/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Paul Hagen???
Fra : linehagen88
Vist : 4498 gange
40 point
Dato : 05-09-11 21:48

Hej folkens :)

Jeg kan se at der er andre end mig, der gerne vil kende mere til Paul Hagens slægt. Jeg er selv ejer af det smukke efternavn "Hagen", men er desværre ikke i familie med ham. Min mormor har fortalt at hans mor Anna Hagen, skulle have været tjenestepige i familien i sin tid og har købt navnet "Hagen" af vores familie.

Men, da jeg fandt ud af at hun var operasangerinde, så tvivler jeg lidt på om det kan være rigtigt. Og på den anden side, kan jeg ikke finde noget om hendes forældre. Kan nogle hjælpe? :)

Oplysninger:
Paul Falck Hagen, født i København 19 marts 1920, død 19 maj 2003. Skuespiller.
Anna Hagen (mor) født i København 22 november 1893, død 12 Januar 1989. Operasangerinde.
Åge Falck Rasmussen (far) død 1958. Kunstmaler

Paul Hagen var gift med Asta Esper Hagen Andersen, med hvem han fik sønnen Esper Hagen med.

Håber nogen kan hjælpe :)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-09-11 22:04

Kilde :

http://da.wikipedia.org/wiki/Paul_Hagen

I sit første ægteskab var han gift med skuespillerinden Asta Esper Andersen, med hvem han fik sønnen, skuespilleren Esper Hagen.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-11 22:26

Her lidt om moderen , fra min hjemegn:

http://www.danskefilm.dk/index2.html

Men hvorfor Hagen, det hed hverken hans eller hendes foældre jo?

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 05-09-11 22:28

Tak for dit svar :) ... har selv skrevet den oplysning i mit indlæg. Det blev måske lidt kringlet, men spørgsmålet er

- Kan det passe, at Paul Hagens mor, Anna Hagen købte efternavnet af min familie? :)

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 05-09-11 22:29

Måske skulle hun bruge navnet, som noget specielt, da hun var operasangerinde? :)

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-09-11 22:35

Her er lidt
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=88789
Du finder mor og søn i Njalsgade 45 , 4

http://www.sa.dk/ao/default.aspx
Njalsgade 1925 Ulige nr opslag 203

Hun er sangerinde, men hendes forældre finder jeg ikke umidelbart,
Det tager lidt længere til

Mvh
Modersvilje

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 05-09-11 22:35

Hey svendgiversen... vil det sige, at du ved noget om Anna Hagens forældre/familie? :P

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 05-09-11 22:56

Tak for det modersvilje! :)

Det var spændende at se. Ville ønske man kunne finde noget om hendes familie :)

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-09-11 23:03

Hej igen
Jeg har fundet dette!
Det minder ret meget om hende, født i københavn på samme dato!
Men....??
Jeg har lidt svært ved at finde mere om hende her
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1680525&limitstart=0
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 05-09-11 23:21

Jeg kan se hvad du mener. Det er også lidt sjovt at de har samme antal navne.

Anna Seline Kirstine Hagen , 22-11-1893 , København

og

Karen Anna Kirsten Jensen , 22-11-1893 , København

... Men hvis min mormors historie skulle passe, så skulle en af dem have en adresse i jylland, nærmere betegnet vestjylland, mellem 1900-1920 :)

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 05-09-11 23:24

ps. Jeg har også selv fundet de her to, hvor måske den ene eller begge er forældre til Anna?

Astrid Hagen , 31-1-1877 , Kallundborg

Carl Lorenz Hagen , 16-7-1876 , København
Stillinger: Sømand

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-11 08:36

Det var det jeg mente:

Asta Esper Hagen Andersen (Asta Nederby Andersen) blev født i Aalestrup som datter af kasserer Esper Andersen og hustru Marie Kirstine Nederby.

Fundet her:
www.danskefilm.dk/skuespiller/70.html

Min mor er født og min søster bor i Aalestrup, ellers kender jeg ikke til kasserer familien der.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-11 10:36

Noget tyder på at denne familie ikke oprindelig er en Hagen...

Kender du disse:

Hagen, Ane Regine (ca 1810 - )

Hagen, Anne Margrethe (1733 - 1783)

Hagen, Bernhard (1696 - 1747)
Apoteker i København

Hagen, Bernhard (1742 - 1743)

Hagen, Bernhard (1748 - )
Apoteker i Holbæk

Hagen, Carl Frederik (1746 - )

Hagen, Christine Elisabeth (1735 - 1769)

Hagen, Elisa (ca 1773 - )

Hagen, Elisabeth (ca 1767 - 1787 -)

Hagen, Frederica Amalia (1743 - )

Hagen, Johan Arnold (1740 - 1779)
Regimentskvartermester i Holbæk

Hagen, Lars Terpager (1755 - 1833)
Godsejer til Høvdingsgaard i Mern s, Ø for Vordingborg

Hagen, Lauritz (1794 - 1794)

Hagen, Louise Sophie (1737 - 1777)

Hagen, Mathias (1738 - 1802)
Apoteker i København

Hagen, Matthias (ca 1660 - )
Købmand i Tønder, borgerrepræsentant

Hagen, Peder (1792 - 1796)

Hagen, Peder Haagensen (1718 - 1783)
Præst til Elmelunde, senere til Keldby

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-11 11:31

Fra mit tidligere spørgsmål...

