/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Lejer betaler ikke husleje.
Fra : notatoy
Vist : 1612 gange
200 point
Dato : 05-09-11 15:23

Vi udlejer et hus og har nu fundet ud af at lejer ikke har betalt husleje igennem længere tid.
Vi har kontaktet dem flere gange, og hver gang lover de at finde ud af noget, men de melder aldrig tilbage.
Ved godt vi kan opsige dem med 14 dages varsel, men det får vi jo ikke vores penge af. Hvad gør vi for at få vores penge?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-09-11 15:32

Citat
har nu fundet ud af at lejer ikke har betalt husleje igennem længere tid.

Og når du kke reagerer på manglende betaling er det JO iorden

Citat
men det får vi jo ikke vores penge af. Hvad gør vi for at få vores penge?

JO i gør, i får vel en NY lejer, de kan og vil betale.

UD MED VEDKOMMENDE

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-09-11 15:32

Citat
Hvad gør vi for at få vores penge?

Møder op med 2 HAere - men de skal nok også have "løn"

Citat
og har nu fundet ud af at lejer ikke har betalt husleje igennem længere tid.

Du må jo have penge nok siden du først finder ud af det "længere" tid efter

Citat
Ved godt vi kan opsige dem med 14 dages varsel, men det får vi jo ikke vores penge af.

Næh.... og du gør du heller ikke af at vente...

Du må gå den "sure" vej og følge loven.... (rykker, advokat, fogedret)

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-09-11 15:33

Citat
de kan og vil betale.

der kan og vil betale.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-11 17:05

Du kan jo bare sige:

Enten betaler I den husleje I skylder? Eller I kan flytte ud om 14 dage??

Det vil nok få de fleste til at ryste op med pengene...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-09-11 17:39

Det er sikkert rigtigt, at i ikke får pengene af lejerne ved at give dem 14 dages opsigelse - til gengæld, så kommer de ikke til at skylde jer flere penge og i kan genudleje!
Opsigelse og evt. fogedforretning!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-09-11 18:40

Du kan IKKE opsige dem med 14 dages varsel når det har stået på gennem længere tid.

Når du som udlejer ikke har gjort indsigelser første gang huslejen er udeblevet, så har du stiltiende accepteret, at huslejen ikke falder til tiden, og derfor kan du kun opsige lejer med det i kontrakten fastsatte varsel.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-09-11 19:31

opsig dem, så kan det være de betaler...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-09-11 19:56

Du mangler jo ikke penge, siden du ikke tjekker hver måned om huslejen går ind på kontoen.
Du kan ikke bare opsige dem.
Du skal sende en skriftkig rykker med henvisning til en § i lejeloven. Jeg kan ikke lige huske hvad den hedder, men det er noget med 90 eller 92. Jeg har en rykker på min anden computer, da jeg selv har udlejet et hus og før en del lejligheder.
Efter en frist sender du så en opsigelse ogsp med henvisning til lejeloven. Denne bør du også sende som anbefalet brev samt som almindelig brev. Det kan være at de ikke vil have det anbefalet brev.
Får du ikke dit tilgodehavende eller de fraflytter skriver du til fogedretten, og vedlægger en kopi af rykker brevet samt opsigelsen og lejekontrakten.

hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-09-11 19:58

Da var jeg sku lidt for hurtig med at svare. Jeg nåede at tjekke at du bare annullerer dine spørgsmål.

Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 17
- Annullerede 88
- Slettede 1
Ialt 108

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-09-11 07:58

Ring til én advokat og få hjælp
http://www.advokatsamfundet.dk/BrugForAdvokat/FindAdvokat/Advokatvagten.aspx

Og husk at lukke dit spørgsmål af...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-09-11 14:19

Uanset hvad, så kan du ikke bare 1-2-3 smide dem ud "alene", for lejere er ganske fint beskyttet af lejeloven et langt stykke ad vejen.

Og der er formkrav til rykker/påkravsskrivelse og evt. ophævelse 14 dage efter fremkomst af rykker, hvis de stadig ikke har betalt. Ellers er det ugyldigt.

Først derefter går turen i fogedretten til umiddelbar udsættelse.

