/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
ulovlig udlejning
Fra : knt9347
Vist : 2116 gange
300 point
Dato : 06-09-11 00:43

såfremt det opdages at vort lejemål er ulovligt kan dette da opsiges omgående eller skal den ulovlige kontrakt overholdes ( 3 mdr )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-09-11 05:57

Citat
såfremt det opdages at vort lejemål er ulovligt kan dette da opsiges omgående

Et ULOVLIGT lejemål eksisterer jo ikke - så det kan ikke opsiges - det ophører bare

Der er INGEN regler for noget ULOVLIGT....

men ud fra spørgsmålet er det jo svært at bedømme om det kan anfægtes.....

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 06-09-11 07:06

PÅ HVILKEN MÅDE MENER DU DET ER ULOVLIGT.

ER DET SELVE LEJEMÅLET ELLER ER DET DIN LEJEKONTRAKT ??

MVH AG112

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 06-09-11 07:22

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   14
- Annullerede   10
- Slettede   0
Ialt   25

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-09-11 07:49

Du må nok forklare lidt nærmere, hvad der er, der er ulovligt?
Lejeloven beskytter i høj grad lejerne, så der er stor sandsynlighed for at i også bliver beskyttet, hvis I var i god tro. Men hvis det viser sig, at I godt selv vidste, at der var noget ulovligt i aftalen, så bliver I sikkert sat på gaden hurtigst muligt. Så ud fra de oplysninger, du har givet os, så er der ingen her, der kan svare dig korrekt. Jeg vil opfordre dig til at opsøge en advokat. Du kan få gratis hjælp flere steder:

http://www.advokatsamfundet.dk/BrugForAdvokat/FindAdvokat/Advokatvagten.aspx

Kommentar
Fra : knt9347

Dato : 06-09-11 08:46

til uddybelse af spørgsmål vedr. udlejning:

lejemål indgået for 2 år tilbage til beboelse
indgået i den tro der var tale om et lovligt lejemål
der har kun eksisteret et værelse under jordhøjde uden vindue som køkken
dette er der klaget over uden respons for 1 år tilbage, da der jo ingen udluftning er

henvender mig nu til kommunen der har registreret at dette lejemål slet ikke er registreret
og dermed ulovligt

mit spørgsmål er derfor om jeg kan flytte ud omg. og få mit depositum retur
mener ikke udlejer tør køre en boligsag da han har udlejet uden tilladelse

venlig hilsen og tak for hurtig respons

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-09-11 08:56

Det står dig frit for at flytte, og hvis udlejer vil betale pengene tilbage, er det jo helt fint. Der er aftalefrihed i DK - inden for lovens rammer. Der er ingen tvivl om, at at hvis du skal anlægge sag, vil du vinde den!

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-09-11 09:04

Du kan sikkert vinde en sag, men du ser nok ikke dit depositum før sagen er afgjort.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-09-11 09:05

hvis det ikke er registreret er der sikkert heller ikke betalt skat af indtægten. så du kan da fortælle udlejeren, at hvis du ikke får dine penge tilbage, kan skattevæsenet risikere at blive informeret om lejemålet

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-09-11 09:12

Jeg synes stadigvæk, at du skal kontakte en gratis advokat for rådgivning. Du står væsentlig stærkere, hvis brevet du sender til udlejer er skrevet af en advokat.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 300 point
Dato : 06-09-11 09:25

Citat
henvender mig nu til kommunen der har registreret at dette lejemål slet ikke er registreret
og dermed ulovligt

Som udgangspunkt skal udlejere ikke melde til kommunen når de udlejer værelser, medmindre de med en vis moral spørger om de skal betale skat af indtægten, nogle kommuner sender efter at lejer har meldt flytning også papir til udlejer hvor han skal bekræfte at XX er flyttet ind, dette for at imødegå socialt bedrageri.
Kommunen kan også forlange lejere væk hvis der bor for mange, de kigger nu og da i folkekeregisteret.

Kommunen kommer også ind i billedet og begynder at stille spørgsmål hvis der søges om boligstøtte da boligen også skal opfylde visse krav i forbindelse hermed, de kan også undersøge i Teknisk Forvirring om bygningen opfylder kravene, hvilket Du jo nu har fået opklaret.

Hvis da ellers I har betalt til tiden og der ikke er andre tvister end det ulovlige lejemål burde I næsten kunne skilles uden problemer, hvis I da ellers har noget andet på hånden, det er vist sjældent at fogeden eller brandmyndighederne på to timer smider folk og deres habengut ud og plomberer døren.

Om så lejer efterfølgende får en bøde er ikke Jeres problem.

Godkendelse af svar
Fra : knt9347

Dato : 07-09-11 17:11

Tak for svaret LuffeA. Ved forhandling blev der ikke problemer af nogen art.
Venlig hilsen og tak.