/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan marcipan m.m. fryses
Fra : bauchmann
Vist : 4701 gange
100 point
Dato : 05-09-11 16:08

Hej.
Fra jeg fra min datter har fået forskellige slags marcipan. Kan disse fryses?

A: Ren rå marcipan 60 % mandler
B: Figurmarcipan med jordbær
C: Bagemarcipan
D: Dessertmasse med pistaciesmag.
E: Hvid og mørk chokolader

Håber i kan hjælpe mig, da det snart er sidste dato for anvendelse.
Torben

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-11 16:18

Hvis det snart er sidste salgs dato ville jeg bage kransekage af råvarerne...

Kransekage kan fryses.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-09-11 16:23

Ja, du kan godt fryse marcipan, specielt hvis du skal bage af det, kan det være nemmere at rive, når det er halvfrossent.
Du behøver altså ikke at bage først.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-09-11 16:26

Masser af gode opskrifter:

http://www.odense-marcipan.dk/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-09-11 18:18

Du kan kun bruge det i bagværk

Citat
Marcipan er ikke velegnet til at fryse ned, da sukkeret vil udkrystallise. Har du påtænkt at bruge den frosne marcipan i kager og lignende, kan du godt fryse det ned, for det udkrystalliserede sukker vil ikke kunne set i den færdige kage.

fra Arlas hjemmeside

og chokoladen egner sig heller ikke til det:
http://criollo.dk/diverse/opbevaring.asp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-11 18:29

Det var jo lige det jeg foreslog,

frys ikke marcipan, men bag kransekage, som du kan nedfryse...

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-11 19:17

Citat
Det var jo lige det jeg foreslog,

frys ikke marcipan, men bag kransekage, som du kan nedfryse... r

Jo jo, men du kan nu godt fryse marcipanen og bruge den til bagværk efterfølgende - det har jeg gjort masser af gange, når der har været rester efter jul. Det er jo ikke sikkert, man lige gider at stå og bage før frysning, og det er altså ikke nødvendigt. Og marcipanen kan så bruges i kager eller is. Det fungerer også fint. jeg kan i øvrigt ikke fordrage kransekage, så jeg bruger den frosne marcipan til kager med rabarber og marengsmasse

Jeg har nu også frosset fyldt belgisk chokolade ned nogle gange, og med risiko for at der kan dannes et hvidt lag på chokoladen, så er det en udemærket løsning, hvis man ikke kan spise det hele på én gang.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-09-11 19:39

Citat
Det var jo lige det jeg foreslog,

@ svendgiversen

Man behøver ikke at bage først- som pifo også skriver, man skal bare kun bruge det til bagning eller noget at det som pifo foreslår.

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 05-09-11 19:40

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-09-11 19:43

min overskudschokolade fra jul, bruger vi også endnu
Vi købte den tykke gode chokolade til overtræk. Vi er lige nu igang med at bruge det sidste. Vi har lige revet en del i en ganske alm. chokoladebradepandekage- det funker fint.

Sidste dato ? Det kiggede vi ikke på, den er opbevaret i køleskabet og ser fin ud.