/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
hvad er det her for et dyr?
Fra : kimm01
Vist : 1418 gange
100 point
Dato : 07-09-11 12:50

har disse små dyr i vores lejlighed men ved ikke hvad det er, tror det er læggelus men er ikke sikker for det ligner det har vinger... HJÆÆÆÆLP!!

link til billede: http://www.gratisimage.dk/image-2BD7_4E675193.jpg

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-09-11 12:54
Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 07-09-11 12:56

bider de eller noget?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 07-09-11 13:24

Det er da ikke en kakkerlak. det er helt tydeligt når man zoomer ind.

Det ligner en slags tæge eller lus. Hvor stor er den?

Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 07-09-11 13:31

op til ca. 5 mm
de kravler altid rundt omkring og på vores vinduer. (gamle vinduer, hvor vi tror der er lidt råd i)

har lige set en på ca 4 mm kravle rundt.

vi har bare alle fået små røde stik/bid. som vi mistænker de små de for?? uden at vide det. de går væk efter et par dage, nogen bliver til små sår.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-11 13:31

Citat
- det er bare en Kakerlak:

"Bare "...... ?

Er der mange af dem er det et tegn på at et sted i huset ligger der uopdagede madrester, og er der virkelig mange kræver det specialister at fjerne dem.
Og er der mange af dem kan man også lugte dem da de stinker.

Træd dem ikke ihjel da liget straks vil trække andre til som æder liget, tag dem hellere med støvsugeren da de så vil blive kvalt inde i posen.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 07-09-11 14:25

Det er da ikke en kakerlak, den er meget større.

Det kan meget vel være en væggelus, du kan se et billede af sådan en her

http://www.bolius.dk/alt-om/skadedyr/artikel/vaeggelus/

og det svarer til størrelsen, som du beskriver.

Du skriver, at du bor i lejlighed, så skal du kontakte viceværten, så krybet kan blive udryddet.

Hvis du har været på ferie, så kan det være der, de er kommet med hjem i bagagen.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 07-09-11 15:32

Jeg kan fortælle dig, at det ER væggelus, og i skal have fat i en skadedyrs bekæmper, da det er den eneste mulighed, jeg mener enda, at lejligheden skal gasses.

De giver små bid som ligner små røde knopper, og de gemmer sig om dagen i revner og sprækker, prøv at se i jeres senge under madrassen og sprækkerne ved lamellerne.

I bliver bidt om natten, og når væggelusene er klækket er de helt klare og når de så har bidt jer, kan der ses en lille rød plet midt i dem, da de er gennemsigtige.

de voksne ser ud som på billedet. få fat i en skadedyrs bekæmper hurtigst muligt.

Jeg har erfaringerne fra et vandrehjem i Hobro for mange år siden.

Vi klædte om ude i garagen og kom alt tøj i en sæk og vaskede tøjet på vaskeri, smed en gaspatron ind i bilen og lukkede - lod den stå i et par dage, og vandrede så ind i bad.

Så jeg vil ønske dig held og lykke med bekæmpelsen.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-09-11 17:41

Det ligner en væggelus, men adfærden er atypisk, da de sædvanligvis kun kommer frem om natten.
Jeg tror, at det er en tæge som går på fugle og andre smådyr.

Send billedet med en forespørgsel til din kommunes miljøkontrol og de vil vejllede dig

Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 08-09-11 09:06

Undskyld jeg ikke svaret mere i går, måtte lige på arbejde.

K1975: synes bare ikke de ligner den på billedet. Den er ikke gennemsigtige, og har ikke den der glatte overflade.

Ziggy99: jeg sender et billede til kommunen nu her, det vidste jeg ikke man kunne. Tak

Det er ikke sådan der er rigtig mange, de bliver bare ved med at komme er par stykker.altså hvad vi ser af.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 08-09-11 10:01

Så vidt jeg kan se på foto er det en snudebille. Den er ganske uskadelig for mennesker. Måske er det en nøddesnudebille.
Så glem al panik!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 08-09-11 10:35

Ved nærmere søgning på nettet er det måske en Klanner art. Et foto fra siden vil kunne opklare det mere sikkert. Prøv ellers at spørge på Fugle og natur og medsend foto, de er rigtig skrappe til det.
Venligst Ole

Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 08-09-11 11:07

Synes ikke umildbart de ligner nogen af de billeder jeg finder på klammer art. Uden at være sikker.
Men skriver lige en mail til fugle og natur.
Går også lige og venter på svar fra kommunen, som forslået tidligere.

Mange tak for den gode respons.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 08-09-11 12:13

Væggelus er det med bestemthed ikke.

Klannere er det med bestemthed ikke.

Det er en tægenymfe, altså ikke helt udvoksede tæger (som absolut IKKE går på hverken menensker eller dyr, men som oftest forveksles med flåter)..og tæger er helt uskadelige.

Og det må være nymfen af en birkefrøtæge når den er så lille som du siger, for birkefrøtæger er i øvrigt meget små i forhold til de fleste andre tægearter.

Godkendelse af svar
Fra : kimm01

Dato : 12-09-11 20:15

Tak for svaret dova.

Det er en lidt svært at give point her, da ole kom først med at jeg skulle spørge på fugle og natur, og det gjorde jeg, de gav også det svar at det var en birkefrøtæge. Og det er helt sikkert det er det!. Diva kom så ned det svar også før fugle og natur og derfor får diva point.

Mange mange tak for god respons!