/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Danske træsorter?
Fra : mjanneh
Vist : 701 gange
37 point
Dato : 02-09-11 18:36

Hos en ven, som er sløjdlærer, har jeg set at han, i forbindelse med et kursus, har fremstillet en stor ring, hvorpå der hang små prøver af danske træsorter. Der var ca 30 stykker. prøverne var ca 5 gange 10 cm store.

Nu kunne jeg godt tænke mig at lave en lignende ring, men hvordan pokker skaffer jeg prøver af alle disse sorter? Min ven er ikke i 'branchen' længere og kan ikke hjælpe.

Selv rækker min fantasi kun til trælasthandlere, og der er da nogle få af sorterne at få. Genbrugsstationer/antikhandlere er også prøvet, men de jeg har hørt hos, er ikke rigtig klar over sorternes navne.

Hvor køber sløjdfolk ind eller hvad kan man ellers gøre? Jeg er forberedt på, at det bliver lidt af et puslespil. Hvad kan jeg ellers gøre?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-09-11 18:53

Da du kun skal have nogle små stykker skal du nok have fat i en ægte møbelsnedker.
de køber ind ved træ og finergrossister, som har specialiseret sig i tæarter og kvaliteter.
Hos trælasten får du kun nogle ganske få sorter. 95% af deres salg er nordisk fyrretræ.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-09-11 20:06

Så mange danske har vi slet ikke...

Prøv lige at uddybe denne liste:

Danske, løv/nåle træ:
Eg, Bøg, Ask, Elm, El, Ahorn,
Gran, Fyr, Lærk

Ikke Danske:
Teak, Palisander

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-09-11 20:23

Første uddybning:

Eg, Bøg, Ask, Elm, El, Ahorn, Lind, Løn, Poppel, Pil, Røn, Æble, Pære, Kirsebær, Blomme

Gran, Fyr, Lærk, Enebær og Taks

Ikke Danske:
Teak, Palisander, Mahony og... Der er mange...

Kommentar
Fra : mjanneh

Dato : 02-09-11 20:35

Det kommer selvfølgelig an på, hvordan man bryder de enkelte arter ned. Men der er lidt flere her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Danske_træer

Min nu afdøde morfar var snedker, og han lavede så vidt jeg husker noget i Guldregn ...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-09-11 22:55

Kan du ikke gå i skoven og tage en prøve af alle sorter. Husk birk, hassel,valnød,selje,poppel
alimak

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 03-09-11 09:25

pil

Kommentar
Fra : mjanneh

Dato : 03-09-11 12:07

Man må vist ikke sådan hugge grene fra træer i skoven. Ellers var ideen meget god

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-11 12:18

Grene dur ikke, du skal jo have stammer,
og hvis du kun får en ny hvergang, som Pil, kan det være svært at nå 31...

Der er jo også afarter af træ, fra mose eg til lyst eg, som eksempel.

Så de 31 dækker nok over højest 10 forskellige tæer med forskellig patina?

Kommentar
Fra : mjanneh

Dato : 17-09-11 08:01

Nu har jeg fundet - i hvert fald delvist - en løsning: Knivfolket! De, der fremstiller egne knive, har et righoldigt udvalg af træ til knivenes skæfter. De har langt fra alle,men det er bestemt et sted at starte

Fx her http://www.thegoodstuffshop.dk/group.asp?group=22 (hvis nogen skulle være interesserede)