Måske er du i familie med min gamle køre makker Erling?

Poul Hagen
staves paul hagen
Født: 19. Marts 1920 i København.
Død: 19. Maj 2003
Gravsted: Langø Kirkegård, Lolland

Paul Hagen var søn af operasangerinden Anna Hagen og kunstmaleren Åge Falck Rasmussen. Han blev ikke fundet egnet til optagelse på Det kgl. Teaters elevskole og blev i stedet uddannet på Frederiksberg Teaters elevskole 1944-1945 og debuterede i 1944 som revyskuespiller i "Livet er jo dejligt" på Riddersalen i København. I perioden 1945-1951 var han knyttet til Aarhus Teater, hvor han havde mange alvorlige roller. Derefter havde han engagementer på Nørrebros Teater 1951-52 - ABC Teatret 1952-53 - Fiffer Revyen 1953 (hvor han fik et hurtigt gennembrud med visen "Lille Lise let-på-tråd") - Skolescenen 1953-54 - Cirkus Ib 1954 - ABC Teatret 1956 - Frederiksberg Teater 1956 - Cirkus Revyen 1956 - Riddersalen 1957, hvor han spillede klovnen Didi i "Vi venter på Godot". Siden var han bl.a. på Det Ny Teater og Folketeatret. I 1972 blev han knyttet til Det kgl. Teater, hvor han frem til 1987 spillede en mængde Holberg-roller, fx. Den politiske Kandestøber, Jean de France, Henrik og Pernille, Den vægelsindede, Mascarade, Julestuen og Erasmus Montanus. I 1981 spillede han den tavse ægtemand i Det Kongelige Teaters opførelse af "Glade dage". Fra 1987 valgte han at arbejde freelance og at sætte tempoet ned - så han udvalgte en rolle eller to om året. Fra 1987 havde han engagementer hos Blaksted-turneen, Holbæk Egnsteater, Det Danske Teater, Betty Nansen Teatret, Privatteatret og Det ny Teater. I 1998 sagde han scenen farvel.Han filmdebuterede i 1951 i "Ta Pelle med". Paul Hagen var en af de mest folkekære danske skuespillere og medvirkede i over 100 danske spillefilm. Dertil kommer TV-serier og julekalendere og teaterroller på en lang række danske teatre. Sideløbende med film og teater medvirkede han i revyer og farcer, gerne på ABC Teatret. Sammen med Preben Kaas forsøgte han sig som instruktør, producent og manuskriptforfatter i "To skøre ho'der" i 1961 uden større succes. Blandt hans mange filmroller kan nævnes "Soldaterkammerater"-filmene, "Støver"-filmene og samtlige otte "Sengekantfilm", og andre folkekomedier som "Hvis lille pige er du", "Bussen", "Præriens skrappe drenge" og "Ballade på Christianshavn". På TV fik han en meget stor succes som dyrehandler Clausen i "Huset på Christianshavn". I sit første ægteskab var han gift med skuespillerinden Asta Esper Andersen og deres søn er skuespilleren Esper Hagen. Siden 1992 boede Paul Hagen sammen med sin hustru, balletpædagogen Alice Martens i et bondehus på Langø ved Nakskov

Fra mit gamle spørgsmål:

http://www.kandu.dk/Spg78990.aspx

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 06-09-11 12:15

Tak for din forskning :)
Jeg kender desværre ikke nogle af de personer, men det er nok mere fordi jeg faktisk ikke ved hvem mine oldeforældre og tipoldeforældre var. Så det er ikke udelukket, at jeg kan være en ane fra en af dem :)

Jeg tror ikke jeg er i familie med Erling, men man ved jo aldrig. Jeg ved faktisk kun at jeg har navnet fra min afdøde morfar Leif Lykke Hagen. Og herefter har vi alle navnet Lykke Hagen. Vi er syv børn :)

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 40 point
Dato : 06-09-11 12:21

Så prøv at kontakte Ejnar her:

http://rathgen.dk/EjnarWeb/fam003xx/fam00316.htm

han vil sikkert kunne hjælpe dig?

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 06-09-11 12:30

Hey ja....det er jo min familie :) Min mor, mormor og morfar osv. Tak! :D

Godkendelse af svar
Fra : linehagen88

Dato : 06-09-11 12:31

Tak for svaret svendgiversen.