/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
mbr
Fra : ultra2
Vist : 1265 gange
100 point
Dato : 03-09-11 21:58

hvordan laver man en mbr på extern hd så den kan bruges til backup

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-09-11 22:41

Citat
hvordan laver man en mbr på extern hd så den kan bruges til backup

Det kan du ikke, men du kan bruge Acronis GRATIS søg selv (Hirens Bootdisk) efter tip fra E.C
Hvis det kun er filer, så brug Goodsync

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-09-11 22:43

Her ligger de enkelte programmer, hvis du ikke vil hente hele pakken ned
http://www.hiren.info/downloads/freeware-tools/1

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-09-11 22:46

Ellers er du velkommen til at få en udgave af Acronis 10 ?? PM

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 03-09-11 22:53

acronis laver da ikke mbr på extern hd

det er problemet har acronis 11

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-09-11 23:35

Citat
acronis laver da ikke mbr på extern hd

Har jeg heller aldrig påstået, (og dog) men den kan lægge en back-up over på det.

Men måske du skulle spørge anderledes.

Ønsker du at BOOTE fra en en usb stik/ drev
Citat
hvordan laver man en mbr på extern hd så den kan bruges til backup

Alle externe kan bruges til backup.. så igen, hvad er problemet.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 04-09-11 00:46

med acronis kan du tage backup men du kan ikke recover fra extern hd hvis ikke der mbr på disken
prøv min ven

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-09-11 01:32

Når dit spørgsmål giver så forvirrede svar , tror jeg at det er fordi du bruger oret backup på en anden måde end med den sædvanlige betydning.
En backup er en slags billede af hele eller en del af den normalt brugte harddisk. Vindows selv indeholder program til at danne sådan en backup. Fra denne kan man gendanne ved en "restore" funktion, som også er i backupprogrammet. Man kan også danne en bootbar diskette eller cd ,som der kan startes fra, hvis alt er nede.

Det du øjensynlig vil er at danne en tro kopi med bootrecord og det hele, som kan monteres i stedet for , den oprindeklige harddisk. Det er ikke en backp men en clone, som kan dannes med diverse andre programmer. Partition master, image eller clone typiske navne på den slags.

Du kan ikke starte e et system med to harddiske som begge har mbr.Det er en situation som kun kan eksistere indtil du du afbryder maskinen første gang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-11 08:52

MasterBootRecord er det lille program som styrer harddisken.

Altså når der laves partitioner så gemmer (Record) MBR hvad der laves.

Windows 98 startdiskette eller CD kan rette op på en "tabt" eller ødelagt MBR.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-09-11 12:49

Der er en master boot record (MBR) på alle partionerede harddiske, ellers ville harddisken vises som unallorered, altså uden partioner og ikke få tildelt drev bogstav med mere.
Du skal måske tilføje en boot manager jeg ved det ikke og vil ikke blande mig mere.
Men MBR den er altså på harddisken, som allerede skrevet så er det den som fortæller bundkortet hvilken partions tabel der er på harddisken og MBR starter også harddisken, boot manager er en tilføjelse til MBR og starter styresytemet

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-09-11 13:19

Master boot record (MBR) lægges automatisk ned på en harddisk når den partitioneres. Og det uanset om den er intern eller ekstern, eller om der kun skal være een eller flere partitioner på disken. Det er en liste med plads til data for pladseringen af op til fire primære partitioner, eller op til tre primære partitioner plus data for pladseringen for en MBR-lignene sector for den første exteded partition (som så har lignene henvisning til den første exteded partition og en evt. hevisning til en MBR-lignene sector for den efterføglende exteded partition o.s.v..)

Hvis der skal kunne bootes på disken er listen suppleret med noget programkode som alene har til formål at finde og indlæse bootsectoren som der skal bootes på og køre denne programkode.

Der findes også bootmanager (bl.a. OSL2000) som pladsere sig enten i selve MBR eller i den tomme plads som næsten altid findes i sectorerne lige efter. Har man flire forskellige styresystemer på sin maskine er en sådanne bootmanager en stor fordel da den er helt uafhængig af hvad man har installeret af styresystemer og om de overhovedet fungere.

