk er det en bytter

Når det er sagt....

Der er ALTID bad sectors på en disk - de bliver sorteret fra af dit styresystem (under formateringen), så finder du nogen efter formateringen er det en bytter.....

At DU kan finde et program der finder nogen, behøver jo ikke betyde de ER DER - bare kig på antivirusprogrammer der selv kan opfinde virusser for at få dig til at købe

Citat
men mit program finder FANDT altså 212 dårlige og mens scanning stod på
yderlig 18 stk´s
Men ikke noget der kan ses på en anmindelig CHKDSK.

Nemlig

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-09-11 21:00

Citat
Der er ALTID bad sectors på en disk - de bliver sorteret fra af dit styresystem (under formateringen), så finder du nogen efter formateringen er det en bytter.....

Det kommer fuldstændigt an på hvordan man formaterer. Anvender man quickformat (det tror jeg det fleste gør) så finder formateringsprogrammet ikke nogen badsectors ud over dem der er kendt fra tidligere. Kun ved fuld formatering gennemsøges disken for dårlige sectorer som så bliver markeret. Det er det der tager så lang tid.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 13 point
Dato : 07-09-11 21:12

Fra Seagate ST320005N1A1AS-RK (2TB SATA 6Gb/s):

Guaranteed Sectors: 3,907,029,168

Jeg er enig i at antallet af dårlige sectore ikke må blive ved med at stige på en ny disk. Men men hvor mange procent er 230 ud af ovenstående? for slet ikke at tale om 18?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 07-09-11 21:43

Citat
mange procent er 230 ud af ovenstående? for slet ikke at tale om 18?

IKKE MEGET, en sector = ? ½MB sådan lige på løbende talregning/ i mit hovede.
http://www.gratisimage.dk/image-6CB6_4E67CE7A.jpg
Og følgende - er hvad Acronis kommer frem til....
Helbredet på disken er helt sikkert bare fordi der næsten ikke er mere plads tilbage.
http://www.gratisimage.dk/image-FFAD_4E67CE7A.jpg

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 07-09-11 21:54

Citat
de bliver sorteret fra af dit styresystem (under formateringen),

Det gør de så ikke, på min maskine når de kan se´s med andre programmer end MS
Kørte lige en lynscanning og
http://www.gratisimage.dk/image-D000_4E67D168.jpg
Og det er IKKE noget SYSTEMET gør bedre, eller laver om på, med CHKDSK

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 07-09-11 21:55

Og hvorfor skulle jeg dog FORMATERE en disk der er fyldt op med godter

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-09-11 22:03

En sector er med normal gammeldags formatering præcis 512 bytes, alså 1/2 KB. Med AFT formatering er sectorerne 4096 bytes store, altså 4 KB.

2TB (2.000.000.000.000 bytes) / 3,907,029,168 sectorer = 511,9 bytes/sector

230 * 512 = 117760 ~ 115 KB hvis man bruger den klassiske metode som siger 1024 bytes pr. kilobyte.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 07-09-11 22:09

Takker for tålmodigheden...

ville bare gerne vide det, sådan - ud i det mindre SMÅT.
Og så må jeg vist have tage fejl af MB og KB ???
men ikke noget der lige gør mig noget,
og slet ikke noget jeg vil sende disken tilbage for.