/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
skifferplade
Fra : TanteAnne
Vist : 1515 gange
100 point
Dato : 03-09-11 09:48

Vi har lige købt et lille sommerhus med brændeovn.
Under brændeovnen er en skifferplade som er meget mat i det, jeg har vasket den meget grundigt, men den får ikke den der meget sorte lidt blanke overflade jeg godt kunne tænke mig, hvad skal jeg gøre/behandle den med. Der er iøvrigt også skiffer vindueskarme som kunne trænge til en omgang også.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-09-11 10:04

brun sæbe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-11 10:05

Citat
Brug i stedet hvid vaselineolie, som kan købes i Matas og almindelige dagligvarebutikker.

Fra denne side

http://www.bolius.dk/nyhed/artikel/kan-skifer-behandles-med-madolie/

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 03-09-11 11:01
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-09-11 11:24

Citat
Brug ikke madolie til at behandle skifer, da det kommer til at lugte harsk.

Ja føj for den lede det kommer til at lugte

Citat
Brug i stedet hvid vaselineolie.

Fortynd det eventuelt med rense benzin/ lugtfri petrolium, så det trækker dybere ind

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-11 12:30

Ja, madolie "harpikser" og bliver harsk.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-09-11 13:06

Skiffer er normalt lidt mat i det, og det bliver ikke bedre med sæbe, da det fjerner alt fedtstof. Giv den stenolie eller andet fedtstof, så kommer de dybe farver frem.

Accepteret svar
Fra : Carner

Modtaget 100 point
Dato : 03-09-11 18:43

Hej.

F.eks denne: Borup Klinke og Skifer olie - 1 ltr.

http://homeshop.dk/rengoringsmidler/2949-olie-til-granit.html

Hilsen Carner.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-09-11 19:34

Sternolie er der daikke en olietype som hedder . Men smarte forretningsfolk blander"gud ved hvad sammen" og kalder det træolie , stenolie , teakolie osv. etiketten er den største forskel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-11 20:06

Citat
Sternolie er der daikke en olietype som hedder . Men smarte forretningsfolk blander"gud ved hvad sammen" og kalder det træolie , stenolie , teakolie osv. etiketten er den største forskel.

Smart og smart.
Grundlæggende er det nok linolie, men der er så forskellige stoffer i alt efter hvad det skal påføres, teakolie kan nok ikke erstatte stenolie da der er mere slid på sidstnævnte, ikke mindst af grundige rengøringsmidler der ville fjerne teakolie efter et par gange rengøring.

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 03-09-11 22:55

Tak for svaret Carner.

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 03-09-11 23:17

Tak for point.

Carner.