I den grimme ende så findes der også komputervirus som lægger sig netop her.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-11 13:56

Citat
hvordan laver man en mbr på extern hd så den kan bruges til backup

Det skal du slet ikke lave.

Men hvis du vil lave en god og solid backup af dit C: drev med styresystem:

Din harddisk har en partition foruden C:
Den partition har mere plads end halvdelen af indholdet på C:
På den partition laver du en mappe som du kalder Acronis

Du rydder op og defrakmenterer dit C: drev

Acronis starter computeren med CD
Vælg Make an image
vælg C:
Find din Acronis mappe
Læg image der
vælg high komprimering
Alt efter computer kræfter og størrelse på image ....................½ til flere timer.

Lav en primær partition på den nye harddisk incl. formatering som nu bliver C: (tom partition)
Lav en til partition og formater den.
Lav en mappe på den sidste partition og kald den backup
læg dit Acronis image i mappen backup

Nu kan det lade sig gøre at genskabe dit C: drev når harddisken er sat i computeren og du starter op med Acronis

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 04-09-11 18:36

Eyvind alt dette ved jeg

jeg vil have disk image på en extern hd (MANGLER PLADS PÅ c)

OG HVIS HD LUKKER NED HVAD SÅ.
ALTSÅ EXTERN HD (HAR LAVET MBR MED WIN 7 SKIVE)
MEN ER DER IKKE EN LETTERE MÅDE

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-09-11 22:20

Nu må jeg lige vide lidt mere om hvad det egentlig er du vil. Skal jeg forstå det således at du vil kopiere hele dit C: drev over på en ekstern disk for bagefter at kunne putte den i din maskine og bruge den til at starte op på?

Ellers så kan de fleste partitioneringsprogrammer (Gparted, Partition Magic, o.s.v.) lægge en frisk kopi af mbr ind på disken. Ellers er det slet ikke noget som man skal spekulere over medmindre at en virus eller en fejlfunktion i enten et program eller styresystem har smadret den. I et sådant tilfælde så skal man til at have fat i værktøjer som for eksempel Active Partition Recovery som kan gennemsøge hele disken for hvad der måtte være af partitioner så man kan rekonstruere sin mbr og få gang i maskinen igen.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 05-09-11 09:22

--------------------------------------------------------------------------------
Nu må jeg lige vide lidt mere om hvad det egentlig er du vil. Skal jeg forstå det således at du vil kopiere hele dit C: drev over på en ekstern disk for bagefter at kunne putte den i din maskine og bruge den til at starte op på?
det er lige hvad jeg vil og så kan acronis sidde og backup alle forandringer der sker hen ad vejen
hvis der så sker noget så går der 3 kvarter så er alt tilbagr

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-09-11 09:39

Du kan IKKE lave en MBR på en harddisk som ikke indeholder et styresystem. MBR er en liste over partitioner og deres størrelser på harddiske med OS på, den liste bruger BIOS til og finde ud af hvor der skal bootes fra, altså hvilken partition der indeholder OS. Af samme grund kan du heller ikke lave en MBR til et image, man kan jo ikke boote fra et image, image eller .iso er jo en pakke af noget som fylder mindre. Hvis du ønsker og have et image på en ekstern harddisk som du vil kunne indlæse hvis din computer går ned ja så skal du bruge nogle af de forslag som der er kommet, windows eget, acronis, eller et tredje, der findes en masse gode gratis programmer på nettet, du skal bare google det.

MBR kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record eller http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-09-11 09:48

Det bedste program som JEG kender det kan det der det er Norton Ghost. Men den nøjes ikke med mbr, men det er reelt heller ikke det du skal bruge. Norton Ghost laver en fuldstændig kopi af hele disken/partition (afhængigt af hvad man vælger) og enten lægger den på en ny disk som så kan bruges umiddelbart efter, eller ned i en image-fil som man så senere kan lægge på en disk som så kan bruges.

Det er meget længe siden at jeg har søgt efter gratisprogrammer som kan det samme, men det skulle ikke undrer mig hvis det findes. Men Norton Ghost virker, og det er noget som jeg har brugt igennem mange år til forskellige formål.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-11 10:07

Citat
jeg vil have disk image på en extern hd (MANGLER PLADS PÅ c)

Det er netop det min anvisning hjælper dig med at få.

