/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Godset Torbenholm.
Fra : vedikkealt
Vist : 487 gange
100 point
Dato : 01-09-11 21:34

Filmen Næsbygård er optaget på godset Torbenholm.

Findes der et godt ved dette navn..? eller var navnet opfundet til lejligheden ?

...Venlig hilsen fra vedikkealt...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-09-11 21:48
Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 110 point
Dato : 01-09-11 21:49
Kommentar
Fra : webm

Dato : 01-09-11 21:50

Godset hedder Torbenfeldt

TORBENFELDT

Torbenfeldt ligger på en af Sjællands skønneste strækninger mellem Mørkøv og Undløse. Hovedbygningens tre fløje rejerser sig på en søholm. Den middelalderlige oprindelse er tydelig, men anlægget er præget af senere ombygninger. Ældst er sydfløjen med hvælvede kældre fra 1400-tallet. Den nuværende østvendte midterfløj med portgennemkørsel blev ifølge en inskriptionstavle opført i 1577. Endelig nordfløjen, oprindelig en bindingsværksudbygning, der i 1767 blev erstattet med den nuværende to etager høje fløj, der mod øst afsluttes med et svært rundt tårn opført i 1906.

Politikkens bog om "DANMARKS SLOTTE OG HERREGÅRDE"

Se beliggenhed på kort

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-09-11 11:22

Tak for hjælpen til jer begge - bare man kunne dele de point... ...

Bedste hilsner til jer begge fra vedikkealt...

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-09-11 11:25

Tak for svaret pifo.

Dit link førte mig videre til andre sjove oplysninger ... når nu man er bidt af gamle danske film..

Bedste hilsner fra Nordjylland og vedikkealt ...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-09-11 11:40

Velbekomme - jeg synes også selv, at den sidste site var lidt skæg