Men der er fin hjælp at hente på Google, hvid du ikke vil bruge advokat...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-09-11 14:51

Citat
Vi udlejer et hus og har nu fundet ud af at lejer ikke har betalt husleje igennem længere tid.
Vi har kontaktet dem flere gange, og hver gang lover de at finde ud af noget, men de melder aldrig tilbage.
Ved godt vi kan opsige dem med 14 dages varsel, men det får vi jo ikke vores penge af. Hvad gør vi for at få vores penge?

Du har faktisk et alvorligt problem.

Og det er så alvorligt, at du risikerer ikke at kunne slippe af med de lejere undtagen med den almindelige opsigelsesperiode på et hus, som er 12 måneder (medmindre der er tale om en tidsbegrænset lejeaftale) selv om de ikke betaler , fordi du ved at undlade at handle på den manglende betaling i tide, har givet en accept af, at lejer bliver boende selv om de ikke betaler.

I henhold til lejeaftalen skal der være påtegnet en dato hvor lejen skal falde i hver måned.
Umiddelbart efter forfalden leje ikke er betalt, skal du som udlejer fremkomme med et krav, altså et rykkerbrev hvor lejer får en frist til at betale.

Hvis det ikke sker, har du som udlejer ret til , ikke at opsige, men at opHÆVE lejemålet med øjeblikkeligt varsel og til øjeblikkelig fraflytning (= at der i reglen gives en frist på 5-8 dage)

Men den mulighed har du forspildt ved at lade stå til og lejer nu ved, at de kan gøre som fortsat og undlade at betale.

Du kan selvfølgelig godt gøre forsøget og meddele dem skriftligt, at lejemålet opHÆVES øjeblikkeligt grundet misligholdelse af lejeaftalen.
Måske vil de så flytte, men hvis de ikke gør og sagen ender i fogedret o.s.v....ja så får du sandsynligvis ikke medhold..

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-09-11 15:03

--> Dova:
Opsigelse med 1 års varsel gælder kun, hvis udlejer selv vil flytte ind i boligen. Og kun, hvis det er rimeligt for begge parter. Så den kan næppe bruges her, for det lyder ikke som om udlejer selv vil flytte ind igen...

Og ophævelse kan altså først sendes 14 dage efter modtagelse af påkrav...

Men spørgsmålet er naturligvis også, hvor længe lejer ikke har betalt. Hvis det "kun" er 2. måned i træk, og udlejer først opdager det nu p.g.a. ferie eller lignende, så er situationen jo en anden, end hvis det har stået på i endnu længere tid.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-09-11 19:26

Citat
Opsigelse med 1 års varsel gælder kun, hvis udlejer selv vil flytte ind i boligen. Og kun, hvis det er rimeligt for begge parter. Så den kan næppe bruges her, for det lyder ikke som om udlejer selv vil flytte ind igen...

Det er da ikke kun hvis udlejer selv vil bo i huset, at der er opsigelsesfrist på 12 måneder. Det er der under alle omstændigheder, 12 måneders opsigelse fra udlejers side ved udleje af hus, eks, hvis det skal rages ned, eller der skal foretages omfattende ombygning der medfører at lejer ikke kan bebo huset i den periode o.s.v.

Citat
Og ophævelse kan altså først sendes 14 dage efter modtagelse af påkrav

Igen , du misforstår det jeg har skrevet, jeg har ikke sat tidsfrist på hvor lang tid der går før der kan ophæves:
"Umiddelbart efter forfalden leje ikke er betalt, skal du som udlejer fremkomme med et krav, altså et rykkerbrev hvor lejer får en frist til at betale."

Altså udlejer sender et rykkerbrev når huslejen ikke er betalt, med en frist på hvornår det skal være betalt. Og hvis lejer ikke har betalt senest 14 dage efter (det var de 14 dage jeg udelod og kun angav som "en frist"), kan udlejer straks derefter ophæve med øjeblikkeligt varsel og til omgående fraflytning, hvor der dog normalt gives en frist på 5-8 dage, men det er ikke et lovkrav

Lejelovens § 95.:

Citat
Når udlejeren hæver lejeaftalen, skal lejeren straks fraflytte og betale leje m. v. for tiden, indtil han kunne fraflytte med sædvanligt varsel. Lejeren skal endvidere erstatte udlejeren ethvert tab, derunder omkostningerne ved lejerens udsættelse af det lejede