Ps. Du kan ikke lægge et image af C: ..........................................på C:

Ikke alle computere tillader direkte af image direkte på ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-11 10:11

Citat
Det er meget længe siden at jeg har søgt efter gratisprogrammer som kan det samme, men det skulle ikke undrer mig hvis det findes.

Der er adskillige programmer som kan det samme som Norton Ghost

Drive Image fra Powerquest (opkøbt af symantec som også har Ghost) er dog ikke fulgt med tiden.
Acronis kan det samme.
Og en del andre

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 05-09-11 11:06

jeg har install win7 pro på extern hd bagefter slettede jeg win 7 så nu kører det fint med acronis

men det ville være rart hvis man ikke skulle install win7 først (det tager jo lidt tid)

så på min hd fra en ældre bære bar er der nu et komplet image af c og acronis backerup forskellen
mens du arbejder

altså en nemmere måde at lave mbr var hvad jeg søgte efter

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-09-11 11:19

Hvorfor har du installeret windows på din eksterne harddisk. Måden du skal gøre det på, uanset hvilket program du bruger, er at installeret windows på din computer, lave en backup af den og den backup skal du ligge på din eksterne harddisk. Når eller hvis det bliver aktuelt med recovery, så skal du, helst, bruge samme program og så skal du bare fortælle hvor dit image, sikkerhedskopi eller recovery partition ligger og så bare indlæse den. Du vil aldrig kunne boote fra din eksterne harddisk og så kunne installere dit image, jeg tror faktisk ikke engang det kan lade sig gøre selv om harddisken er tilsluttet et eSATA-stik med eSATA kabel, så er du ude i og skulle have en WDS server og lave en PXE-boot.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 05-09-11 11:48

Hvis du vil have en komplet kopi, så brug f.eks Sandbergs Hard disk cloner pris 499,-

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-09-11 12:46

Når man vil reetablere sit styresystem med Norton Ghost efter et nedbrud el.l., så kan man gøre det ved at boote på CD'en og bruge recovery funktionen på denne. Når man booter på denne CD så starter man op i en specialudgave af Windows med support for USB og det hele. Med denne recovery funktion kan man lægge indholdet fra en diskimage tilbage hvor den kom fra (eller en helt ny disk for den sags skyld) således at man hurtigt kan komme op at køre igen. Det er fuldstændigt ligegyldig om der er et fungerende styresystem på nogen af diskene.

Jeg formoder at man kan gøre noget tilsvarende med andre programmer. Jeg har endnu ikke studeret Acronis.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 05-09-11 13:50

webnoob
jeg har install win7 pro på extern hd bagefter slettede jeg win 7 så nu kører det fint med acronis

men det ville være rart hvis man ikke skulle install win7 først (det tager jo lidt tid)

så på min hd fra en ældre bære bar er der nu et komplet image af c og acronis backerup forskellen
mens du arbejder

altså en nemmere måde at lave mbr var hvad jeg søgte efter

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 05-09-11 13:52

Soren_Steen_Nielsen

sådan virker acronis et rigtig godt program til en rimelig pris

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 05-09-11 13:54

i de gode gamle dage rettede man mbr med edit ? så vidt jeg husker
hvordan det virker i dag ved jeg ikke kan heller ikke huske koden for dos/win 95 mm og opefter

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-09-11 14:07

Det der forvirre er at du hele tiden siger at du vil lave en mbr, men der er jo ikke det du har brug for og i realiteten heller ikke det du vil. Det du har ønsker er at kunne lave et backup af dit system som du så kan lægge tilbage igen efter et nedbrud uden at du først skal installere Windows. Jeg kender Norton Ghost som til fulde kan dette, og andre her har nævnt andre programmer. Jeg håber at du finder noget som du kan bruge.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-11 14:16

Jeg kan også godt huske Edit og senere DiskEdit fra Norton. Når man booter på CD'en til Norton Ghost har man adgang til et lille program hvor man kan redigere i MBR, men jeg vil ikke anbefale det medmindre at det er for manuelt at gøre en skjult partition synligt eller lignene. Jeg har i gamle dage haft held til, manuelt at genskabe tabte partitioner ved hjemp af DiskEdit, men med de store diske man har idag vil det være for uoverskueligt Jeg har gode erfaringer med Active Partition Recovery når det gælder genoprettelse af tabte partitioner.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 05-09-11 16:56

det der forvirre er at du hele tiden siger at du vil lave en mbr, men der er jo ikke det du har brug for

jo det har jeg brug for ellers kan acronis ikke putte image eller backup af c drev over på extern hd

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-09-11 17:13

Det må være en partition den mangler. Hvis der ikke er nogen mbr så er der somregel heller ikke nogen partitioner. Dette gøres let inde fra diskhåndtering, også selvom disken er ekstern. Hvis mbr mangler lægger Windows den ind automatisk når du opretter en partition.

Selvom at det teoretisk er muligt så har jeg aldrig hørt om en harddisk som er blevet formateret uden en master boot record. Uden en mbr så kan der kun være een stor partition.

De eksterne harddiske som jeg har haft med at gøre har mindst haft to partitioner og vil derfor nødvendigvis have haft en mbr. Men er din eksterne harddisk købt som sådan? eller har du selv samlet den? Hvis du selv har samlet den så er det ikke usandsynligt at den har været helt tom uden hverken partition eller mbr.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 05-09-11 18:01

den er ny så det prøver jeg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-11 18:18

Citat
jo det har jeg brug for ellers kan acronis ikke putte image eller backup af c drev over på extern hd

Ok - for at kunne genskabe et C: drev på en anden harddisk med Acronis live CD er det som regel bedst at lægge image på en anden partition på samme harddisk.

For senere at kunne lægge image på harddiskens C: skal dennepartition være tilstede.

Her er en harddisk:
[..................................................................tom og ualokeret..................................... ]

Først laves og formateres en partition
[ (Primær partition som skal blive til C:) .............tom og ualokeret..................................... ]

Så laves og formateres en partition mere som skal indeholde Acronis backup
[ (Primær partition som skal blive til C:) (.............Partition til Acronis...............................) ]

Marster boot record er nu automatisk lavet.

Ved genskabelse med Acronis lægges image på C:

Et af de programmerne som er god til at lave partitioner er Gparted (Linux)

Altså har du nu mulighed for at lave en MBR uden at skulle installere win7

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 05-09-11 19:58

Eyvind
du har ret jeg har prøvet det og det virker så nu kan jeg komme videre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-11 09:11

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-09-11 10:16

Citat
jeg har install win7 pro på extern hd bagefter slettede jeg win 7 så nu kører det fint med acronis

Giver ikke nogen mening for mig, men virker det for dig så er det bare godt.

Citat
det der forvirre er at du hele tiden siger at du vil lave en mbr, men der er jo ikke det du har brug for

jo det har jeg brug for ellers kan acronis ikke putte image eller backup af c drev over på extern hd

Ja det er forvirrende at du hele tiden ref. til mbr, du kan IKKE lave en mbr. Man kan sagten ligge et image over på en computer uden og lave en mbr. Hvis man bruger windows 7 eget recovery værktøj, så skal man trykke på F8 når computeren starter og så kommer man ind i windows advanced startup og der kan være et repair computer menu punkt, man kan også boot fra windows dvd'en og så kan man komme ind i installatione hvor der er en mulighed for at vælge repair og har man så et recovery image fra windows' værktøj så fortæller man bare programmet hvor det ligger og så bliver det kørt ind.

Jeg har ikke prøvet Acronis, så jeg kender ikke dette programs funktioner og fremgangsmåde, jeg ved dog en ting, msn skal ALDRIG lave en mbr for at kunne lave backup eller for at kunne indlæse en backup.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-11 13:06

På nogle computere kan man ikke med Acronis lægge et image ud på en ekstern harddisk.

Derfor laves der et image på eksisterende harddisk på en anden partition end C:

Dette image skal så overflyttes til den eksterne harddisk på en sekundær partition (D: eller E:)

Hvis der ikke først oprettes en C: partion men kun den sekundære
Eks: [.....................tom ualokeret........................(partition til Acronis) ]
Så kan image godt lægges på den ualokerede plads.....................................men så bliver der rod i bogstaverne og styresystemet hedder ikke C:
Derfor laves der først en formateret partition i starten af harddisken som jo bliver til C:

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 09-09-11 19:31

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.